در نبرد برای دسترسی به گزارش رابرت مولر، آیا دموکرات ها باید روند استیضاح ترامپ را آغاز کنند؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت پولتیکوی آمریکا گزارش داد آیا دموکرات ها باید روند استیضاح دونالد ترامپ را به منظور دسترسی به اسرار «رابرت مولر» بازرس وِیژه آغاز کنند؟ این بحث قانونی در روز جمعه در کمیته قضایی مجلس نمایندگان ظهور کرد پس از آنکه یک دادگاه فدرال طی حکم جدیدی پیشنهاد داد که دسترسی کنگره به برخی شواهد محرمانه مانند آنچه که توسط مولر به دست آمده است، به قانونگذاران داده شود.

جمهوری خواهان در این کمیته می گویند تنها کنوانسیون «تحقیقات قضایی» است که می تواند منجر به تحقیق در مورد استیضاح شود. جمهوری خواهان می گویند اگر دموکرات ها می خواهند به شواهد بزرگ مولر دست یابند، باید چنین فرآیندی را اغاز کنند.

این اقدام برای رهبران دموکرات در کنگره، که در حال حاضر علاقه کمی به راه اندازی یک فرآیند سیاسی انفجاری استیضاح دارند، مشکل ساز خواهد بود. «نانسی پلوسی» گفته است که این کار برای مجلس ارزش زمان گذاشتن ندارد و دیگر دموکرات های ارشد هم گفته اند که منتظر جزئیات گزارش مولر هستند و برای انجام چنین کاری زود است. 

اما این یک مبارزه است که می تواند چند هفته و چند ماه آینده هم ادامه داشته باشد، زیرا دموکرات ها تلاش می کنند تا صبر کنند. آنها هنوز در انتظار دسترسی به یک نسخه اصلاح شده از گزارش 400 صفحه ای مولر هستند، که «ویلیام بار» دادستان کل، اظهار داشت که او تا اواسط آوریل ارائه خواهد کرد. اما دموکرات ها می گویند کنگره باید یک نسخه نامنظم گزارش و مدارک محرمانه مولر را ببیند.

این تلاش روز جمعه توسط دادگاه تجدید نظر پیچیده تر شد زمانی که گفته شد قضات مجاز به محکوم کردن اطلاعات هیات منصفه نیستند بلکه باید از دستورالعمل های دادرسی موجود که افشای چنین مواردی را محدود می کنند، پیروی کنند. 

این بدان معناست که احتمالا نبرد کنگره در مورد گزارش مولر به نتیجه ای نخواهد رسید. دموکرات ها هفته هاست خواستار دسترسی به شواهد و مدارک ارائه شده توسط مولر شده اند و معتقدند این موضوع برای آنها ضروری است که اطلاعاتی را درباره ارتباط ترامپ و ستاد انتخاباتی وی با روس ها در طول مبارزات انتخاباتی 2016 و همچنین کارشکنی هایی که ترامپ ممکن است برای جلوگیری از تحقیقات انجام داده باشد، بررسی کنند. آنها خاطرنشان می کنند جمهوری خواهان در اوایل ماه جاری در یک رای گیری در مجلس نمایندگان به آنها ملحق شدند تا خواستار «گزارش کامل» مولر برای کنگره شوند.

پیشتر ویلیام بار دادستان کل آمریکا، یک متن خلاصه شده و چهار صفحه‌ ای را از این گزارش منتشر کرده بود. او در نامه‌ ای به کمیته‌ های قضایی مجلس نمایندگان و سنا اعلام کرده بود که متن خلاصه دیگری از گزارش 300 صفحه‌ ای مولر حداکثر تا نیمه ماه آوریل منتشر خواهد شد.

مولر از 22 ماه پیش درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا، احتمال تبانی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه در انتخابات، و همچنین احتمال مانع تراشی مجرمانه رئیس جمهور تحقیق می‌ کرد.

خلاصه گزارش ویلیام بار از تحقیقات رابرت مولر نشان می‌ دهد که دونالد ترامپ و کارزار انتخاباتی او ارتباط مشهودی با روسیه نداشته و تبانی نکرده‌ اند.

ویلیام بار در نامه خود به کنگره نوشت که درباره مانع تراشی در مسیر عدالت نیز گزارش رابرت مولر به این نتیجه نرسید که رئیس جمهور مرتکب جرمی شده و از سوی دیگر، او را تبرئه هم نکرد.

اما این نامه نگاری ها دموکرات ها را متقاعد نکرده است.

مولر در تحقیقات دو ساله خود، علیه شش عضو پیشین کارزار انتخاباتی ترامپ و چندین تبعه روس اعلام جرم کرده بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.