منابع: روسیا الیوم، خبرگزاری رویترز/ مکان: اوکراین

 

به گزارش جماران، مردم اوکراین از نخستین ساعات صبح امروز یکشنبه برای شرکت در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در کشورشان به پای صندوق های رای رفته اند.

این انتخابات دو ویژگی بارز دارد: نخست تعداد بی سابقه نامزدهای ریاست جمهوری و دیگر پیشتاز بودن یک چهره سرشناس هنری که در نظرسنجی ها که هیچگونه سابقه اجرایی در کارنامه اش ندارد.

حضور ۳۹ نامزد در انتخابات ریاست جمهوری که در تاریخ این کشور یک رکورد محسوب می شود سبب شده است تا به احتمال بسیار قوی برنده نهایی این انتخابات در دور دوم تعیین شود.

5ca085ddd43750fc0b8b45c5

مردم اوکراین، کشوری درگیر با جنگ و به شدت تحت تاثیر مشکلات اقتصادی منتظر نتیجه نهایی انتخاباتی هستند که با توجه به پیشتاز بودن یک کمدین فاقد تجربه سیاسی به سختی می توان برنده آنرا پیش بینی کرد.

بر اساس آخرین نظر سنجی ها «ولادیمیر زلنسکی» کمدین و بازیگر چهل و یک ساله اوکراینی نظر موافق ۲۵ درصد از واجدین شرایط رای دادن را به خود جلب کرده و نسبت به دو نامزد دیگر دارای بخت پیروزی از شانس بیشتری در این انتخابات برخوردار است.

تنها تجربه آقای زلنسکی در امر سیاست که برخی از رسانه های از وی به عنوان «ترامپ اوکراین» نام می برند به بازی در نقش یک استاد تاریخ در یک سریال تلویزیونی خلاصه می شود که به ناگهان بر مسند ریاست جمهوری قرار می گیرد.

606x404_cmsv2_40644f7f-cb48-5bfc-8fd0-4257c4735a42-3764728

«پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری کنونی و «یولیا تیموشنکو» نخست وزیر سابق و رهبر حزب سرزمین پدری دو نامزد دیگر این انتخابات هستند که تحلیل گران برای آنها نیز بخت پیروزی قائل شده اند.

طبق آخرین نظرسنجی اخیر انجام شده، آقای پروشنکو که مدعی است تنها او می تواند با تهدیدهای روسیه مقابله کند و کشورش را به سوی عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو سوق دهد با کسب ۱۷ درصد آراء پایین تر از ولادیمیر زلنسکی قرار دارد.

یولیا تیموشنکو نیز که برای سومین بار شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تجربه می کند با اقبال ۱۲ درصدی رای دهندگان مواجه شده و در جایگاه سوم قرار دارد.

thumbs_b_c_e4d871afc9b945fbe3a0e1a185fffc46

انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در اوکراین از آن جهت اهمیت یافته است که آخرین رجوع به آراء عمومی پس از وقایع «انقلاب میدان» و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در پنج سال گذشته است.

انتخابات اوکراین با حضور بیش از 2هزار 300 ناظر از جمله هزار و 500 ناظر خارجی برگزار می شود این در حالی است که دولت اوکراین از حضور ناظران روسی در میان هیأت های خارجی جلوگیری کرده است. 

همچنین نزدیک به 2 میلیون و 500هزار اوکراینی ساکن روسیه از مشارکت در این انتخابات محروم شدند. 

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط کمیته انتخابانات اوکراین تعداد رای دهندگان ثبت نام شده برای رای گیری نزدیک 30 میلیون نفر است.

منابع: روسیا الیوم، خبرگزاری رویترز

مکان: اوکراین

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.