رئیس جمهور ترکیه گفته است موضوع سامانه‌ های اس 400 برای ترکیه مهم است و روند خرید این سامانه‌ ها خاتمه یافته است و حرف این کشور برای خرید آن یکی است و تغییری نمی کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: تیرگی روابط آنکارا و واشنگتن بر سر خرید سامانه موشکی اس400 از روسیه ادامه دارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران در ارتباط با خرید سامانه موشکی اس 400 روسیه به‌ صراحت گفت: «آمریکا برخلاف روسیه شرایط مناسبی برای خرید سیستم دفاع موشکی پاتریوت را فراهم نکرد و ترکیه نظر مثبتی در این باره ندارد.»

او تاکید کرد که واشنگتن درباره خرید سامانه‌ های روسی توسط ترکیه اشتباه می‌ کند.

اردوغان تاکید کرد که سامانه‌ های اس 400 در ماه ژوئیه سال جاری (2019) تحویل ترکیه داده خواهد شد.

اردوغان قبلا هم بارها تکرار کرده است که هیچ راه بازگشتی برای ترکیه در رابطه با خرید اس 400 وجود ندارد.

ترکیه عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) است و قصد دارد برای حراست از خود پدافند موشکی روسی خریداری کند. این موضوع نشان می‌ دهد که اعتماد بین ترکیه و آمریکا خدشه‌ دار شده است.

در روزهای گذشته فشار آمریکا به ترکیه برای لغو خرید موشک‌ های اس 400 افزایش پیدا کرد و اعلام شد که امکان لغو فروش جنگنده‌ های اف 35 به ترکیه وجود دارد.

رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با اظهارات وزیر خارجه آمریکا که گفته بود ترکیه حضور خود را در ناتو به خطر می اندازد، گفت: اظهارات دبیرکل ناتو که تحریم اعضای این پیمان را نادرست دانسته و گفته است: پیش از این نیز دخالتی در خریدهای نظامی و دفاعی کشورهای عضو دخالت نکرده ایم، بسیار مهم است. اخیرا «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا ترکیه را تهدید کرد که آنکارا باید بین عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و سامانه روسی اس 400 یکی را انتخاب کند.

«فوآد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه نیز در واکنش به تهدید مایک پنس با انتشار پیامی توئیتری اعلام کرده بود: واشنگنتن باید تصمیم خود را بگیرد که آیا به عنوان متفق ترکیه باقی خواهد ماند، یا اینکه با همکاری با گروه های تروریستی که دشمن ترکیه هستند، دوستی میان دو کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه گفت که آمریکا حاضر به سکوت در برابر خرید جنگ‌ افزار از کشورهای دشمن آمریکا از سوی متحدان ناتو نخواهد بود.

پومپئو خرید سامانه اس 400 از سوی ترکیه را خطری برای ناتو دانسته و معتقد است که چنین اقداماتی از قدرت عمل پیمان ناتو می‌ کاهد.

پومپئو گفت اینکه ترکیه به‌ رغم آمادگی آمریکا برای تحویل سامانه پاتریوت، همچنان بر خرید سامانه اس 400 اصرار دارد، موجب نگرانی است.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم بدون ذکر نام آمریکا در واکنش به مخالفت‌ های این کشور درباره خرید اس 400 گفت که فشار یک کشور برای خرید یا عدم خرید یک سامانه با روح اتحاد هم خوانی ندارد.

وزیر خارجه ترکیه که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در واشنگتن به سر می‌ برد، تاکید کرد: «اظهاراتی که از طرف مایک پومپئو منتشر شده نه از نظر لحن و نه از نظر محتوا حقایق را منعکس نمی‌ کند.»

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت که ممکن است آنکارا و واشنگتن درباره قیمت سامانه‌ های موشکی پاتریوت به توافق برسند. چاووش اوغلو برای خرید پاتریوت شرط گذاشت که  تصویب آن از طرف کنگره آمریکا ضروری است.

تنش در روابط ترکیه و آمریکا به خرید اس 400 محدود نمی شود. اردوغان به دلیل موضع گیری های آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد انتخابات آن کشور آنها را به دخالت در امور داخلی ترکیه متهم کرده است.

حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان در انتخابات محلی که روز یکشنبه گذشته برگزار شد در بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله آنکارا و استانبول شکست خورد. آمریکا از دولت ترکیه خواست نتایج رای گیری را پذیرفته و به آن احترام بگذارد. اتحادیه اروپا نیز از دولت ترکیه خواست شرایط لازم برای انجام وظیفه آزادانه مقامات منتخب محلی و شهردارها را فراهم کند.

اردوغان با رد موضع گیری های آمریکا و اتحادیه اروپا به آنها گفت «حریم خود را بشناسید!»

وی در اولین کنفرانس خبری از روز دوشنبه تاکنون گفت: «آمریکا و اروپا در امور داخلی ترکیه دخالت می‌ کنند. ترکیه در این انتخابات به تمام جهان درس دموکراسی داد.»

اردوغان در واکنش به انتقاد آمریکا و اتحادیه اروپا به اعتراض حزب او به نتیجه این رای گیری گفت:«شما هم در کشورهای تان به نتایج انتخابات اعتراض کرده‌ اید.»

شکست حزب عدالت و توسعه به خصوص در استانبول برای اردوغان ضربه سنگینی خواهد بود

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.