آیا دموکرات ها باید برای استیضاح ترامپ پس از انتشار گزارش مولر اقدام کنند؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه ای بی سی نیوز گزارش داد یکی از جنبه های قابل توجه از گزارش مولر، این است که فعالیت های روسیه تا چه حد در حصول اطمینان از اینکه «هیلاری کلینتون» کاندیدای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2016 شکست می خورد، نقش داشته است.

با این حال، در روزهای بعد از انتشار نسخه ای سانسور شده از این گزارش، کلینتون خودش تقریبا ساکت بوده است، و در میان دموکرات ها هم کمتر در مورد ظلمی که به کلینتون شده، صحبت شده است.

آیا استیضاح گام بعدی برای ترامپ است؟

در عوض، بحث اصلی در مورد گام های بعدی در برابر ترامپ بوده است.

علیرغم تلاش «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان برای رد احتمال استیضاح به عنوان یک گزینه، برخی معتقدند که این مسیری است که دموکرات ها در کنگره باید طی کنند.

 

10786718-3x2-700x467

 

«الیزابت وارن» سناتور ایالت «ماساچوست»، اولین کاندیدای دموکرات ریاست جمهوری است که خواستار استیضاح ترامپ شد.

سناتور وارن گفت: «من گزارش مولر را خواندم. زمانی که به پایان آن رسیدم، متوجه شدم این یک اصل مهم است. این مسئله فقط برای این رئیس جمهور مهم نیست، بلکه برای همه روسای جمهور آینده اهمیت دارد. هیچکس بالاتر از قانون نیست.»

«لورنس ترایب» کارشناس حقوقی هم با این درخواست موافق است و می گوید: «به تعویق انداختن استیضاح دیگر معنی ندارد. این که این کار غیر اصولی خواهد بود، به اندازه کافی واضح است، اما این کار از نظر سیاسی هم ناعادلانه است. به قول شکسپیر، «ما باید در حال حاضر که وقتش است این کار را انجام دهیم، وگرنه سرمایه مان را از دست می دهیم.»

اما آیا ساختار کنگره تقریبا این کار را غیرممکن ساخته است؟

نانسی پلوسی گفته است: «ارزش ندارد برای برگزاری جلسات استماع استیضاح ترامپ زمان و منابع اختصاص دهیم.»

او استدلال کرد که پرونده استیضاح، نیاز به حمایت دو حزب دارد. دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار دارند؛ جایی که می توان پیشنهاداتی را در مورد استیضاح طراحی کرد. اگر آنها توسط مجلس تصویب شوند، محاکمه رئیس جمهور در مجلس سنا برگزار خواهد شد که در کنترل جمهوری خواهان است.

با توجه به حمایت مستحکم حزب جمهوری خواه از رئیس جمهور، احتمال دارد که تعداد انگشت شماری به استیضاح او رای بدهند.

علاوه بر این، این تلاش موجب سردرگمی اعضای کنگره خواهد شد و به ترامپ دست بالا را برای تقویت پایگاهش خواهد داد.

استدلال پلوسی بهتر است که اجازه دهیم جایگاه ترامپ در نظرسنجی ها سقوط کند و رای دهندگان او را از دفتر اخراج کنند.

«آنگوس کینگ» سناتور مستقل از ایالت «مین» که به طور کلی طرفدار دموکرات ها است، گفت که او از محتاط بودن حمایت می کند.

او در یک برنامه رادیویی گفت: «در حال حاضر سوال این است که ما چه کار کنیم؟ من معتقدم که تا انتخابات سال 2020 صبر کنیم. این مردم هستند که در نهایت می گویند که رئیس جمهورشان چه کسی باشد.»

با این حال، استدلال اولیه پلوسی برای رد گزینه استیضاح قبل از انتشار گزارش رابرت مولر بازرس ویژه صورت گرفت، که گزینه های قانونی را که اعضای کنگره چه به عنوان یک کاندیدا و یا به عنوان رئیس جمهور می توانند انجام دهند، تعیین می کند.

«جولیان کاسترو» یکی دیگر از کاندیدای دموکرات ها برای انتخابات 2020 گفت « آغاز فرآیند استیضاح کاملا منطقی خواهد بود. مولر به وضوح این گزینه را در اختیار کنگره قرار داده است.»

توییتر هم نظری دارد

در طول آخر هفته، هشتگ #ImpeachmentNOW (حالا استیضاح) شروع به پخش شدن در رسانه های اجتماعی کرد.

استدلال این هشتگ این بود چرا به ترامپ اجازه داده می شود تا زمان انتخابات جان سالم به در ببرد. بعد از همه، جمهوری خواهان در سال 1998، «بیل کلینتون» را به دلیل دروغ گویی و نقض عدالت، مورد استیضاح قرار دادند.

در آن زمان، بیش از دو سال از دوره ریاست جمهوری کلینتون باقی مانده بود. او توسط مجلس سنا محکوم نشد.

حامیان استیضاح می گویند: اگر حزب جمهوری خواهان توانسته این کار را در مورد یک رئیس جمهور دموکرات انجام دهد، چرا دموکرات ها نمی توانند آن را برای یک رئیس جمهور جمهوری خواه انجام دهند.

برای شروع، اعضای کنگره خواستار دسترسی به نسخه های کامل گزارش مولر - و نه نسخه های سانسور شده آن - شده اند. 

وزارت دادگستری روز جمعه درخواست «جری نادلر» جمهوری خواه را برای دسترسی به سند کامل، «ناپخته و غیرضروری» خواند. این وزارتخانه تا 1 مه فرصت دارد تا این درخواست را اجابت کند.

 

آیا مولر باید شهادت دهد؟

نادلر با استناد به این استدلال که نویسنده گزارش باید خودش در مورد آن صحبت کند، از مولر خواسته تا در مورد آن در کنگره توضیح دهد. 

اوضاع به طور کلی روی اعصاب ترامپ است او تا حدی خشمگین شده که دائما در حال انتشار مجموعه توئیت هایی علیه مولر و دموکرات هاست.

 

8011608-3x2-700x467

بر خلاف او، سکوت کلینتون گیج کننده به نظر می رسد، گرچه برخی از دستیاران سابق اش ابراز خشم کرده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.