پارلمان انگلیس برای سومین بار توافق برگزیت ترزا می را رد کرد...

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: «ترزا می» این هفته سرنوشت خود را علنا اعلام کرد. او به حزب محافظه کار خود اعلام کرد که اگر آنها بر خلاف دو بار پیش که به شکل تحقیرآمیزی با او رفتار کردند، به توافق برگزیت رای بدهند، او استعفا خواهد داد. بعد از ظهر جمعه، پارلمان برای سومین بار به این توافق رای منفی داد. آنچه که بعدها برای برگزیت رخ خواهد داد، ناامید کننده است و مشخص نیست که ترزا می چه مدت می تواند روی کار بماند. اما به هر حال، روزهای او به شماره افتاده است. و آسیب ها به او وارد شده است.

هنگامی که ترزا می رهبر حزب محافظه کار شد، به طور غیرمنتظره خوش بینانه ای امیدو می رفت که با وجود ناپایداری اش، او نخست وزیر محتاط و مراقب باشد. اما به سرعت معلوم شد که او فردی که انتظارش می رفت، نیست.

ترزا می در سه سال گذشته چندین اشتباه استراتژیک مرتکب شد، از برگزاری انتخابات زودهنگام که موجب تخریب اکثریت او در پارلمان شد تا همکاری مخرب و غیرمترقبه اش با حامیان برگزیت در حزب محافظه کار.

هر یک از این اشتباهات از یک نقص مشابه کشنده ناشی می شود: اعتقاد او این است که می تواند بدون توجه به آنچه که متحدان، دشمنان، وهمکاران بالقوه اش می خواهند یا می اندیشند، پیروز شود. به نظر می رسد که او دیگر بازیکنان حیاتی در سیاست را به عنوان مهره هایی در می بیند که می تواند در اطراف یک صفحه شطرنج بدون انگیزه های خودشان حرکت دهد.

مقامات اتحادیه اروپا و رهبران اروپایی در دو سال گذشته شاهد سختگیری و جدیت ترزا می در مذاکرات برگزیت بودند. اما این موضوع برای همکاران او شگفت انگیزنیست. یک سیاستمدار ارشد که سال ها در کنار او در کابینه بوده است، می گوید ترزا می هرگز مفهوم مذاکره را درک نمی کند. او به سادگی انتظار داشت که طرف دیگر راه را نشان دهد. او می گوید: «وقتی با اکثر مردم شما به یک اتاق می روید و می گویید، من نیاز به X دارم، شما به Y نیاز دارید، و در نهایت دو نفر از شما به Z می رسند. این سازش است. او ترزا می این کار را نمی کند.»

یک وزیر سابق می گوید، او دارای چابکی ذهنی یا کنجکاوی فکری است تا بتواند یک چشم انداز سیاسی پیچیده را تغییر دهد. اما یک استراتژی موثر برای برگزیت، به همفکری با بازیکنان کلیدی، از دیپلمات ها گرفته تا مشاوران نیاز دارد. او می گوید: «اما شما نمی توانید با او در یک اتاق نشسته و بحث آزادانه در مورد این موضوع و یا آن موضوع داشته باشید. او نمی تواند این کار را انجام دهد.»

به طرز فاجعه آمیزی او ترجیح می دهد مشاوره های مخفیانه با شوهرش فیلیپ و تنها شماری از همکاران مورد اعتمادش داشته باشد.

چرا و چگونه این زن خجالتی و درون گرا برای اولین بار به دنبال این نقش بسیار عمومی رفت و سپس به طرز وحشیانه ای جذب آن شد؟ همکارانش به من می گویند این به این دلیل است که حزب محافظه کار مرکز زندگی او است. 

نومیدی و سرکشی آگاهانه ترزا می به این معنی است که او هرگز چشم اندازی را که در آن فعالیت می کند، درک نکرده  و نمی داند میدان های مین های دروغ و یا مکان های امن و مسیرهای فرار کجاست. او عمدتا از خطراتی که در طول مذاکرات ظریف و انتقادی که انگلیس از زمان جنگ جهانی دوم با آن مواجه بوده است چشم پوشی کرده است و اکنون فعالیت سیاسی خود را نابود کرده است. او ممکن است کشور را هم در طول این مسیر نابود کند.

رهبری او روزهای پایانی اش را سپری می کند. او چند روز، چند هفته و شاید چند ماه دیگر استعفا می دهد. با وجود تمامی اقداماتش، نام او به عنوان یکی از ناکارآمدترین و فاجعه بارترین رهبران این کشور تا به امروز در یادها خواهد ماند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.