دو هواپیمای روسی یک مقام رسمی دفاعی روسیه و نزدیک به ۱۰۰ سرباز را به ونزوئلا آورده‌اند.

 

به گزارش جماران، دو هواپیمای نیروی هوایی روسیه روز شنبه در فرودگاه اصلی ونزوئلا فرود آمدند. به گزارش رویترز این دو هواپیما یک مقام رسمی دفاعی روسیه و نزدیک به ۱۰۰ سرباز را به ونزوئلا آورده‌اند.

این خبر را رویترز به نقل از یک روزنامه‌نگار محلی منتشر کرده است. به نظر می‌رسد همکاری‌ میان مسکو و کاراکاس رو به افزایش است.

اطلاعات موجود در یک وبسایت ردیابی نشان می‌دهد که روز جمعه دو هواپیما از فرودگاه نظامی در روسیه بلند شده و یک سایت دیگر ردیابی‌ نیز نشان می‌دهد که یکی از این هواپیماها روز یکشنبه کاراکاس را ترک کرده است.

حضور این دو هواپیمای نظامی در ونزوئلا سه ماه پس از آن اتفاق افتاد که دو کشور در خاک ونزوئلا تمرین مشترک نظامی انجام داده بودند. آنچه از سوی نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری کنونی ونزوئلا اقدامی با هدف تحکیم روابط میان دو کشور خوانده شد و اعتراض آمریکا را به دنبال داشت. آمریکا این اقدام روسیه را دست‌اندازی در منطقه خواند.

«خاویر مایورکا» روزنامه‌نگار ونزوئلایی روز شنبه در توییتر خود نوشت: «هواپیمای نخست حامل واسیلی تانکشکروف، رئیس ستاد نیروهای زمینی روسیه بود و هواپیمای دوم نیز که یک هواپیمای باری مدل آنتونوف بوده ۳۵ تن مواد حمل کرده است.»

بر اساس اطلاعات سایت ردیابی پرواز یک جت مسافربری و یک هواپیمای باری نظامی روز جمعه فرودگاه نظامی «اشکالوفسکی» روسیه را به مقصد کاراکاس ترک کرده‌ و در میانه راه در سوریه نیز توقف داشته‌اند. یک سایت دیگر ردیابی نیز از خروج هواپیمای باری روسیه در غروب روز یکشنبه از کارکارس خبر داده است.

دلایل ورود این دو هواپیما به خاک ونزوئلا هنوز مشخص نیست. رویترز برای دسترسی به اطلاعات بیشتر این مساله را از منابع خبری مختلف پیگیری‌ کرده است. وزارت اطلاعات ونزوئلا به درخواست رویترز برای پاسخ به سوال‌ها جوابی نداده است.

در عین حال وزارت دفاع و وزارت امور روسیه نیز به درخواست‌های رویترز برای گفت‌وگو در این زمینه پاسخ نداده‌اند. همچنین سخنگوی کاخ کرملین نیز به سوالات رویترز پاسخی ارایه نکرده است.

به گزارش رویترز در ماه دسامبر دو هواپیمای بمب‌افکن روسیه که قادر به حمل سلاح هسته‌ای بودند، در حمایت از دولت «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور قانونی  در ونزوئلا فرود آمدند.

مادورو روز چهارشنبه هفته پیش اعلام کرده بود که روسیه بنا دارد هفته آینده محموله دارو به این کشور بفرستد اما درباره جزییات اینکه این محموله چطور به ونزوئلا خواهد رسید توضیحی ارایه نکرده بود. او همچنین از ارسال محموله ۳۰۰ تنی کمک‌های بشردوستانه‌ روسیه در ماه فوریه به این کشور خبر داده بود.

در ماه فوریه مادورو هرگونه واردات کمک‌های بشردوستانه به ریاست «خوان گوایدو» رهبر مخالفان این کشور را قدغن کرده بود. این کمک‌ها بنا بود از مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا وارد این کشور شود اما ارتش ونزوئلا که از رئیس جمهور قانونی این کشور حمایت می کند، جلوی آن را گرفت.

بنابراین گزارش، خوآن گوایدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا 23 ژانویه امسال به دنبال تظاهرات ضددولتی در کاراکاس، خود را «رئیس‌جمهور موقت» این کشور اعلام کرد. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز پس از سخنان گوایدو اعلام کرد: رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت می ‌شناسم. 

آمریکا، کانادا، کلمبیا، برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو و پاراگوئه «ریاست جمهوری موقت» گوایدو را به‌رسمیت شناخته‌اند. مکزیک، روسیه، چین، ایران،ترکیه، کوبا و بولیوی نیز از «دولت قانونی» نیکولاس مادورو حمایت کرده‌اند. 

گوایدو 23 فوریه برای آوردن «کمک‌های بشردوستانه» به ونزوئلا عازم کلمبیا شد. وی سپس از برزیل، پاراگوئه، آرژانتین و اکوادور بازدید و با مقامات رسمی این کشورها دیدار کرد. 

ایالات متحده آمریکا به بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه از مرز کلمبیا به ونزوئلا می کوشد در بحران این کشور مداخله کند و از سوی دیگر نیز ارتش را به حمایت از خوان گوایدو فرا می‌خواند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.