رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که وی به احتمال زیاد درباره بحران ونزوئلا با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین رایزنی می کند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز،«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که وی به احتمال زیاد درباره بحران ونزوئلا با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین رایزنی می کند.

پس از آن که کاخ سفید، روسیه و دیگر کشورها را نسبت به حمایت از «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا با اعزام نیرو و تجهیزات نظامی هشدار داد،ترامپ به خبرنگاران گفت که « در مرحله خاصی رایزنی می کنیم».

وی افزود:« با بسیاری از مردم چه بسا پوتین و چه بسا رئیس جمهور چین گفت و گو خواهم کرد.»

این در حالی است که هواداران دولت نیکولاس مادورو امروز در اعتراض به قطعی برق در ونزوئلا در مناطق مختلف کاراکاس، پایتخت این کشور تظاهرات خواهند کرد.

هواداران دولت نیکولاس مادورو نیز امروز مانند مخالفان در اعتراض به قطعی برق در ونزوئلا در مناطق مختلف کاراکاس، پایتخت این کشور تظاهرات بر پا خواهند کرد.

در ونزوئلا که علاوه بر بحران سیاسی، مشکل قطعی برق نیز وجود دارد، نه مخالفان و نه هواداران دولت خیابان‌ها را ترک نمی کنند.

تظاهرات هواداران دولت که با شرکت حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا و سازمان‌های مردم‌نهاد حامی آن برگزار خواهد شد، در میدان «اولیِری» نزدیک کاخ ریاست جمهوری خاتمه می یابد.

همچنین مخالفان به رهبری «خوان گوآیدو» رئیس جمهور خودخوانده نیز در اعتراض به قطعی برق در منطقه «چاکائو» راهپیمایی خواهند کرد.

این تحولات در حالی رخ می دهد که دو روز پیش خبرگزاری فرانسه، «خوان گوایدو»رهبر مخالفان دولت ونزوئلا از  پست خود به عنوان رئیس پارلمان این کشور برکنار شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع رسمی این خبر را گزارش کرده است.

 آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که  دولت  نیکلاس مادورو  حضور گوایدو در مقام‌های دولتی را  نیز برای ۱۵ سال ممنوع اعلام کرد. این تصمیم روز پنجشنبه و از سوی ناظر دولت ونزوئلا اعلام شد.

خوآن گوایدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا 23 ژانویه سال جاری به دنبال تظاهرات ضددولتی در کاراکاس، خود را «رئیس‌جمهور موقت» این کشور اعلام کرد. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز پس از سخنان گوایدو اعلام کرد: رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت می ‌شناسم. 

آمریکا، کانادا، کلمبیا، برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو و پاراگوئه «ریاست جمهوری موقت» گوایدو را به‌رسمیت شناخته‌اند. مکزیک، روسیه، چین، ایران،ترکیه، کوبا و بولیوی نیز از «دولت قانونی» نیکولاس مادورو حمایت کرده‌اند. 

گوایدو 23 فوریه برای آوردن «کمک‌های بشردوستانه» به ونزوئلا عازم کلمبیا شد. وی سپس به برزیل، پاراگوئه، آرژانتین و اکوادور سفر و با مقامات رسمی این کشورها دیدار کرد. 

وی در حالی اقدام به این سفر کرد که دولت ونزوئلا ممنوع الخروج اش کرده بود.

همچنین ایالات متحده آمریکا به بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه از مرز کلمبیا به ونزوئلا می کوشد در بحران این کشور مداخله کند و از سوی دیگر نیز ارتش را به حمایت از خوان گوایدو فرا می‌خواند.

در همین حال، نیروگاه هیدروالکتریک «سیمون بولیوار» در ونزوئلا که بخش بزرگی از برق مورد نیاز این کشور را تامین می کند، هدف حمله مسلحانه قرار گرفته است.

 سه شب پیش به بزرگترین نیروگاه هیدروالکتریک واقع در منطقه «گوری» این کشور که حدود 70 درصد برق ونزوئلا را تامین می کند، حمله شده است.

نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا این حمله را «تروریستی» خواند.

وی با اشاره به انجام اقدامات لازم برای حل مشکل این نیروگاه از کارکنان شرکت برق «کورپول» خواست تا «در مقابل حملات آمریکا هشیار باشند.»

مادور همچنین با مسول خواندن خوان گوایدو رئیس جمهور خودخوانده این کشور وی را «دلقک»و «عروسک خیمه شب بازی» خواند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.