در حالی امروز در اوکراین انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود که یک مجری و کمدین معروف اوکراینی هم اکنون محبوبیت چشمگیری در میان مردم اوکراین یافته است. این اقبال به چهره تازه پیش از هر چیز نشان‌ دهنده سرخوردگی مردم و رویگردانی آنها از سیاستمداران کنونی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد: مردم اوکراین برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور امروز یکشنبه به پای صندوق‌ های رای می روند.

در این مرحله، «پترو پروشنکو» رئیس جمهور فعلی و «ولادیمیر زلنسکی» کمدین که در دور نخست بیشترین آرا را به دست آوردند، به رقابت خواهند پرداخت.

انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در اوکراین در حالی برگزار می شود که آخرین مناظره انتخاباتی دو کاندیدای اصلی انتخابات در شب گذشته با رد و بدل انواع توهین ها همراه شد. 

 

KCH_7791_a

 

آخرین مناظره انتخاباتی اوکراین در یک استادیوم ورزشی برگزار شد. انتخاب این محل برای برگزاری مناظره نیز گزینه پیشنهادی زلینسکی کمدین بود. این مناظره که شب گذشته برگزار شد بسیار پرسر و صدا و با هیاهو بود. این مناظره درمقابل بیست هزار نفر برگزار شد. این مناظره آخرین فرصت برای پروشنکو بود که بتواند فضای رقابتهای انتخاباتی را به نفع خودش تغییر بدهد و در این خصوص کاری انجام بدهد. زلینسکی که تازه کاری در دنیای سیاست است در مناظره آخر هم توانست پا به پای رئیس جمهور اوکراین پیش برود و اصلا کم نیاورد و از این جهت، مناظره دیشب برای زلنسکی نوعی پیروزی بود. فضای انتخاباتی اوکراین به نفع زلنسکی پیش می رود.

در مناظره دیشب صحبت چندانی درباره سیاست ها و برنامه ها مطرح نشد و بیشتر به مسائل شخصی دو کاندیدا اختصاص یافت. پروشنکو به انتقادهای قبلی خودش ادامه داد مبنی بر اینکه زلنسکی بی تجربه است و برای ریاست جمهوری یا فرماندهی کل قوای کشوری که هنوز در جنگ است، مناسب نیست. زلنسکی هم می گفت پروشنکو نماینده نظام سیاسی کهنه و فاسد و از هم پاشیده در اوکراین است. 

زلنسکی شب گذشته در مناظره گفت: من سیاستمدار نیستم. من اصلا سیاستمدار نیستم. من فقط انسان هستم. من یک انسان عادی هستم که می خواهم این نظام را بشکنم. پتروشنکو! بنده نتیجه اشتباه ها و وعده های شما هستم. این سخن حقیقت دارد و شما این را می دانید. 

پتروشنکو هم گفت: آقای ولادیمیر! شما خودتان گفته اید که همانند گربه ای در کیسه هستید. شما گربه در کیسه نیستید. شما فقط یک کیسه هستید. کیسه شما پر است از شیطان ها و گربه ها از جمله جرگه سالاران!

تقریبا 30 میلیون نفر از مردم اوکراین واجد شرایط رای دادن هستند. 

این انتخابات در منطقه «دونباس» که نزدیک به 5 میلیون واجد شرایط دارد و جزیره «کریمه» که توسط روسیه اشغال شده است، برگزار نمی‌ شود.

نتایج نظرسنجی ها گویای آن است که پترو پروشنکو رئیس جمهور کنونی اوکراین در رتبه ای پایین تر از رقیب خود ولادیمیر زلینسکی قرار دارد که هنرپیشه کمدی است و هیچ گونه تجربه سیاسی ندارد. شرکت نظرسنجی «ریتینگ گروپ» اعلام کرده که زلانسکی 73 و پروشنکو 27 درصد آرا را به دست خواهند آورد.

طبق قانون اساسی اوکراین نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری لازم است حداکثر تا یکم مارس اعلام شود. برنده این انتخابات 31 مارس سوگند یاد کرده و رسما رئیس جمهور اوکراین خواهد شد.

در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری اوکراین ولادیمیر زلنسکی کارگردان و کمدین معروف 30.24 درصد آرا، پترو پروشنکو رئیس جمهور فعلی 15.195 درصد آرا را کسب کردند.

کارنامه پنج ساله پروشنکو

 

808x590_cmsv2_2a40b5f4-d136-5eb5-a806-7c8381568601-3718610

 

خلاصه کارنامه پنج ساله پترو پروشنکو در سمت ریاست جمهوری اوکراین به روایت خودش چنین است:

- تقویت ارتش اوکراین در بحبوحه نبرد و کاهش دادن تنش با روسیه به منظور پرهیز از یک جنگ تمام عیار.

