نوپک باعث تنش در رابطه آمریکا و عربستان شده است. پادشاهی عربستان سعودی با ضربه‌ ای متقابل به این قصد آمریکا واکنش نشان داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد عربستان در واکنش به احتمال تصویب قانونی در آمریکا تهدید کرده است که در معاملات نفتی خود از دلار چشم‌ پوشی خواهد کرد. قانون موسوم به «نوپک» در صورت اجرایی شدن می‌ تواند شکایت علیه اوپک را امکان‌ پذیر کند.

عربستان سعودی تهدید کرده است که در صورت اجرایی شدن لایحه موسوم به «نوپک» در آمریکا، دلار را از معاملات نفتی خود کنار خواهد گذاشت. این تهدید شاید بی تاثیر باشد، اما اوج تنش میان دو دولت را بر سر قیمت نفت نشان می دهد.

یافتن راهی برای شکستن قدرت و اقتدار کارتل بین‌ المللی اوپک، متشکل از مهم‌ ترین صادرکنندگان نفت همچون عربستان سعودی، رویای دیرینه کشورهای پیشرفته صنعتی جهان نظیر آمریکا است. در حال حاضر در واشنگتن چنین گامی برداشته شده که به «نوپک» یا لایحه «نه به اوپک» شهرت دارد.

حال نوپک باعث تنش در رابطه آمریکا و عربستان شده است. پادشاهی عربستان سعودی با ضربه‌ ای متقابل به این قصد آمریکا واکنش نشان داده است.

سه منبع که نخواسته‌ اند نامشان فاش شود، اعلام کردند که عربستان تهدید کرده است که در صورت تصویب و اجرایی شدن چنین قانونی، دلار را به عنوان ارز پرداختی از معاملات نفتی آتی خود کنار خواهد گذاشت. فروش نفت با یورو یا یوآن با هدف ضربه زدن به ماهیت دلار صورت می گیرد.

سه منبع آشنا به سیاست‌ های نفتی عربستان سعودی گفته‌ اند فروش نفت می‌ تواند با ارزهای دیگری جز دلار انجام گیرد. هدف این تهدید منصرف کردن آمریکا از اجرای قانون نوپک است. به گفته منابع رویترز، تصمیم‌ های لازم نیز جهت بررسی چگونگی اجرای این تهدید با دیگر اعضای اوپک به بحث گذاشته شده و به اطلاع آمریکا نیز رسیده است.

اجرای نوپک پیامدهایی برای 14 کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خواهد داشت. قانونی شدن این طرح به تغییر در قوانین آمریکا در راستای مقابله با انحصارگرایی در بازار نفت انجامیده و می‌ تواند شکایت علیه کشورهای عضو اوپک را امکان‌ پذیر سازد زیرا در آن صورت تبانی و توافق بر سر میزان تولید نفت و گاز یا قیمت آن طبق قوانین آمریکا غیرقانونی محسوب خواهد شد. سرپیچی از این قانون نیز در چنین شرایطی می‌ تواند برای کشورهای خاطی گران تمام شود.

تهدید فعلی ریاض البته نخستین هشدار عربستان سعودی به آمریکا در این خصوص نیست. اواسط ماه مارس گذشته نیز نمایندگان عربستان سعودی اعلام کردند که پیامد چنین تنشی می‌ تواند گریبانگیر وال‌استریت، به عنوان بزرگ ترین بازار بورس جهان در نیویورک، و نیز شمار زیادی از تولیدکنندگان کوچک و متوسط نفت در آمریکا شود که با استفاده از فناوری فراکینگ یا شکست هیدرولیکی به استخراج نفت خام و گاز طبیعی مشغول‌ اند.

«محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک اعلام کرده بود که با اجرای نوپک، کشورهای عضو این سازمان تولید نفت را در سطح وسیعی گسترش خواهند داد و قیمت‌ های بازار جهانی را چنان خواهند شکست که تولید نفت با فناوری پرهزینه فراکینگ دیگر مقرون به صرفه نباشد. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از بارکیندو نوشته بود که نوپک منافع آمریکا را تامین نخواهد کرد.

روسای جمهوری پیشین آمریکا خواهان اجرای قانون نوپک نبودند. رئیس جمهور کنونی اما تاکنون بارها به شکلی علنی نارضایتی خود از قیمت بالای نفت را اعلام کرده و اوپک را مسئول آن دانسته بود. البته کارشناسان شانس تصویب نوپک را پایین می‌ دانند.

وزارت انرژی عربستان سعودی از موضع گیری رسمی درباره خبر احتمال صرف‌ نظر کردن این کشور از معاملات نفتی با دلار خودداری کرده است. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که مایل به اظهارنظر در مورد لایحه در دست بررسی نوپک نیست.

احتمال می رود دامنه تنش ها بالا بگیرد زیرا آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات کنگره و ریاست جمهوری در نوامبر 2020 قرار دارد. عربستان و آمریکا که تلاش می کردند بر سر تمامی موضوعات با هم به اجماع دست یابند، به نظر نمی رسد هیچ یک از موضع خود بر سر قیمت نفت کوتاه بیاید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.