طرح درخواست مهلت اضافه برای برگزیت در پارلمان انگلیس رای آورد این در حالی است که ابهامات موجود بر سر برگزیت همچنان باقی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد پارلمان انگلیس با اکثریتی متکی بر تنها یک رای بیشتر، با طرح درخواست تعویق برگزیت موافقت کرد. اکنون باید نمایندگان مجلس اعیان انگلیس با این طرح موافقت کنند. ابهامات موجود بر سر برگزیت همچنان باقی است.

این طرح را «ایوت کوپر» از حزب کارگر پیشنهاد کرده بود و با اختلاف فقط یک رای تصویب شد. و به این ترتیب، مجلس عوام این کشور با 313 رای مثبت در برابر 312 رای منفی با طرح درخواست تعویق برگزیت از اتحادیه اروپا موافقت کرد.

در صورت تصویب این طرح در مجلس اعیان، «ترزا می» موظف می‌ شود از اتحادیه اروپا درخواست کند مهلت برگزیت را به تعویق اندازد. این طرح برای ممانعت به عمل آوردن از خروج بی‌ برنامه انگلیس از اتحادیه اروپا به پارلمان این کشور ارائه شده بود.

تصویب این طرح در مجلس ناخشنودی دولت انگلیس را در پی داشته است. به عقیده سخنگوی دولت ترزا می، این مصوبه منجر به محدودتر شدن دامنه عملکرد دولت در ارتباط با مذاکرات این کشور با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت خواهد شد.

در همین حال «مارک کارنی» رئیس بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد خطر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافق به سطح هشدار دهنده ای رسیده است. وی در مصاحبه ای خاطر نشان کرد برگزیت بدون توافق می تواند به طور تصادفی و ناگهانی اتفاق افتد، اگر چه انگلیس و اتحادیه اروپا می گویند می خواهند از چنین سناریویی اجتناب کنند. پارلمان با برگزیت بدون توافق مخالفت است. دولت همان طوری که نخست وزیر آن را اعلام کرده است، با برگزیت بدون توافق مخالف است و اتحادیه اروپا نیز با خروج بدون توافق مخالف است.

رئیس بانک مرکزی انگلیس افزود با وجود این، این امر محتمل است و اگر هیچ راه حلی برای هرج و مرج کنونی پیدا نشود حتی برگزیت بدون توافق گزینه پیش فرض است.

مهلت جدید: 22 مه

بر اساس توافق‌ های نخست قرار بود که انگلیس روز 29 مارس (9 فروردین) از اتحادیه اروپا خارج شود. عدم توافق بر سر قرارداد برگزیت منجر به آن شد که دولت انگلیس تعویق این مهلت را از اتحادیه اروپا خواستار شود. در پی آن، روز 12 آوریل (23 فروردین) به عنوان مهلت جدید خروج انگلیس انتخاب شد.

بر اساس مصوبه شب گذشته، قرار است از اتحادیه اروپا درخواست شود، مهلت بیشتری در اختیار انگلیس قرار گیرد.

ترزا می خواستار تعویق مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به روز 22 ماه مه (1 خرداد) شده است. لازم به یادآوری است که انتخابات اروپا در روزهای 23 تا 26 ماه مه برگزار می‌ شود.

سیاست اتحادیه اروپا

بر اساس اخبار و گزارش‌ های منتشر شده، هنوز مواضع سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رابطه با درخواست به تعویق انداختن مهلت برگزیت اعلام نشده است.

قرار است چهارشنبه هفته آینده رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر بر سر موضوع برگزیت با یکدیگر دیدار و گفت‌ و گو کنند.

لازم به یادآوری است که توافق بر سر درخواست تعویق مجدد مهلت خروج انگلیس متکی بر رای مثبت همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

از سوی دیگر، ترزا می روز چهارشنبه با «جرمی کوربین» رهبر مخالفان این کشور دیدار و گفت‌ و گو کرد. هدف از این دیدار یافتن راه حلی برای بن بست برگزیت اعلام شده است.

پس از دیدار می و کوربین، طرفین حاضر در این دور از مذاکرات، گفت‌ و گوها را سازنده توصیف کردند. اما کوربین افزود که هنوز به نتیجه روشنی نزدیک نشده است.

کوربین اعلام کرد: «جلسه‌ ای مفید اما بی‌ نتیجه بود... تغییراتی که من انتظار داشتم به وجود نیامد.»

وی تاکید کرد که ترزا می به اندازه کافی در راه حل و فصل اختلافات با اتحادیه اروپا و در نهایت خروج انگلیس از این اتحادیه گام برنداشته است.

بر این اساس جرمی کوربین بار دیگر مقابل خبرنگاران گفت: «سیاست حزب من این است که مانع از آن شویم که در چهارچوب همه‌ پرسی جدید، گزینه‌ ای لحاظ شود که در نهایت باعث شود ما با توافقی بد این اتحادیه را ترک کنیم.»

قرار بر آن است که این گفت‌ و گوها امروز پنجشنبه نیز ادامه یابد.

حزب کارگر انگلیس خواستار ماندن این کشور در اتحادیه گمرکی اروپا است. این در حالی است که بخش زیادی از نیروهای محافظه‌کار این کشور با این موضوع به‌ شدت مخالف هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.