- تصویب سند توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا (امضا نکردن همین سند بعد از سال‌ ها گفت و گو میان دو طرف، نقطه آغاز اعتراض‌ ها و در پی آن سرنگونی دولت ویکتور یانوکوویچ بود).

- کسب اجازه اقامت کوتاه مدت اتباع اوکراین در کشورهای اتحادیه اروپا (به استثنای انگلیس و ایرلند) و 4 کشور دیگر عضو فضای شنگن بدون نیاز به روادید. به این ترتیب شمار کشورهایی که شهروندان اوکراینی می‌ توانند بدون ویزا به آنها سفر کنند به 128 کشور رسید و اوکراین از این لحاظ در جایگاه چهل و یکم رده‌ بندی گذرنامه‌ های قدرتمند جهان قرار گرفت.

- کلیسای اوکراین از وابستگی به کلیسای ارتدوکس روسیه خارج شد.

چالش‌ های اوکراین: تنش، فساد و اقتصادی که می‌ لنگد

- با وجود همه این دستاوردها، مشکلات اوکراین همچنان سر جای خودشان هستند و رئیس جمهور آتی این کشور سیاهه بلندی از وظایف برای رفع این دشواری‌ ها را پیش روی خود خواهد داشت.

- اصلاحات ساختاری وعده داده شده در اوکراین به مشکل برخورده و اتحادیه اروپا مسئولان دولت کی‌ یف را به دلیل کندی روند این اصلاحات سرزنش می‌ کنند. مبارزه با فساد پیشرفت چشمگیری نداشته و کسی را نه در داخل و نه در خارج کشور راضی نکرده است. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌ دهد که بسیاری از اوکراینی‌ ها حتی به نفس اصلاحات بدبین شده‌ اند. اصلاحات مورد نظر قرار بود در حوزه‌ های قضایی، ارضی و سلامت انجام شود. در زمینه قضایی اصلاحات بسیار کندتر از بقیه حوزه‌ ها پیشرفت داشته زیرا برای مثال شمار موارد قتل از زمان انقلاب میدان به این سو بسیار بیشتر شده است.

- درگیری با نیروهای مورد پشتیبانی روسیه در شرق اوکراین هنوز کاملا متوقف نشده و اقتصاد کشور را درگیر مشکل کرده است.

- مردم اوکراین هم اکنون با معضل افزایش هزینه‌ های زندگی روبرو هستند. دولت برای تامین نظر صندوق بین‌ المللی مبنی بر حذف یارانه سوخت، قیمت آن را بالا برده و هم اکنون بسیاری از شهروندان این کشور از پس هزینه گاز برنمی‌ آیند.

- اقتصاد اوکراین در معنای وسیع کلمه با چالش‌ های مهمی روبروست. دولت از خطر افزایش بدهی‌ های خارجی رهایی یافته و افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور تحقق یافته است. اما با این همه شرکت‌ ها وضعیت جالبی ندارند زیرا وعده دولت برای جایگزینی مالیات شرکت‌ ها با مالیات بر دارایی‌ های شخصی هرگز عملی نشد. سیستم الیگارشی همچنان بر کشور حاکم است و صنایع کلیدی را در اختیار دارد و نمایندگان مجلس با استفاده از مصونیت قضایی خود، درگیر فساد اقتصادی هستند.

کمدین محبوب

 

808x553_cmsv2_e3ff7bea-beef-5a2b-bacf-b9a4dc5c9baa-3721694

 

یک مجری و کمدین معروف اوکراینی به نام زلنسکی هم اکنون محبوبیت چشمگیری در میان مردم اوکراین یافته است. این اقبال به چهره تازه پیش از هر چیز نشان‌ دهنده سرخوردگی مردم و رویگردانی آنها از سیاستمداران کنونی است. 

زلنسکی به طور رسمی مورد پشتیبانی یک گروه قدرتمند اقتصادی اوکراین به رهبری «ایهور کولومویسکی» است.

حالا تقریبا قطعی به نظر می رسد که رئیس جمهور آتی اوکراین، یک هنرپیشه و کمدین خواهد بود. او فردی است که از طریق برنامه های تلویزیونی در این کشور به شهرت دست یافته است. او در نقش فردی بازی می کند که ظاهرا به صورت تصادفی در اوکراین رئیس جمهور می شود و می خواهد با طبقه خاص برخوردار و رفیق بازی ها و فسادها مقابله کند. حالا برای او فرصتی فراهم می شود تا این کار را در زندگی واقعی انجام بدهد اما نکته کلیدی این است که مشخص نیست او می خواهد این کار را چگونه انجام بدهد. اما همین مسئله برای بسیاری از مردم اوکراین کافی است زیرا آنچه آنها می خواهند فقط تغییر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.