پادشاه اردن بعد از اظهارات نخست وزیر رومانی درباره قدس، سفر خود را به بخارست لغو کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد اظهارات نخست‌ وزیر رومانی درباره انتقال سفارت این کشور به قدس واکنش‌ های بسیاری برانگیخته است. آخرین واکنش، لغو سفر «ملک عبدالله» به رومانی بود.

ملک عبدالله سفر خود به رومانی را در پی اظهارات «ویوریکا دانچیلا» نخست‌ وزیر رومانی لغو کرد. کاخ سلطنتی اردن در بیانیه ای اعلام کرد ملک عبدالله تصمیم گرفت دیدار خود از رومانی را که برای روز دوشنبه پیش بینی شده بود، به منظور اعلام همبستگی با قدس لغو کند. این بیانیه خاطر نشان کرد این دیدار که قرار بود با امضای توافقنامه های متعددی در زمینه های مختلف همراه باشد، بعد از این که نخست وزیر رومانی روز یکشنبه اعلام کرد سفارت کشورش را در سرزمین های اشغالی از تل آویو به قدس انتقال خواهد داد، لغو شد.

کنفرانس سالانه سازمان آیپک - بزرگترین لابی طرفدار رژیم صهیونیستی - روز یکشنبه با خبر انتقال سفارت رومانی از تل‌آویو به بیت‌ المقدس آغاز شد. ویوریکا دانچیلا نخست‌ وزیر رومانی در جمع حاضران کنفرانس آیپک اعلام کرد که او سفارت رومانی را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهد کرد.

دانچیلا گفت: رومانی دوست وفادار و قوی‌ ترین صدا در اروپا در پشتیبانی از اسرائیل باقی خواهد ماند.

پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، در ماه مه 2018 سفارت این کشور را از تل‌ آویو به قدس منتقل کرد و به این ترتیب قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. این اقدام اعتراض‌ های شدید فلسطینیان را در پی داشت.

پس از آمریکا، گواتمالا نیز سفارت خود را از تل‌ آویو به قدس منتقل کرد. هنوز هیچ کشور اروپایی سفارت خود را رسما منتقل نکرده است. با این‌ همه برخی از آنها دفاتر سیاسی در آن‌ جا گشوده‌ اند؛ از جمله جمهوری چک که در عین حال اعلام کرده است که قصد دارد سفارت خود را به قدس انتقال دهد. 

اظهارات دانچیلا در اجلاس سالیانه آیپک با واکنش‌ های متفاوتی روبرو شد. این اظهارات از سوی «کلاوس لوهانیس» رئیس‌ جمهور رومانی که از حزب رقیب دانچیلا است، با واکنشی منفی روبرو شده است. او گفت که تصمیم نهایی در این‌ باره در دست رئیس‌ جمهور رومانی (و نه نخست‌ وزیر) قرار دارد.

بر اساس قانون اساسی رومانی این رئیس‌ جمهور است که درباره سیاست‌ های خارجی تصمیم می‌ گیرد. 

در فلسطین «صائب عریقات» این اظهارات را نقض آشکار حقوق فلسطین، قوانین بین‌ المللی و قطعنامه‌ های سازمان ملل متحد خواند. او گفت که این اظهارات تنها موجب از بین رفتن راه‌ حل ایجاد دو کشور مستقل خواهد شد.

«مایا کوچیانچیک» سخنگوی کمیسیون اروپا در واکنش به سخنان نخست وزیر رومانی خاطر نشان کرد موضع اتحادیه اروپا در این پرونده تغییر نکرده است. به این معنی که بروکسل قدس را به منزله پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی شناسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.