شماری از دموکرات ها در کنگره تلاش برای وادار کردن ترامپ به ارائه اظهار نامه مالیاتی مرتبط با دارایی های شخصی اش را آغاز کردند؛ تلاشی که انتظار می رود به جدال طولانی مدتی در دیوان عالی منتهی شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد شماری از دموکرات ها در کنگره آمریکا تلاش برای وادار کردن دونالد ترامپ به ارائه اظهار نامه مالیاتی مرتبط با دارایی های شخصی اش طی 6 سال گذشته را آغاز کردند.

«ریچارد نیل» رئیس کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه ای به خدمات درآمد داخلی این درخواست را ابلاغ کرد. واکنش سریع و عمومی ترامپ به این اقدام و تاکیدش بر این موضوع که موظف به چنین کاری نیست، نشان می دهد جدال جدی و سختی در این خصوص جریان خواهد یافت.

خدمات درآمد داخلی (سازمانی وابسته به وزارت خزانه داری) تا 10 آوریل (21 فروردین) فرصت دارد به نامه دو صفحه ای کمیته امکانات مالی مجلس پاسخ دهد. 

بر خلاف ادعای ترامپ، رئیس این کمیته مجاز به ارائه چنین درخواستی است زیرا قانون 1924 به رئیس این کمیته و همچنین کمیته مالی سنا این اجازه را می دهد که اظهارنامه مالیاتی هر فردی را در آمریکا مطالبه و دریافت کنند.

دموکرات ها می گویند این اقدام سبب ایجاد فرصت های بیشتری برای آنها به منظور انجام تحقیقات در ارتباط با هر گونه تخلفی درباره پیشینه مالی ترامپ می شود. تاکنون او از ارائه اظهار نامه مالیاتی خودداری کرده است.

دموکرات ها در انتخابات سال گذشته کنگره بر روی این موضوع کار کرده بودند و اکنون آنها می خواهند اقداماتی را انجام دهند. اما موضوع این است که آنها چگونه می خواهند این کار را انجام دهند. ممکن است آنها بخواهند از همان روشی استفاده کنند که می کوشند برای دست یابی به گزارش مولر استفاده کنند. این یک موضوع مالیاتی است. اکنون اعضای کنگره می گویند می خواهند به این اظهار نامه مالیاتی دست پیدا کنند. در گذشته زمانی که کنگره خواستار دست یابی به اظهارنامه مالیاتی می شد، نهادهای مربوطه این کار را می کردند. بحثی که اکنون بار دیگر مطرح می شود این است که آیا او در دادگاه با این روند مبارزه خواهد کرد یا خیر.

ترامپ عرف شکنی کرد و چه در دوره کاندیداتوری اش برای ریاست جمهوری و چه پس از انتصابش از انتشار اظهارنامه مالیاتی اش خودداری ورزید؛ اقدامی که تمامی روسای جمهور از زمان ریچارد نیکسون به بعد به آن مقید بودند.

به گفته دو مقام دولتی که خواسته اند نامشان فاش نشود، ترامپ مخفیانه به مشاورانش در کاخ سفید گفته است که هیچ تصمیمی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی اش به کنگره ندارد و بر سر این موضوع در دیوان عالی خواهد جنگید و امیدوار است تا انتخابات 2020 این ماجرا را به تاخیر بیاندازد.

نامه ریچارد نیل به دقت تنظیم شده و دموکرات ها هفته ها بر روی آن کار کرده اند زیرا فکر می کنند وارد فرآیند دادگاهی خواهد شد و باید بسیار دقیق و موشکافانه باشد. 

یکی از سخنگویان کمیته امکانات مالی گفته است: «قانون روشن است. و ما انتظار داریم خدمات درآمد داخلی آن را بداند. اما ما اکنون در حال بررسی گزینه ها از جمله گزینه های حقوقی در صورت عدم پایبندی به این قوانین هستیم.»

مطالبه اظهارنامه مالیاتی ترامپ، آزمون بزرگی برای «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا محسوب می شود که نخستین عضو کابینه در تاریخ مدرن است که باید تصمیم بگیرد اظهارنامه مالیاتی رئیس اش را در اختیار حزب مخالف قرار دهد یا خیر.

قانونی که ریچارد نیل به آن استناد کرده، می گوید وزیر خزانه داری موظف به ارائه این اظهارنامه است. بنابراین مشخص نیست منوچین برای دور زدن ماجرا، به چه دستاویزی متوسل خواهد شد.

دموکرات های کنگره تحقیقات متعددی را در مورد قراردادهای مالی ترامپ و اتهام فساد و سوء استفاده وی از قدرتش آغاز کرده اند. آنها بر این باورند دستیابی به اظهارنامه مالیاتی وی، برای پاسخ دادن به بسیاری از سوالات آنها از جمله سوالات مرتبط با ارتبارط ترامپ با موضوعات سیاسی مرتبط با عربستان و روسیه ضروری است.

ریچارد نیل در سال 2019 از سوی برخی دموکرات ها تحت فشار بوده تا سریعا اظهارنامه مالیاتی ترامپ را مطالبه کند؛ تلاشی که می تواند به جدال های دادگاهی طولانی مدتی منتهی شود.

این در حالی است که کنگره و دموکرات ها در تلاش برای انتشار گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه هم هستند و این درحالی است که نیویورک تایمز گزارش داد ماموران تحقیق در تیم مولر مطمئن نیستند که تفسیری درست از آنچه که در گزارش آمده، ارائه شده باشد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که برخی از ماموران تحقیق در تیم مولر خشمگین و ناراضی هستند. آنها می گویند در گزارش دادستان کل تفسیری درست از یافته های موجود در گزارش ارائه نکرده است و این که این یافته ها فراتر از آنچه که دادستان کل اعلام کرده برای دونالد ترامپ دردسر ساز هستند. مشکلی که وجود دارد این است که رابرت مولر یک تیم بزرگ در اختیار دارد که شامل 19 وکیل و همچنین شماری از اف بی آی و نهادهای دیگر در تیم او حضور دارند. اما روایت هایی که اخیرا در رسانه های آمریکایی مشاهده می شود با گزارش های دو سال پیش که آنها می گفتند رابرت مولر می تواند یافته های قاطع را در ارتباط با تبانی تیم ترامپ با روسیه پیدا کند تفاوت دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.