مسئولان اوگاندا به اعطای پناهندگی به عمر البشیر رئیس جمهور مخلوع مصر که تحت پیگیرد دادگاه بین المللی جنایی است، فکر می کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع آگاه نزدیک به «عمر البشیر» رئیس جمهور برکنار شده سودان گفت که رئیس جمهور سابق این کشور در حصر خانگی و در یک خانه در خارطوم به سر می برد که توسط نیروهای پشتیبانی سریع به شدت تحت حفاظت قرار دارد.

این منبع که نخواست نامش فاش شود گفت که «محمد حمدان حمیدتی» فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع و معاون رئیس شورای انتقالی نظامی سودان از البشیر خواست که تحت محافظت نیروهایش باشد و همچنین قبل از موافقت با مشارکت در سرنگونی البشیر، شرط کرده بود که  رئیس جمهور سابق هیچ گونه آزاری نباید ببیند.

این منبع تأکید کرد که بر سر انتقال رئیس جمهور برکنار شده در آینده به کشور امارات برای اقامت در آن جا توافق نیز حاصل شده است.

از سوی دیگر، «هنری اوکیلو اوریم» وزیر خارجه اوگاندا گفت که مسئولان کشورش به اعطای پناهندگی به عمر البشیر رئیس جمهور مخلوع مصر که تحت پیگیرد دادگاه بین المللی جنایی است، فکر می کنند.

وی افزود که اگر از اوگاندا درخواست شود که به البشیر پناهندگی داده شود رهبران این کشور در سطح بالا به این مساله فکر می کنند.

وزیر خارجه اوگاندا تأکید کرد که با توجه به نقش  اساسی البشیر در میانجیگری برای توافق صلح در  سودان جنوبی همسایه بنابراین دولت اوگاندا در فکر دادن پناهندگی به وی است.

اوگاندا از جمله معدود کشورهای آفریقایی است که از البشیر استقبال کرده و او را به دادگاه بین المللی جنایی به رغم آن که میثاق تأسیس آن را امضا کرده است، تحویل نداد.

بنابراین گزارش، ارتش سودان روز 11 آوریل (22 فروردین) و پس از ماه‌ ها تظاهرات اعتراضی علیه «عمر البشیر» کودتا کرد و اعلام کرد قدرت را به مدت دو سال در دست گرفته است. عمر البشیر رئیس‌ جمهور، و شماری از مقام‌ های پیشین نیز بازداشت شده‌ اند.

برکناری عمر البشیر پس از موجی از اعتراض و تحصن ها اتفاق افتاد که شروع آن چند برابر شدن قیمت نان بود، اما بعد به درخواست تحول بنیادی در نظام سیاسی کشور تبدیل شد. برکناری البشیر باعث فروکش‌ کردن اعتراض‌ ها نشده است.

اعتراض‌ ها باعث شد رئیس دولت نظامی انتقالی هم کنار برود و یک فرمانده نظامی با سابقه‌ ای مقبول تر برای معترضان جای او بگیرد. اکنون ژنرال «عبدالفتاح عبدالرحمان برهان» وعده تغییرات اساسی داده و از همه رهبران خواسته تا با گفت و گو برای آینده کشور تصمیم بگیرند. رهبر شواری نظامی موقت سودان در یک نطق تلویزیونی وعده تحول در نظام حکومتی کشور را داد و از مخالفان خواست به ارتش در برقراری نظم کمک کنند.

معترضان سودانی قول داده اند تا زمان انتقال قدرت به غیرنظامیان در خیابان ها بمانند و همچنان تحصنی گسترده در مقابل وزارت دفاع در پایتخت این کشور در جریان است. همچنین تلاش ارتش برای متفرق کردن تحصن کنندگان در مقابل وزارت دفاع و مقر فرماندهی کل ارتش سودان بی نتیجه ماند و معترضان با عقب نشینی ارتش در برابر مردم به تدریج در حال رسیدن به خواسته های خود از جمله تشکیل دولت مدنی و کاهش دوره انتقالی در این کشور هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.