وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که نظامیان این کشور بر اساس توافق نظامی صورت گرفته میان کاراکاس و مسکو به ونزوئلا اعزام شده‌اند.

 

به گزارش جماران، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که نظامیان این کشور بر اساس توافق نظامی صورت گرفته میان کاراکاس و مسکو به ونزوئلا اعزام شده‌اند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به انتقاد سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) از حضور سربازان روس در ونزوئلا اعلام کرد که این نیروها بر اساس توافق نظامی صورت گرفته میان کاراکاس و مسکو به ونزوئلا اعزام شده‌اند.

زاخارووا ضمن بیان اینکه از انتقاد سازمان کشورهای آمریکایی متعجب نشده، گفت: «بیانیه‌ای که حضور نیروهای روس در ونزوئلا را دخالت نظامی می‌داند را بیانیه‌ای سیاسی می‌دانیم.»

وی همچنین اظهار داشت که سربازان روس بر اساس قرارداد همکاری نظامی که در ماه مه 2001 میان روسیه و ونزوئلا امضا شده در این کشور حضور دارند.

پیش از این رسانه‌های ونزوئلا از رسیدن 2 هواپیما باری روسیه حامل حدود 100 سرباز و 35 تن لوازم پزشکی، به کشورشان خبر داده بودند.

روز گذشته نیز «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در یک گفتگوی تلفنی با «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه از این کشور خواسته بود که شمار سربازان خود در ونزوئلا را بیش از این افزایش ندهد.

در تحولی دیگر افراد ناشناس به «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا که خود را رئیس جمهور موقت خواند و مورد حمایت آمریکاست حمله کردند.

در یک ویدیوئی که در شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی منتشر شد یک نفر دیده می شود که به خودروی گوایدو در زمان خروج از پارلمان حمله کرده و آن را لگد می کند. همچنین یک نفر نیز تلاش کرد که درهای خودروی گوایدو را در زمان ایستادن پشت چراغ قرمز باز کند.

در پی این حادثه ایالات متحده آمریکا از زبان«مایک پمپئو» حمله به گوایدو را محکوم کرد.

از سوی دیگر، «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که نشست دولتی سطح بالا  میان مسئولان بلندپایه روسیه و ونزوئلا در ماه آوریل آینده برگزار می شود و در این نشست قرار است که 20 توافقنامه به امضا برسد.

مادورو در مصاحبه ای با برنامه «بازی بزرگ» در شبکه یک تلویزیون روسیه گفت: این نشست میان مسئولان بلندپایه روسیه و ونزوئلا در ماه آوریل آینده برگزار می شود و 20 توافقنامه در عرصه های اقتصاد، تجارت، انرژی و آموزش امضا می شود.

وی افزود که کشورش در آینده بسیار نزدیک انتظار دارد که بخش دیگری از کمک های بشردوستانه و کمک های دارویی را از روسیه دریافت کند.

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد که «فابیانا روزالس» همسر خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا هفته جاری به ایالات متحده آمریکا سفر می کند.

5c9a864695a597e7788b45d0

قرار است «مایک پنس» معاون اول رئیس جمهور آمریکا امروز چهارشنبه در کاخ سفید با روزالس دیدار کند و «ملانیا ترامپ» بانوی اول آمریکا نیز فردا-پنجشنبه- در ایالت«فلوریدا» با همسر رهبر مخالفان دیدار کند.

قرار است که روزالس طی سفرش به ایالات متحده آمریکا به شهرهای «نیویورک» و «میامی» نیز برود.

فابیانیا روزالس 26 ساله روزنامه نگار چندی پیش مدعی شد که اعضای خانواده اش و برخی از دوستانش به دلیل فعالیت سیاسی شوهرش تهدید شده و در معرض پیگرد قرار گرفتند.

از جهتی دیگر،کاراکاس پایتخت ونزوئلا در دو روز گذشته برای دومین بار در ماه جاری در خاموشی فرو رفت.

خدمات بیمارستان‌ها، حمل و نقل عمومی، آب‌رسانی و برخی دیگر از خدمات شهری با قطع الکتریسیته مختل شد. شهروندان پایتخت ونزوئلا روز گذشته نیز برای دسترسی به اینترنت راهی خیابان‌ها شدند.

 دولت این کشور همزمان با رسیدن دومین روز خاموشی، از کارگران و دانش‌آموزان خواست در خانه بمانند. با آنکه برق بسیاری از نقاط شهر روز سه‌شنبه از نو وصل شد اما ادارات و فروشگاه‌های این شهر دیروز همچنان تعطیل باقی ماندند.

در همین حال، وزیر دادگستری ونزوئلا گفت که نیروهای امنیتی این کشور 6 فرد مظنون به تخریب  تأسیسات برق« گوری» بزرگترین تأسیسات تأمین برق و آب این کشور را دستگیر کردند. این تأسیسات 80 درصد از نیاز برق این کشور را تأمین می کند.

بنابراین گزارش، خوآن گوایدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا 23 ژانویه امسال به دنبال تظاهرات ضددولتی در کاراکاس، خود را «رئیس‌جمهور موقت» این کشور اعلام کرد. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز پس از سخنان گوایدو اعلام کرد: رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت می ‌شناسم. 

آمریکا، کانادا، کلمبیا، برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو و پاراگوئه «ریاست جمهوری موقت» گوایدو را به‌رسمیت شناخته‌اند. مکزیک، روسیه، چین، ایران،ترکیه، کوبا و بولیوی نیز از «دولت قانونی» نیکولاس مادورو حمایت کرده‌اند. 

گوایدو 23 فوریه برای آوردن «کمک‌های بشردوستانه» به ونزوئلا عازم کلمبیا شد. وی سپس از برزیل، پاراگوئه، آرژانتین و اکوادور بازدید و با مقامات رسمی این کشورها دیدار کرد. 

ایالات متحده آمریکا به بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه از مرز کلمبیا به ونزوئلا می کوشد در بحران این کشور مداخله کند و از سوی دیگر نیز ارتش را به حمایت از خوان گوایدو فرا می‌خواند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.