نخست‌ وزیر انگلیس باید تا روز چهارشنبه در نشست فوق‌ العاده اتحادیه اروپا در بروکسل دلایلی ارائه کند تا حاضران متقاعد به تمدید مجدد مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا شوند ولی این کار تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت گلوبالیست گزارش داد در حالی که هیچ چشم‌ انداز روشنی بر سر چگونگی اجرای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در این کشور وجود ندارد مذاکرات نخست‌ وزیر و حزب اپوزیسیون کارگر در این زمینه، برخی محافظه‌ کاران را نگران کرده است.

نخست‌ وزیر انگلیس باید تا روز چهارشنبه 10 آوریل (21 فروردین) در نشست فوق‌ العاده اتحادیه اروپا در بروکسل دلایلی ارائه کند تا حاضران متقاعد به تمدید مجدد مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) شوند.

انگلیس باید طبق قرار فعلی، 12 آوریل (23 فروردین) اتحادیه اروپا را ترک کند. اما به این دلیل که پارلمان این کشور تاکنون نتوانسته بر سر چگونگی اجرای برگزیت به توافق برسد، ترزا می در نامه‌ ای از «دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا خواسته، مهلت خروج این کشور را تا 30 ژوئن تمدید کند.

با این حال 27 کشور عضو اتحادیه اروپا قبل از این که باز هم برای این تمدید به انگلیس چراغ سبز نشان بدهند، می‌ خواهند بدانند در خود انگلیس روند توافق بر سر چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا چگونه پیش می‌رود.

«میشائیل روت» سیاستمدار برجسته اتحادیه اروپا از حزب سوسیال‌ دموکرات آلمان در این خصوص گفت یک تمدید کوتاه‌ مدت تنها زمانی مطرح می‌ شود که شرایط تازه‌ ای به‌ وجود آمده باشد.

انگلیس هنوز نتوانسته بر سر توافق پیشنهادی «ترزا می» در مورد برگزیت به تفاهم برسد. توافق ترزا می با اتحادیه اروپا بر سر اجرای برگزیت تاکنون سه بار در پارلمان این کشور رای منفی گرفته است. حتی در میان هم‌‌ حزبی‌ های ترزا می نیز در این زمینه وحدت نظر وجود ندارد. ترزا می پیش‌ بینی کرده که در آینده نزدیک هیچ مصالحه‌ ای در این زمینه به وجود نخواهد آمد.

با توجه به این مشکلات احتمال این که انگلیس با بی‌ نظمی اتحادیه اروپا را ترک کند، وجود دارد. خروج بی‌ توافق که اتحادیه اروپا از آن به عنوان «خروج بی‌ نظم» یاد می‌ کند باعث می‌ شود انگلیس بلافاصله از تمامی تعهداتش در زمینه پیروی از قوانین و مقررات اقتصادی، اجتماعی و تجاری اتحادیه معاف شود، بی ‌‌آن که نظام تازه‌ ای جایگزین شده باشد.

در این صورت این کشور دیگر عضو بازار داخلی اروپا و اتحادیه گمرکی نخواهد بود و باید منتظر پیامدهای گسترده در مورد سفرها و مناسبات اقتصادی خود باشد.

مایوس شدن حزب کارگر از مذاکره با ترزا می

حزب محافظه‌ کار انگلیس به رهبری ترزا می در برخی زمینه‌ ها با حزب کارگر به عنوان حزب اصلی  اپوزیسیون اشتراک نظر دارد. همین مسئله امید به کسب اکثریت آرا بر سر توافقی خوب را در پارلمان بالا برده است.

ترزا می‌ با اشاره به همین مسئله گفته است به دست آوردن این اکثریت تنها راه اجرا کردن برگزیت است. او هشدار داده است، هر چه  رسیدن به این راه حل بیش‌ تر طول بکشد، خطر این که انگلیس اصلا نتواند اتحادیه اروپا را ترک کند بیشتر خواهد شد.

با این حال حزب کارگر از روند فعلی گفت‌ و گوها ناراضی است و در این خصوص ابراز ناامیدی کرده است. «جرمی کوربین» رهبر این حزب در این باره گفته است: «من تا به حال تحول بزرگی در موضع دولت ندیدم.»

روشن نیست که بتوان با جرمی کوربین بر سر اجرای برگزیت به مصالحه رسید. حزب کارگر می‌ خواهد اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا را نگه دارد، در حالی که اکثریت محافظه‌ کاران مخالف این اقدام‌ اند. به علاوه، حدود 80 درصد از نمایندگان حزب کارگر در نامه‌ ای از کوربین خواسته‌ اند، در صورت رسیدن به توافق با ترزا می شرایط برپایی همه پرسی دوم را تضمین کند. اما اکثریت پارلمان انگلیس با این مسئله مخالف‌ اند؛ همان‌ طور که بر سر ماندن انگلیس در اتحادیه گمرکی نیز اتفاق نظر وجود ندارد.

محافظه‌ کاران از آینده می ترسند

بخشی از محافظه‌ کاران نگران گفت‌ و گوهای ترزا می و حزب کارگرند. آنها نگران ‌اند که ترزا می بیش از حد در برابر این حزب کوتاه بیاید؛ حزبی که حامی پیوند تنگاتنگ ‌با اتحادیه اروپا بعد از برگزیت است و از برگزاری همه پرسی دوم برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز پشتیبانی می‌ کند.

تمدید اجرا کردن برگزیت تا 30 مه نیز مورد دیگری است که با مقاومت محافظه‌ کاران روبرو شده است. آنها با اشاره به انتخابات اروپا در اواخر ماه مه می‌ گویند که چطور می‌ توان برای مردم توجیه کرد که ما خواستار خروج از اتحادیه اروپاییم ولی تاریخ خروج را طوری تعیین کرده‌ ایم که در انتخابات اروپا نیز شرکت کنیم. حتی بعضی از ‌آنها از پیامدهای جبران‌ ناپذیر چنینی تصمیمی ابراز نگرانی کرد‌ه‌ اند.

بعضی نیز نگران خسارت‌ های فاجعه‌ بار ناشی از سردرگمی فعلی در انتخابات منطقه‌ ای انگلیس در دوم ماه مه هستند.

با این حال «فیلیپ هاموند» وزیر دارایی انگلیس به مذاکره با حزب کارگر امید بسته و می‌ گوید: «انگیزه دولت این است که فارغ از خطوط قرمز و بدون تعصب وارد مذاکره شود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.