هزاران نیوزیلندی در شهرهای مختلف این کشور امروز یکشنبه جمع شدند تا مخالفت شان با نژادپرستی را نشان دهند و یاد و نام 50 قربانی دو مسجد شهر «کرایست چرچ» در حمله تروریستی را گرامی بدارند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، هزاران نیوزیلندی در شهرهای مختلف این کشور امروز یکشنبه جمع شدند تا مخالفت شان با نژادپرستی را نشان دهند و یاد و نام  50 قربانی دو مسجد شهر «کرایست چرچ» در حمله تروریستی را گرامی بدارند. پیش از این «جاسیندا آردرن» نخست وزیر این کشور برگزاری مراسم گرامی داشت قربانیان حمله تروریستی کرایست چرچ را در سراسر این کشور اعلام کرده بود.

هزاران نیوزیلندی امروز یکشنبه ۲۴ مارس در شهر کرایست‌چرچ گردهم آمدند تا به نیایش، آواز و سخنرانی در مراسمی گوش بسپارند که به یاد قربانیان حادثه تروریستی در دو مسجد نیوزیلند برگزار شد.

نزدیک به 15 هزار نفر در مراسم ختم کرایست چرچ در تفرجگاهی نزدیک به مسجد «النور» که یک تروریست نژادپرست سفید پوست بیش از 40 نمازگزار را به قتل رساند شرکت کردند. شماری دیگر از نمازگزارن را این تروریست در مسجد«لینوود» در نزدیکی مسجد النور به قتل رساند.

در حمله تروریستی ۱۵ مارس به دو مسجد نور و لینوود در این شهر ۵۰ تن جان باختند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه اتفاق افتاد.

«مصطفی بوزتاس» ۲۱ ساله پسر جوانی که از روی ویلچر به تماشای این برنامه نشسته در حمله به مسجد نور از ناحیه پا و کبد مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

او می‌گوید: « زیبا است که ببینیم جامعه تمام تلاشش را کرده که به نوعی همراهی و مراقبتش از ما را نشان دهد. این خود نشانه‌ای است که همه ما یکی هستیم.» مصطفی رو به بهبود است و امیدوار است که بتواند به زودی مثل قبل راه برود.

مقام‌های رسمی پیش‌بینی کردند که حدود ۴۰ هزار نفر در این مراسم حضور داشتند، این مراسم در پارک «هگلی» برگزار شد.

مکانی که مراسم امروز در آن برگزار شد، پیش از حمله اخیر به دو مسجد نیوزیلند، برای اجرای کنسرت «برایان آدامز» خواننده کانادایی در نظر گرفته شده بود اما پس از حمله این کنسرت لغو شد. نام هر ۵۰ قربانی حمله‌های اخیر در این مراسم خوانده شد.

«اوکیرانو تیلایا» دانش‌آموزی در دبیرستان کشمیر که دو تن از اعضای خانواده‌اش را در حمله اخیر از دست داده است در مراسم امروز به یاد آنها و با اشاره به سخنانی از «مارتین لوترکینگ» گفت: «او با عشق و صلح و همبستگی در دل مردم رسوخ کرد. تیرگی نمی‌تواند تاریکی را بیرون کند، تنها نور قادر به چنین کاری است. تنفر نمی‌تواند تنفر را منتفی سازد، این کار هم تنها از عهده عشق بر می‌آید.»

در گوشه و کنار نیوزیلند این روزها مجموعه‌ای از نشست‌ها و برنامه‌هایی برای همراهی با خانواده قربانیان حمله تروریستی اخیر و به یاد ۵۰ شهروند نیوزیلندی کشته شده برگزار می‌شود.

روز جمعه بسیاری از شهروندان نیوزیلندی شاهد برگزاری مراسم نمازجمعه مسلمانان در این کشور بودند. جمعه آینده به همین منظور مراسم یادمان ملی درگذشتگان برنامه‌ریزی شده است.

