در پی حمله توپخانه‌ ای و خمپاره‌ ای ارتش هند به روستای «راخچاکر» در منطقه خط کنترل کشمیر، 3 سرباز پاکستانی کشته شده اند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، ارتش پاکستان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی حمله توپخانه‌ ای و خمپاره‌ ای ارتش هند به روستای «راخچاکر» در منطقه خط کنترل کشمیر، 3 سرباز پاکستانی کشته شده اند.

نیروهای پاکستان به حملات هند واکنش نشان داده اند. به گفته «وحید قریشی» از مسئولین امنیتی پاکستان بر اثر حمله هند، یک روستایی 70 ساله در حومه «نیازا پر» جان باخته است.

ارتش هند نیز پاکستان را به آغاز حملات در منطقه «پونچ» در نزدیکی خط مرزی دو کشور متهم و اعلام کرده که واکنش متقابل صورت گرفته است.

بنا به اعلام پلیس هند، بر اثر حملات پاکستان یک پلیس مرزی هند، یک زن و یک دختربچه کشته و حداقل 18 غیرنظامی و 5 سرباز نیز زخمی شدند. طرفین یکدیگر را به حملات متقابل در منطقه جامو و کشمیر متهم می کنند.

مساله جامو و کشمیر

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون 3 جنگ در سال های (1947، 1965 و 1971) میان دو کشور بر سر مساله کشمیر رخ داده و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌ ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال 1989 مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال 1989 تاکنون بیش از 100 هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از 10 هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته اند.

معمولا در خط کنترلی منطقه آزاد کشمیر، تحت کنترل پاکستان و همچنین منطقه جامو و کشمیر که در سیطره هند است درگیری میان نظامیان دو کشور رخ می‌دهد. از سال 2003 تاکنون طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می کنند.

تنش میان هند و پاکستان

 تنش بین اسلام آباد و دهلی نو پس از حمله به کاروان نظامی هند در کشمیر در تاریخ 14 فوریه و کشته شدن 44 نظامی و زخمی شدن 20 تن دیگر آغاز شد. پاکستان ادعای هند مبنی بر دست داشتن اسلام آباد در این حمله را رد کرد.

روز 26 فوریه جنگنده های هندی در پاسخ به این حمله یک اردوگاه گروه «جیش محمد» را در خط کنترل کشمیر که تحت کنترل پاکستان قرار دارد، هدف قرار دادند.

تنش بین دو کشور صبح چهارشنبه 27 فوریه با سرنگونی دو جنگنده هندی توسط پاکستان به اوج خود رسید. پاکستان اعلام کرد که جنگنده‌های هندی وارد حریم هوایی این کشور شده اند.

از سوی دیگر دولت هند از ورود سه جنگنده پاکستان به حریم هوایی این کشور خبر داد. رسانه های هندی نیز مدعی شده‌اند که نیروهای این کشور یک جنگنده F-16 پاکستان را ساقط کرده اند اما این ادعا تایید نشد.

هند و پاکستان در پی سرنگونی جنگنده‌های دو کشور، فرودگاه‌های بسیاری از شهرها را به دلایل امنیتی به روی پروازها بستند. اسلام آباد همچنین حریم هوایی خود را برای هر نوع پروازی بست.

شرکت فرودگاه‌های هند نیز کلیه مسافرت‌های هوایی در چهار فرودگاه «چاندیگر، آمریستار، سرینگر و جامو» در شمال این کشور را به دلایل امنیتی لغو کرد.

ترکیه، آلمان، روسیه، چین، انگلیس و اتحادیه اروپا در پی بالا گرفتن تنش بین هند و پاکستان این دو کشور را به خویشتن‌داری دعوت کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.