پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تعداد پیام‌ های حاوی واژه شرمندگی در شبکه‌ های اجتماعی 45 درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی آتلانتیک گزارش داد چیزی که پیش‌ تر به صورت حدس و گمان مطرح می‌ شد، اکنون با یک تحقیق دانشگاهی مبتنی بر130 هزار پیام توئیتری اثبات شده است: بسیاری از آمریکایی‌ ها، ترامپ را مایه شرمندگی و سرافکندگی می‌ دانند.

پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تعداد پیام‌ های حاوی واژه  «embarrassment» (شرمندگی) در شبکه‌ های اجتماعی 45 درصد افزایش داشته است. این نتیجه‌ گیری را «فریدر پائولوس» همکار دانشگاه لوبک آلمان و مدیر تحقیقی در این زمینه اعلام کرد.

او می‌ گوید پژوهشگران پیام‌ های توئیتری صادره از آمریکا را که حاوی کلمه شرمندگی بود، در یک بازه زمانی دو ساله، از ژوئن 2015 تا ژوئن 2017 بررسی کرده‌ اند.

پائولوس توضیح می‌ دهد که فراوانی این واژه به‌ ویژه در ارتباط با حملات  ترامپ به «هیلاری کلینتون» (اکتبر 2016)، دست ندادن با صدراعظم آلمان در دیدار مارس 2017 یا رفتار او در اجلاس ناتو در ماه مه همان سال، چشمگیرتر بوده است.

 

عادات شاخص ترامپ

ترامپ در سال 2016 که هنوز رئیس جمهور نشده بود، در مناظره‌ ها و کارزارهای انتخاباتی، زخم‌ زبان‌ های زیادی به کلینتون زد. او در آخرین سخنرانی انتخاباتی‌ اش، کلینتون را فرد مفلوکی نامید که نمی‌ تواند حتی پنج متر به سمت خودروی خودش قدم بردارد. این کنایه، اشاره‌ به بی‌ حال شدن رقیب در خلال مراسم یادبود قربانیان 11 سپتامبر بود. ترامپ در یکی از مناظره‌ ها نیز به هیلاری کلینتون گفت: «30 سال است در سیاست فعال هستی. این راه حل‌ هایی که الان می‌ دهی تا حالا کجا بودند.»

ترامپ در بهار 2017 در ملاقات با صدراعظم آلمان در واشنگتن با او دست نداد. آنگلا مرکل وقتی خبرنگاران و عکاسان از آنها خواستند با هم دست بدهند، آهسته به ترامپ گفته بود از ما می‌ خواهند با یکدیگر دست بدهیم. در فیلم‌ های آن لحظه دیده می‌ شود که مرکل پس از آن که ترامپ به او اعتنا نمی‌ کند، لبخند می‌ زند.

 

43550741_401

 

سخنگوی کاخ سفید بعدا توضیح داد که ترامپ حرف صدراعظم آلمان را برای دست دادن در برابر دوربین نشنیده است.

دو ماه بعد، رئیس جمهور آمریکا در اجلاس ناتو در بروکسل نیز برای گرفتن عکس یادگاری در کنار رهبران سیاسی، نخست وزیر مونته‌ نگرو را که جلوی او ایستاده بود، هل داد تا به جلوی صف برود. این رفتار، میلیون‌ ها بار در شبکه‌ های اجتماعی دیده شد و موجی از انتقاد و حیرت را برانگیخت.

 

38988081_401

 

ترامپ، شرم و خشم

مطالعه دانشگاه لوبک نشان می‌ دهد که پس از واژه سرافکندگی، در ارتباط با ترامپ واژه‌ هایی چون شرم shame یا انزجار disgust به چشم می‌ خورند. مدیر این پژوهش می‌ گوید: «وفور این کلمات یعنی این‌ که مردم به احتمال زیاد دارند در باره ترامپ توئیت می‌‌ کنند.»

همکار این دانشگاه آلمانی علت امر را تغییرات اساسی در فضای عمومی سیاست می‌ داند: «این که به جای بحث درباره طرح‌ های سیاسی، مردم  به بحث درباره واکنش‌ های هیجانی مشغول باشند.»

پائولوس می‌ گوید ترامپ از رویکردهای احساسی به مثابه وسیله‌ ای جهت نقض هنجارهای سیاسی یا اجتماعی استفاده می‌ کند.

پژوهش تیم دانشگاه لوبک با همکاری کارشناسان دانشگاه ایالتی «میشیگان» آمریکا و انستیتو «گوته» در فرانکفورت انجام گرفته و نتیجه آن در مجله تخصصی Frontiers in Communication ارائه شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.