یکی از نکات قابل توجه در خصوص رئیس جمهور جدید اوکراین نامشخص بودن اقدامات او در قبال روسیه و غرب است چرا که او برنامه مشخصی ارائه نکرده است و تا به امروز تنها تلاش کرده بر محبوبیت خود بیافزاید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «ولودیمیر زلنسکی» فیلم‌ نامه‌ نویس، نظریه‌ پرداز حقوق، کمدین، مجری، تهیه‌ کننده فیلم، خواننده، هنرپیشه، مجری تلویزیون، تهیه‌ کننده تلویزیونی، طنزنویس، سرگرم‌ کننده، سیاستمدار، و شومن اهل اوکراین توانسته با کسب 73.2 درصد آرا هفتمین رئیس جمهور اوکراین نام بگیرد.

پیروزی این کمدین در برابر «پترو پروشنکو» رئیس جمهوری رقم خورد که 5 سال بر طبل مبارزه با روسیه و نزدیکی به غرب می زد.

هنوز کاملا مشخص نیست که زلنسکی چه سیاستی را دنبال خواهد کرد. تا به امروز، آن‌ چه او در مصاحبه‌ هایش گفته، با سیاست‌ های پروشنکو تفاوتی نداشته است؛ تا جایی که رسانه‌ های روسی او را همان پروشنکو اما مدل جوان‌ ترش توصیف کرده‌ اند.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران یکی از دلایل موفقیت این کمدین در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین را اختلافات به وجود آمده در داخل کشور میان مردم بر سر روابط با روسیه می دانند.

پروشنکو نیز که دیشب شکست در انتخابات را پذیرفت اما از زدن نیش و کنایه به رقیب انتخاباتی خود کوتاهی نکرد و در توئیتی کنایه‌ آمیز نوشت: «با پیروزی زلنسکی در کاخ کرملین جشن برپا خواهد شد.»

او نوشت: «روس‌ها بر این باورند که با این رئیس جمهور تازه کار و ناشی در سیاست، اوکراین دوباره و به سرعت به مدار نفوذ روسیه بازخواهد گشت.»

زلنسکی اگر چه در مناظره ها و گفت وگوهای خود نشان داده همان راه پروشنکو را می رود و همنوا با اکثر اوکراینی ها می خواهد از روسیه دور، و به غرب و اتحادیه اروپا نزدیک شود اما در برابر دوربین ها ابایی از صحبت کردن به زبان روسی با روس زبانان اوکراینی ندارد.

او از جمله هنرمندان محبوب اوکراینی در روسیه است چرا که می توان گفت برخی از بهترین فیلم های خود را هم در روسیه بازی کرده است. در اوت 2014، او علیه برنامه وزارت فرهنگ اوکراین برای ممنوعیت ورود هنرپیشه های روسی به اوکراین صحبت کرد. از سال 2015، اوکراین از ورود هنرپیشه ها و دیگر کارهای هنری روسی ممانعت به عمل آورد.

به نظر می رسد تمامی این مسائل باعث شد تا مردم در شرق اوکراین و روس تبارهای اوکراینی او را با وجود تاکید بر اختلاف با پوتین، به پروشنکو که 5 سال سیاست های ضد روسی سختی را دنبال کرد، ترجیح بدهند.

یکی از نکات قابل توجه در خصوص رئیس جمهور جدید اوکراین شاید نامشخص بودن اقدامات او در قبال روسیه و غرب باشد چرا که او برنامه مشخصی ارائه نکرده است و تا به امروز تنها تلاش کرده بر محبوبیت خود بیافزاید.

در روسیه نیز نگاه رسانه ها به انتخابات ریاست جمهوری اوکراین به گونه ای بود که به نظر می رسید روس ها امیدوارند پروشنکو که پنج سال بر طبل مبارزه با روسیه می زد و هر چه در توان داشت برای خراب کردن نقشه های پوتین به کار می بست دوباره رای بیاورد.

با این حال وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ ای اعلام کرد که نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که نشان از پیروزی قاطع زلنسکی دارد، حاکی از تلاش ملت اوکراین برای تغییر است.

پوشش اکثر رسانه های روسیه در خصوص تحولات اوکراین به گونه ای بود که گویا پروشنکو دوست پوتین و زلنسکی دشمن واقعی روسیه است. 

اگر چه برای روس ها چندان جابجایی دو کاندیدای غربگرا در اوکراین چندان تفاوتی نداشت اما برای خیلی از اوکراینی ها که به شدت مخالف نزدیکی به روسیه و همگرایی با اتحادیه اروپا بودند، حجتی شد که به زلنسکی به عنوان دشمن بزرگتر پوتین رای دهند.

در همین خصوص راشا تودی در مطلبی تحت عنوان «پروشنکو رفت، زلنسکی آمد: غرب از فرد اشتباهی در اوکراین حمایت می کرد و اکنون زمان بازگشت است»؛ نوشت: پیروزی زلنسکی لحظه بازگشت موج غربی پوپولیستی به فضای پسا جماهیر شوروی است. این لحظه همچنین رد کامل سیاست های پروشنکو در 5 سال گذشته است. در کارزار انتخاباتی، زلنسکی در قبال روسیه آرام بود. اما در عمل، حالت هایی را از خود بروز می داد که به عقیده خودش، در رقابت با ولادیمیر پوتین بود به جای اینکه در مخالفت حقیقی با او باشد.

 

Untitled

 

در پایان این مقاله راشا تودی آمده است: غرب از فرد اشتباهی به نام پروشنکو حمایت کرده بود. و پیش از آن، روسیه اشتباه مشابهی را تکرار کرده و از یانوکویچ، سلف او حمایت کرده بود. 

روزنامه تایمز انگلیس هم با راشا تودی هم عقیده است و زلنسکی را دوست احتمالی غرب می داند. به نوشته این روزنامه، به رغم اینکه مخالفان قصد دارند او را در قبال روسیه آرام و ملایم جلوه دهند، اوکراین با داشتن زلنسکی به عنوان رئیس جمهور، همچنان مسیر حمایت از غرب را طی خواهد کرد و به دنبال تحکیم روابط با آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی خواهد بود.

 

Untitled2

 

تایمز می نویسد: با این حال در حقیقت زلنسکی در گذشته در روسیه به ایفای نقش پرداخته، در آنجا روابط تجاری داشته و روسی را از اوکراینی بهتر صحبت می کند. همین حقایق این گمانه زنی را ایجاد کرده که او ممکن است با کرملین مهربان باشد. با این وجود، هیچ شواهدی دال بر ارتباط او با مسکو ارائه نشده است. زلنسکی پوتین را دشمن خوانده و گفته می خواهد برای پایان دادن به جنگ در دونباس، با او ملاقات داشته باشد.

«ولودیمیر فِسِنکو» تحلیلگر در کی یف می گوید: زلنسکی هیچ ارتباطی با روسیه ندارد اما بی تجربگی سیاسی او ممکن است مشکل ساز شود.تعامل با کرملین یک وظیفه اجتناب ناپذیر است.

هنوز زود است برای این که بگوییم زلنسکی در دوران ریاست جمهوری چه رویه ای در پیش خواهد گرفت؛ هر چند که سیاستمداران از هم اکنون او را محکوم به شکست می کنند اما در طرف مقابل بخش اعظمی از مردم اوکراین قرار دارند که امیدوارند در نهایت فردی محبوب که بارها نشان داده حرف مردم را می زند و از مقامات انتقاد می کند، بتواند ساختار قدرت در اوکراین را متحول کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.