پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت:

جهل و نادانی ترامپ مقابل دیکتاتوری مصر

از آنجایی که ترامپ نمی‌ خواهد از نفوذ آمریکا علیه دیکتاتور دیگری استفاده کنند، کنگره باید این کار را انجام دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در حال ایجاد تغییراتی در قانون اساسی این کشور است که او را به یک دیکتاتور مادام‌ العمر تبدیل کرده و موجب کنترل دائمی ارتش بر نظام سیاسی مصر می‌ شود. او همچنان ده‌ ها هزار نفر از جمله دست کم دستکم 12 شهروند آمریکایی را به عنوان زندانی سیاسی محبوس کرده است. گزارش شده که او با خرید 20 فروند جنگنده پیشرفته از روسیه به ارزش 2 میلیارد دلار، مشمول تحریم‌ های آمریکا شده است.

بنابراین زمانی که السیسی روز سه شنبه گذشته در سفر به آمریکا به کاخ سفید رفت، ترامپ او را چگونه توصیف کرد؟ ترامپ گفت: «من فکر می‌ کنم او کارش را عالی انجام می‌ دهد. من فکر می‌ کنم ما - آمریکا و مصر - تاکنون هرگز روابطی بهتر از امروز نداشته‌ ایم.»

این ارزیابی رئیس جمهور آمریکا را می‌ توان تا حدی منتسب به جهل و نادانی او کرد. او مدعی شد که اطلاعی از تلاش‌ های سیسی برای تمدید کردن دوره ریاست جمهوری‌ اش تا سال 2034 که در آن زمان 80 ساله می‌ شود، نداشته است. همچنین تاکنون مشخص شده که ترامپ به آسانی تحت تاثیر مستبدانی از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گرفته تا «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی قرار می‌گیرد. اما حمایت او از سیسی نیز بخشی از یک راهبرد حساب شده، هرچند ناپخته و خام است: راهبرد حمایت کورکورانه از دیکتاتورهای عرب سنی به عنوان ضامن‌ های «ثبات» و تقابل با ایران.

همان طور که تعدادی از سناتورها تلاش کردند در روز سه شنبه به «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در قالب یک جلسه استماع و همچنین یک نامه گوشزد کنند، این سیاست دو مشکل بزرگ دارد. اولا، این سیاست بسیاری از اقدامات سیسی که مغایر با منافع مهم آمریکا هستند - از جمله محبوس کردن ناعادلانه چند آمریکایی - را نادیده می‌گیرد. دوما، درباره مساله «ثبات» اشتباه می‌ کند: سرکوبگری‌ های سیسی و سیاست های اقتصادی نادرست او، کشور وی را در معرض آشوب‌ هایی در آینده - درست مانند وضعیتی که رژیم حسنی مبارک به وجود آورد - قرار داده است.

پومپئو با گفتن این که سیسی با گروه‌ های تروریستی در صحرای سینای مصر جنگیده و از آزادی‌ های مذهبی دفاع کرده، او را تحسین کرد.اما همان طور که «استفن مک اینرنی» و «امی هاوثورن» دو کارشناس امور مصر اخیرا در یک مقاله در واشنگتن پست نوشتند: حمایت سیسی از اقلیت بزرگ مسیحیان در مصر عمدتا لفاظی است: زیرا محدودیت‌ ها در مصر در زمینه ساخت کلیسا برای مسیحیان و استخدام آنها همچنان پابرجا است.

«میشل دان» یک کارشناس بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل در مقاله‌ ای دیگر توضیح داد: حکومت سیسی علاوه بر ناکامی در پایان دادن به تهدید شبه نظامیان، اقدام به اذیت و آزار فعالان حامی حقوق زنان و دیگر فعالان لیبرال کرده و با واگذاری انبوهی از پروژه‌ های ساخت‌ و ساز بزرگ به ارتش، اقتصاد را مختل کرده است.

در کنار تمامی این موضوعات، موضوع شیفتگی سیسی به پوتین وجود دارد و همانطور که اخیرا یک گروه از سناتورهای دو حزب اصلی آمریکا در نامه‌ ای گفته اند: «بار دیگر ریسک وابسته شدن مصر به روسیه ایجاد شده است.» عمده کمک‌ های نظامی آمریکا به مصر برای خرید تسلیحات اختصاص می‌ یابد اما اخیرا سیسی خواسته تا برخلاف قوانین تصویب شده از سوی کنگره آمریکا از روسیه جنگنده‌ های سوخوی اس یو-35 خریداری کند.

در این مورد نیز همچون مورد عربستان، حمایت‌ های غیر عقلانی ترامپ از این دیکتاتور عربی باید توسط کنگره اصلاح شود. سناتورها باید در خصوص نگرانی‌ هایشان وارد عمل شوند و کمک نظامی به مصر را مشروط به لغو قراردادهای خرید سلاح از روسیه، آزادی شهروندان آمریکایی به زندان افتاده در مصر و کاهش سطح سرکوبگری عمومی در مصر کنند. با توجه به حضور سیسی در کاخ سفید در هفته گذشته، او تاثیر زیادی بر آراء عمومی در آمریکا دارد. از آنجایی که ترامپ نمی‌ خواهد از نفوذ آمریکا نسبت به او استفاده کنند، کنگره باید این کار را انجام دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.