مأموران امنیتی ترکیه دو مظنون به جاسوسی برای امارات متحده عربی را در شهر «استانبول» دستگیر کردند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مسئول بلندپایه ترکیه ای امروز جمعه گفت که مأموران امنیتی ترکیه دو مظنون به جاسوسی برای امارات متحده عربی را در شهر «استانبول» دستگیر کردند. 

این مسئول ترک افزود که  این دو مرد اعتراف کرده‌اند که از اتباع کشورهای عربی در ترکیه به نفع دولت امارات جاسوسی می‌کرده‌اند.

به گفته این مقام رسمی و بلندپایه ترک یکی از افراد دستگیر شده مظنون به داشتن پیوند با ماجرای قتل « جمال خاشقجی» است و مأموران ترکیه هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستند.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که نیروهای امنیتی ترکیه، دو تن از نیروهای اطلاعاتی امارات متحده عربی را که گفته می‌شود مظنون به دست داشتن در قتل جمال خاشقچی هستند را در چارچوب تحقیقات دادستانی کل استانبول دستگیر کردند.

دادگاه کیفری استانبول حکم بازداشت دو نفر را که پیش از این به اتهام جاسوسی برای امارات متحده عربی دستگیر شده بودند، صادر کرد.

thumbs_b_c_5eb6f33b0a118b8fb0c000783a5c94c7

این حکم پس از آن صادر شده است که دادستانی کل استانبول کار تنظیم کیفرخواست این دو نفر را به پایان رساند.

تحقیقات در خصوص این دو مامور اطلاعاتی امارات در مورد اینکه «آیا این مظنونین با پرونده قتل «جمال خاقشچی» روزنامه نگار منتقد سعودی ارتباط دارند یا نه؟» ادامه دارد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس   «واشنگتن‌پست»  روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و هنوز جسد وی پیدا نشده است.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا  سعود القحطانی  مشاور ارشد سابق  محمد بن سلمان  ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تحریم این افراد را در چارچوب قوانین حقوق بشری «ماگنیتسکی» عنوان کرده است. 

بر این اساس «ماهر مطرب» معاون العتیبی نیز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

در پی آن دولت آلمان نیز 18 شهروند عربستان مرتبط با قتل خاشقجی را تحریم کرد و اعلام کرد که ورود آنها به آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

دولت فرانسه نیز اعلام کرد که کرد که در پی قتل خاشقجی عربستان را تحریم کرده است. این تحریم  شامل ممنوعیت ورود 18 عربستانی به فرانسه به دلیل دست داشتن در قتل خاشقجی می شود.

دولت کانادا نیز اعلام کرد که عربستان را به دلیل قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی تحریم کرده است.

دولت کانادا اعلام کرد که 17 تبعه عربستانی را به دلیل دست داشتن در قتل جمال خاشقجی تحریم کرده است.

وزارت خارجه کانادا با صدور بیانیه ای تأکید کرد که این تحریم ها شامل ممنوعیت سفر و مصادره کردن دارایی ها می شود.

لیتوانی از جمله دیگر کشورهایی بود که به دلیل قتل خاشقجی عربستان را تحریم کرد. وزارت خارجه لیتوانی 17 تبعه عربستان سعودی در ارتباط با قتل جمال خاشقجی تحریم کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.