جو بایدن 76 ساله پرسابقه‌ ترین سیاستمدار و خطرناک ترین رقیب برای ترامپ خواهد بود که رقابت‌ های درون حزبی دموکرات‌ ها برای انتخابات آتی شرکت می‌ کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری ام اس ان بی سی گزارش داد «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا احتمالا چهارشنبه این هفته به صف دیگر داوطلبان کاندیداتوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 خواهد پیوست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس این خبر را روز جمعه در گزارشی از قول سه منبع آگاه، که هویت آنها را افشا نکرده است، منتشر کرد.

در این صورت، جو بایدن 76 ساله پرسابقه‌ ترین سیاستمداری خواهد بود که رقابت‌ های درون حزبی دموکرات‌ ها برای انتخابات آتی شرکت می‌ کند.

وی همچنین از نظر سنی در میان دیگر 18 چهره مطرحی که رسما اعلام داوطلبی برای کاندیداتوری حزب دموکرات کرده‌ اند، در جایگاه دوم قرار دارد. «برنی سندرز» سناتور ایالت «ورمونت» با 77 سال سن، مسن‌ ترین داوطلب این رقابت‌ هاست.

بایدن برای مدیریت یک کارزار موفق انتخاباتی، چه نوع دموکراتی خواهد بود و آیا او اوبامای دوم خواهد شد؟

 بایدن عصر پنج شنبه در جمع کارگران اعتصاب کننده فروشگاه زنجیره ای «استاپ اند شاپ» گفت: ما کشور را پس می گیریم؛ دست از این کار نکشید و به حرکت ادامه دهید.

بایدن در این اجتماع افزود: آمریکا را صاحبان بانک ها، وال استریت یا مدیران شرکت ها نمی سازند؛ آمریکا را شماها، مردم عادی طبقه متوسط می سازید.

وی ادامه داد: این اظهارات ریاکاری نیست، یک واقعیت ساده است. اتحاد طبقه متوسط کشور را می سازد؛ این یک شوخی نیست.

بایدن اضافه کرد: شما برای این اعتصاب نکردید که تنها شرایط خودتان بهتر شود بلکه نتیجه این کار شما به نفع همه کارگران آمریکایی ها خواهد بود. طبقه متوسط یک عدد نیست بلکه یک ارزش است. بسیاری در کشور ما از شما حمایت می کنند و شما هم باید آنها را در مسیر این حرکت، حمایت کنید.

اشاره بایدن به لزوم حمایت طبقه متوسط از آنهایی که کارشان را پیگیری می کنند، می تواند ناظر بر حمایت انتخاباتی نامزد نهایی حزب دمکرات باشد.

دونالد ترامپ هفته پیش در توئیتی اظهار داشته بود که به اعتقاد او، «برنی سندرز دیوانه» و «جو بایدن خواب‌ آلود» دو فینالیست نهایی در رقابت با شاید «بهترین اقتصاد تاریخ کشور ما» (و خیلی دستاوردهای عالی دیگر) او خواهند بود! او برای مواجه شدن با هر یک از اینها یا هر کسی دیگر اعلام آمادگی کرده و برای آرامش روحشان دعا کرده بود.

این بگومگوهای انتخاباتی در شرایطی ادامه دارد که طبقه متوسط آمریکا به دلیل سیاست های حمایتی و مالیاتی، نگرانی های جدی دارند و دلیل اعتصاب این فروشگاه زنجیره ای آمریکا، متهم کردن این شرکت به اقدامات غیرقانونی و مخالفت با قطع مزایای مراقبت های بهداشتی و حق مسکن است.

پیش از این روزنامه وال‌ استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که جو بایدن به هوادارانش خبر داده بود که قصد دارد کاندیدای ریاست‌ جمهوری شود و درخواست کرده بود کمک‌ های مالی لازم جمع‌ آوری شود.

بایدن به عنوان یکی از شناخته شده ترین اسامی در سیاست آمریکا، دو دوره معاون اوباما بوده و پیش از آن هم به مدت چهار دهه سناتور «دلاور» بوده است. سابقه او در مورد طبقه کارگری و ارتباط او با اوباما می تواند او را به یکی از پیشتازان در رقابت های 2020 تبدیل خواهد کرد.

این در حالی است که وی با چالش هایی نیز روبرو است. دو پرونده رسوایی اخلاقی از سوی دو زن در فاصله کمتر از چند روز برای بایدن باز شده است.

«امی لاپووس» نماینده دموکرات یکی از کسانی است که به بایدن اتهام رفتار نامناسب جنسی زده است. او می‌ گوید در سال 2009 و هنگامی که او در یک مراسم خصوصی جمع‌ آوری کمک برای حزب دموکرات در شهر هارتفورد ایالت «کانیتکت» بوده، جو بایدن او را به طور نامناسبی لمس کرده و به او نزدیک شده است.

«لوسی فلورس» یکی دیگر از اعضای حزب دموکرات است که در گفت‌ و گو با هافینگتون پست مدعی شد اقدامات غیر اخلاقی بایدن شده است.

اما بایدن در بیانیه ای عنوان کرد که در طول دوره کاری و زندگی سیاسی، بارها با بیان احساسات، روبررو شدم، اما حتی یک بار رفتار ناشایستی نداشتم.

این اتهام در حالی به بایدن وارد شده که دولت ترامپ با ابعاد وسیعی از رسوایی های قانونی و اخلاقی روبروست که در عصر کنونی و شاید در تاریخ آمریکا، کم سابقه است.

آیا بایدن می‌ تواند خطرناک‌ ترین رقیب ترامپ باشد؟

جو بایدن احتمالا می‌تواند جدی‌ترین رقیب ترامپ باشد. به گفته برخی کارشناسان، او یک دموکرات کلاسیک است که رای دموکرات‌ های سنتی و جمهوری خواهان ناراضی از ترامپ را خواهد داشت. همچنین مواضع خاص او در حوزه سیاست و اقتصاد احتمال حمایت جناح چپ دموکرات‌ ها از او را افزایش می‌دهد. کاندیدای اصلی این طیف، برنی سندرز است که خود یکی از شانس‌ های اصلی رقابت با ترامپ است.

از سوی دیگر، خود ترامپ نیز با اشاره به رقبایش در انتخابات پیش رو، بایدن را جدی‌ ترین رقیب خود خوانده و او را در کنار «الیزابت وارن» سنگ‌ های جلوی راهش در انتخابات آتی دانسته است.

اما بایدن در بسیاری از نظرسنجی‌ ها، کاندیدای پیشتاز مورد توجه دموکرات‌ ها معرفی شده است.

حال باید دید خطرناک‌ ترین رقیب ترامپ با اعلام حضور در انتخابات ریاست جمهوری برای ترامپ مشکل ساز می‌ شود یا خودش با مشکلات و اتهامات بسیاری مواجه می‌ شود؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.