گزارش بازرس ویژه تحقیقات در مورد تبانی ترامپ و روسیه در انتخابات 2016 تازه اول راه است...

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد گزارش همچنان محرمانه دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا که چند روز پیش توسط «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات ارائه شده بیش از 300 صفحه بوده است. 

«ویلیام بار» دادستان کل یکشنبه آنچه را که «نتیجه گیری های اصولی از این گزارش» خوانده بود، به کنگره ارائه کرد اما به طرز چشمگیری از افشای علنی حجم گزارش خودداری کرد.

بیش از 300 صفحه گزارش ارائه شده به دادستانی نشان داد که مولر تمامی جزئیات لازم را در اختیار وزارت دادگستری قرار داده است. و این کار او این سوال را ایجاد می کند که ویلیام بار در تنها 4 صفحه گزارش ارسالی خود به کنگره چه چیزهایی را می توانسته گفته باشد.

پاسخ به این سوالات برای قانونگذاران و مردم کار دشواری است. ویلیام بار به دو رئیس کنگره گفته است که احتمال می رود برای ارائه گزارش طبقه بندی شده به هفته ها زمان نیاز باشد.

به گفته یک مقام وزارت دادگستری، مقامات این وزارتخانه از جمله برخی در دفتر دادستان کل این گزارش را پیش از ارسال اسناد به کنگره بررسی خواهند کرد.

این اقدام غیرمعمول نیست اما به احتمال زیاد چیزی را به وجود خواهد آورد که موجب نبرد میان قانونگذاران و دولت خواهد شد. یک مقام گفت هیچ برنامه ای برای بازنگری وجود ندارد و مشخص نیست که ویلیام بار شخصا وارد ماجرا خواهد شد یا خیر.

اگر وزارت دادگستری جنبه های خاصی از گزارش مولر را در معرض انحصار اجرایی قرار دهد، دموکرات ها در کنگره قطعا به رویارویی خواهند پرداخت.

دموکرات ها که مانند دیگر قانونگذاران گزارش را ندیده اند، ویلیام بار را متهم کرده اند که در حال لاپوشانی کردن اطلاعات مخرب این گزارش است. آنها به ویژه به تفاوت های واضح بین دیدگاه های بار و مولر در مورد بی عدالتی توسط ترامپ متمرکز شده اند. 

این حقیقت که مولر خواستار صدور کیفرخواست دیگری نشده، موجب تسکین خاطر ترامپ و اعضای خانواده‌اش است. پیشتر تصور می‌شد جارد کوشنر (داماد) یا فرزند ترامپ نیز تحت تعقیب قرار بگیرند. اما معلوم شد که خبری از این اتفاق نیست.

عدم صدور کیفرخواست جدید می‌تواند سلاحی در دست ترامپ باشد برای حمله به دشمنان خود و تاکید بر موضع او که مدعی است قربانی این تحقیقات شده است. ترامپ پیشتر به دفعات نارضایتی خود از مواضع دادستان کل پیشین، جف سشنز را مطرح کرده بود از جمله اینکه در رویدادهای عمومی، لهجه جنوبی او را مورد تمسخر قرار داده بود. «جف سشنز» علی‌ رغم مخالفت ترامپ، معاون خود «رود روزنشتاین» را مامور رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات کرد و او نیز مولر را برگزید. ترامپ بارها این سه نفر را متهم کرد که قصد دارند نتیجه انتخابات 2016 را تغییر دهند.

این تحقیقات به صدور چندین کیفرخواست و اثبات مجرمیت منتهی شده است از جمله  «پال مانافورت» رئیس سابق ستاد تبلیغاتی ترامپ و «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق او. اما هفته گذشته ترامپ با حمله به مولر، مدعی شد او قصد دارد مردم را تحریک کند و گفت نتیجه تحقیقات را منتشر کنید. مجلس نیز رای داده تا نتیجه گزارش برای عموم منتشر شود.

«ریچارد نیکسون» موفق نشد از رسوایی واترگیت بگریزد چرا که جرمی واقعی رخ داده بود. در پرونده ترامپ بازپرس‌ ها به شیوه معکوس به بررسی حقایق پرداخته‌ اند تا دریابند واقعا تقلبی رخ داده است یا خیر. مدافعان ترامپ معتقدند این تحقیقات تنها یک بازی در دستگاه قضایی است. سناتور «چارلز گریسلی» در توئیتی اظهار داشته تحقیقات مذکور میلیون‌ ها دلار از پول مالیات‌ دهندگان را حرام کرده و هنوز هیچ مدرک خاصی پیدا نکرده است. در مقابل مخالفان ترامپ معتقدند دست‌ های پشت پرده به دنبال مخفی کردن شواهد تقلب در انتخابات هستند.

جبهه بعدی علیه ترامپ در کنگره از حالا در حال شکل‌ گیری است که طی آن نمایندگان دموکرات‌ به دنبال راه انداختن تحقیقات جدیدی درباره سوابق مالی ترامپ و سال‌ ها روابط مشکوک او با روس‌ ها هستند. مولر تلاش کرده گزارش خود را بدون سروصدا و ترتیب دادن یک کنفرانس مطبوعاتی تحویل دادگستری دهد و امید دارد تبدیل به چهره‌ ای جنجالی نشود. اما نمایندگان به دنبال این هستند که او را به شهادت دادن در کنگره وادار کنند. سناتور «جک رید» اظهار داشت که من اصرار دارم بازرس مولر در کنگره درباره وسعت کار خود و مدارکی که به دست آورده شهادت بدهد. به نظر می‌ رسد نبرد پیرامون گزارش مولر نه تنها پایان نیافته بلکه تازه در آغاز راه است.

مولر احتمالا در طول تحقیقاتش اگر میلیون ها صفحه مدرک تهیه نکرده باشد، صدها هزار صفحه تهیه کرده است. کنگره به وضوح گفته است که نهایتا به همه آنها دسترسی پیدا خواهد کرد اما وزارت دادگستری اجازه دارد از انتشار برخی از آنها ممانعت به عمل آورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.