گزینه هایی برای تعیین سرنوشت برگزیت و آینده انگلیس مطرح است که پارلمان این کشور باید درباره آنها تصمیم گیری کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد «ترزا می» نخست وزیر انگلیس گفت هنوز حمایت کافی از وی برای اجرای سومین رای گیری در پارلمان این کشور بر سر توافق برگزیت وجود ندارد؛ اما وی به گفت و گو با نمایندگان و به دست آوردن حمایت آنها ادامه خواهد داد.

وی روز دوشنبه در پارلمان گفت: «کماکان معتقدم راه درست به سمت جلو برای انگلیس خروج هرچه سریع تر از اتحادیه اروپا آن هم با یک توافق در روز 22 مه است.»

وی گفت: «با تاسف فراوان به این نتیجه رسیده ام مطابق شرایط موجود هنوز حمایت کافی در مجلس عوام برای باز گرداندن توافق برای یک رای گیری معنادار وجود ندارد.»

همچنین «جرمی کوربین» رئیس حزب کارگر انگلیس روز دوشنبه گفت رویکرد ترزا می به مساله برگزیت «یک دردسر ملی» شده است که مخاطره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون یک توافق را به همراه دارد.

وی در اظهاراتی در پارلمان این کشور گفت: «رویکرد دولت به برگزیت اکنون یک دردسر ملی شده است.»

وی گفت: «با وجود این که مجلس عوام اراده خود را به روشنی ابراز کرده است ما هنوز هم با چشم انداز فاجعه بار برگزیت بدون توافق مواجه هستیم.»

7 گزینه برای تعیین سرنوشت برگزیت و آینده انگلیس مطرح است که پارلمان این کشور باید درباره آنها تصمیم گیری کند:

خروج بدون توافق

در صورت رای آوردن این گزینه انگلیس باید 12 آوریل اتحادیه اروپا را بدون توافق ترک کند؛ گزینه ای که بنا به گفته مقامات اقتصادی انگلیس خسارت بار ترین شیوه برای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپاست و بیشتر احزاب از جمله حزب کارگر و رهبرش جرمی کوربین به شدت با آن مخالف است؛ طرحی که یک بار نیز در پارلمان رد شده است.

لغو برگزیت

دولت انگلیس می تواند با ارائه درخواست به اتحادیه اروپا ماده 50 را لغو کند که در این صورت همچون گذشته انگلیس عضو اتحادیه اروپا خواهد ماند اما مشکل قانون اساسی پیش خواهد آمد، چرا که رای اکثریت مردم مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا نادیده گرفته شده است. 

همه پرسی جدید بر سر برگزیت

طرحی که «فیلیپ هاموند» وزیر خزانه داری انگلیس تلویحا از آن حمایت کرد که البته ساز و کار اجرایی آن ماه ها به طول خواهد انجامید. طرحی که ترزا می نخست وزیر انگلیس آن را موجب تداوم تنش ها و سلب اعتماد باقیمانده مردم نسبت به سیاستمداران دانسته است.

رای گیری مجدد

اگر تمام نمایندگان حزب محافظه کار و حزب اتحادگرای ایرلند شمالی به توافق ترزا می رای دهند؛ این طرح تصویب خواهد شد که در این صورت تا 22 ماه مه روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آغاز می شود و اگر رد شود احتمالا مهار برگزیت به دست مجلس خواهد افتاد. 

توافق نخست وزیر انگلیس با مقامات اتحادیه اروپا دو بار در پارلمان این کشور رد شده است.

خروج نرم

براساس این طرح انگلیس اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد اما در بازار مشترک اروپا باقی خواهد ماند و تردد شهروندان دو طرف نیز آزاد خواهد بود که البته اجرای آن نیز علاوه بر پارلمان انگلیس نیازمند موافقت اتحادیه اروپاست.

خروج سخت

در این صورت دولت باید دوباره با اتحادیه اروپا به گفت و گو بنشیند و روند طولانی و پر فراز و نشیبی را برای تعیین چگونگی اجرای آن سپری کند.

تداوم حضور انگلیس در اتحادیه مشترک گمرکی

این طرح نیز نیازمند گفت و گو با مقامات اتحادیه اروپا برای تعیین چارچوب آن است و چالش ایرلند نیز مانعی در اجرای آن محسوب می شود.

هفته پیش سران اتحادیه اروپا در پاسخ به درخواست دولت انگلیس تاخیر یا مهلت دو مرحله ای را برای این کشور تصویب کردند. مهلت دو هفته ای برای ارائه طرحش برای خروج و دیگر اینکه اگر توافق دولت با اتحادیه در پارلمان تصویب شود انگلیس بتواند تا 22 ماه مه در اتحادیه اروپا باقی بماند. 

واکنش اتحادیه اروپا به درخواست دولت انگلیس موجب شد شماری از سیاستمداران با انتقاد شدید از دولت؛ آن را تحقیرآمیز ترین رفتار با یک نخست وزیر انگلیس توصیف کنند. 

همزمان با کشمکش های دولت و پارلمان انگلیس مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند آمادگی های این اتحادیه برای خروج بدون توافق انگلیس از آن کامل شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.