 هزاران نیوزیلندی روز جمعه با قربانیان حمله تروریستی به دو مسجد در شهر «کرایست چرچ» در این کشور همبستگی کرده و در نماز جمعه که در منطقه«هاگلی پارک» رو به روی مسجد«النور» برگزار شد شرکت کردند. این در حالی است که در سراسر نیوزیلند اذان پخش شد و مردم دو دقیقه به احترام قربانیان حادثه سکوت کردند.

نخستین نماز جمعه پس از کشتار دو مسجد در نیوزیلند در حادثه تروریستی هفته گذشته در شهر کرایست چرچ نیوزیلند با حضور «جاسیندا آردرن» نخست وزیر این کشور برگزار شد.

این نماز در چارچوب مراسم تشییع و ختم قربانیان کشتار تروریستی شهر کرایست چرچ در هفته گذشته که در اثر آن 50 تن کشته شده و 50 تن دیگر زخمی شدند، برگزار شد.

در زمان برگزاری مراسم تشییع اذان نماز جمعه در سراسر نیوزیلند از طریق رادیو و تلویزیون ملی این کشور  به احترام قربانیان حادثه تروریستی پخش شد و سپس در همه نهادها و تجمع ها به احترام قربانیان دو دقیقه سکوت برقرار شد.

«جمال فوده» خطیب مسجد النور که یکی از نجات یافته های کشتار دو مسجد است گفت:« خون قربانیان حمله تروریستی هدر نمی رود بلکه به وسیله خون این قربانیان جهان زیبایی اسلام و زیبایی وحدت ما را می بیند».

وی در جریان خطبه نماز جمعه در هاگلی پارک در کرایست چرچ گفت که « به رغم اندوهی که شهروندان نیوزیلند احساس می کنند اما نیوزیلند کشوری نیست که بتوان شکستش داد.»

وی افزود:«کشتار دو مسجد در نتیجه گفتمان تنفری است که برخی از رهبران سیاسی آن را هدایت می کنند و جهان باید این گفتمان تنفر و سیاست اسلام هراسی را متوقف کند.»

فوده در ادامه گفت:اسلام هراسی می کشد و از آن با وحشیگری در سراسر جهان استفاده شده است.اسلام هراسی تبلیغاتی است که هدفش تأثیرگذاری بر مردم است و باعث می شود که مردم از مسلمانان بترسند».

در همین حال، نخست وزیر نیوزیلند روز چهارشنبه اعلام کرد که در نخستین هفته از کشتار وحشتناک در کشورش اذان در سراسر این کشور پخش می شود و دو دقیقه نیز سکوت برقرار می شود.

به گفته رسانه های نیوزیلند «دو دقیقه سکوت به جای یک دقیقه سکوت معمول به دلیل حجم فاجعه تعیین شد.»

در تحولی دیگر، زنان نیوزیلندی نیز به احترام قربانیان حمله تروریستی به دو مسجد کرایست چرچ و برای اعلام همبستگی خود با اقلیت مسلمان این کشور  امروز حجاب به سر کردند.

همچنین در یکی از مراسم که از سوی کلیسای شهر در میدان مرکزی کرایست‌‌چرچ برگزار شد، مومنان مسیحی برگ‌های سرخس را به نشانۀ صلح در زیر درختی می‌گذاشتند.

هزاران نفر نیز در حالی که شمع به دست داشتند و به یاد قربانیان دعا می‌خواندند، در ورزشگاه شهر «دونیدین» گرد آمدند. شماری از اعضای جامعه مسلمانان نیوزیلند نیز در این مراسم شرکت داشتند و سخنرانی کردند

«برنتون تارانت» شهروند استرالیایی ۲۸ ساله در حمله تروریستی اخیر به دو مسجد در نیوزیلند متهم به قتل است و طبق برنامه جلسه بعدی دادگاه او در ماه آوریل برگزار خواهد شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.