شورای امنیت سازمان ملل پس از یک نشست فوق‌ العاده برای رسیدگی به بحران لیبی خواستار پایان دادن به درگیری‌ های نظامی در این کشور شد. در همین حال پیشروی نیروهای ارتش ملی لیبی به سمت طرابلس ادامه دارد

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد همزمان با شکست گفت و گوها میان دبیرکل سازمان ملل متحد و ژنرال خلیفه حفتر در شرق لیبی، ارتش خودخوانده این فرمانده نظامی از هفت مسیر به طرابلس نزدیک می‌ شوند و گزارش‌ های تایید نشده از درگیری در اطراف فرودگاه متروک پایتخت حکایت دارد. دولت مرکزی لیبی در طرابلس که مورد حمایت سازمان ملل متحد است خواستار کمک شده است.

با افزایش نگرانی از شعله‌ ور شدن آتش جنگ داخلی در لیبی، شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک نشست فوق‌ العاده به بررسی وضعیت این کشور پرداخت. این نشست به دعوت آلمان برگزار شد که از ابتدای هفته برای یک ماه ریاست این شورا را بر عهده دارد.

«کریستف هویسگن» سفیر آلمان در سازمان ملل پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت که اعضای شورای امنیت نسبت به تحرکات نظامی در نزدیکی طرابلس عمیقا ابراز نگرانی کرده‌ اند و معتقدند ادامه این روند ثبات لیبی و چشم‌ انداز یافتن یک راه حل جامع سیاسی برای پایان دادن به بحران در این کشور را به خطر می‌ اندازد.

دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» که در طرابلس مستقر است، از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌ شود. در مقابل ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» که بر شرق و مناطق وسیعی از لیبی تسلط دارند، از روز چهارشنبه پیشروی به سوی پایتخت را آغاز کرده و تا نزدیکی طرابلس رسیده‌ اند.

 

abe2b39b02ae40148100ed7a322a1d23_18

 

اعضای شورای امنیت در نشست فوق‌ العاده شامگاه جمعه بر سر صدور یک قطعنامه در مورد لیبی به توافق نرسیده‌ اند و تنها به صدور بیانیه‌ ای اکتفا کرده‌ اند. به گفته کریستف هویسگن، در این بیانیه از نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر و تمام گروه‌ های مسلح در سراسر لیبی خواسته شده عملیات نظامی خود را متوقف کنند.

پیام شورای امنیت 

سفیر آلمان در سازمان ملل از هرگونه گمانه‌ زنی درباره واکنش ژنرال حفتر به این درخواست خودداری، و تاکید کرد که اعضای شورای امنیت در مورد این درخواست کاملا اتفاق نظر دارند و این پیام روشنی به ارتش ملی است که پیشروی به سوی طرابلس را متوقف کنند.

حدود یک هفته پیش شورای امنیت از روند گفت‌ و گوهای سیاسی میان گروه‌ های مختلف در لیبی استقبال کرده بود. بر پایه این گفت‌ و گوها قرار بوده گروه‌ های متخاصم در لیبی به میانجیگری سازمان ملل میانه آوریل در یک کنفرانس ملی گرد هم آیند.

«جاناتان آلن» نماینده انگلیس در شورای امنیت، پیش از برگزاری نشست فوق‌ العاده این شورا به خبرنگاران گفت که در برنامه برگزاری کنفرانس ملی تغییری ایجاد نشده است. او می‌ گوید به صراحت از نیروهای ارتش ملی خواسته شده به مواضع قبلی خود عقب نشینی کنند و به پای میز مذاکرات بروند، زیرا برای بحران لیبی  راه حل نظامی وجود ندارد.

وزاری خارجه گروه جی 7 که متشکل از هفت اقتصاد بزرگ دنیاست هم در بیانیه ای از هر دو طرف خواسته اند که جنگ و هرگونه درگیری نظامی را فورا متوقف کنند. در بیانیه گروه 7 آمده است: «ما هرگونه اقدام نظامی در لیبی را محکوم می‌ کنیم و از همه کشورها می‌ خواهیم از برقراری آرامش پایدار در لیبی حمایت کنند.»

وزارت خارجه آمریکا هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این برهه حساس از دوران گذار در لیبی، زورآزمایی نظامی و تهدید به اقدام یک‌ جانبه تنها لیبی را به سوی یک بحران و هرج و مرج سوق خواهد داد. ما عمیقا معتقدیم که هیچ راه حل نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد.»

ناکامی تلاش‌ های آنتونیو گوترش

پیش از نشست فوق‌ العاده شورای امنیت، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد برای میانجیگری میان طرف‌ های درگیر به لیبی سفر کرد. او در این سفر با مقامات ارشد دولت وفاق ملی در طرابلس و با ژنرال خلیفه حفتر در «بنغازی» دیدار و گفت‌ و گو کرده است.

تاکنون درباره جزئیات مذاکرات گوترش در لیبی گزارشی منتشر نشده اما شواهد نشان می‌دهد که تلاش‌ های او با موفقیت زیادی همراه نبوده است. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل می‌ گوید گوترش پس از این مذاکرات در حالی که عمیقا از اوضاع لیبی نگران بود این کشور را به مقصد اردن ترک کرده است.

مطابق گزارش‌ ها، نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر روز پنجشنبه گذشته و در جریان پیشروی به سوی پایتخت شهر «صرمان» در غرب و شهر «غریان» در جنوب غربی طرابلس را به تصرف خود 

لیبی پس از سقوط حکومت «معمر قذافی» در سال 2011 در بحرانی عمیق و یک جنگ داخلی فرسایشی شده است. بخش‌ های مختلف این کشور در کنترل گروه‌ های شبه‌ نظامی گوناگون قرار دارد و دولت مرکزی که جامعه جهانی آن را به رسمیت می‌ شناسد تنها بر طرابلس و منطقه کوچکی در غرب لیبی تسلط دارد.

ژنرال خلیفه حفتر که خود یکی از یاوران قذافی در جریان کودتای 1969 این کشور بود بعدها از مخالفان جدی قذافی شد و لیبی را ترک، و در آمریکا مقیم شد.  او در سال 2011 و با اوج گرفتن  اعتراض های مردم این کشور علیه قذافی به بنغازی (زادگاهش) بازگشت و فرماندهی شبه‌ نظامیانی را در دست گرفت که علیه دولت قذافی می‌ جنگیدند.  از او هم اکنون به عنوان قدرتمندترین فرمانده نظامی در لیبی یاد می‌ شود و با وجود این که امروز قدرت‌ های جهانی اقداماتش را محکوم کره اند، ژنرال حفتر از حمایت کشورهایی چون مصر و امارات متحده عربی برخوردار است.  او هفته گذشته به عربستان سفر کرد و در ریاض با «ملک سلمان» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور دیدار کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.