برگزیت انگلیس را در بلاتکلیفی فرو برده است و میلیون‌ ها نفر خواهان رفراندوم دیگری شده‌ اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیلی تلگراف گزارش داد برغم بحث و مذاکرات نفس‌ گیر و طاقت‌ فرسا در طول سه سال پس از رفراندوم برگزیت، هنوز زمان دقیق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و چگونگی آن مشخص نشده است.

روز گذشته -شنبه- ده‌ها هزار نفر از مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در تظاهراتی در لندن، پایتخت، خواستار برگزاری رفراندوم دیگری درباره برکیست شدند.این تظاهرات بزرگ، چند روز پس از مهلت تازه اتحادیه اروپا به دولت انگلیس برگزار می‌شود، مهلتی تازه تا بلکه خروج این کشور از اتحادیه اروپا توام با توافق با این نهاد، نهایی شود.تظاهرات امروز در لندن همزمان با شرایط بحرانی برای برکسیت برگزار و اوضاع را برای ترزا می، نخست وزیر انگلیس دشوارتر از پیش می‌کند.

توافق پیشنهادی «ترزا می» نخست وزیر برای خروج از اتحادیه اروپا در پارلمان رای نیاورده و حالا، مهلت قانونی برگزیت با درخواست انگلیس سه هفته تمدید شده است.

در پایان این سه هفته یا باید توافق مورد نظر ترزا می تصویب شود، یا انگلیس بدون توافق خارج شود، و یا آن که ترتیباتی برای تمدید بلندمدت مهلت خروج داده شود. تحلیلگران معتقدند که احتمال استعفای ترزا می، رای عدم اعتماد به او، برگزاری انتخابات زودرس و یا همه پرسی دوباره وجود دارد. گزارش ها از افزایش فشارها بر نخست‌ وزیر انگلیس برای استعفا خبر می‌ دهند.

پس از سه سال بحث و گفتگوی پیچیده و طولانی هنوز مشخص نیست برگزیت چگونه و چه زمانی و یا حتی اصلا اتفاق می افتد یا خیر. این در حالی است که نخست وزیر انگلیس در جستجوی یافتن راهی برای برون رفت از پیچیده ترین بحران سیاسی، خودش را به آب و آتش می زند. وی روز جمعه به این نکته اشاره کرد که شاید طلاق توافقی از اتحادیه اروپا را که پیشتر دو بار در پارلمان با شکست روبرو شده، این هفته برای بار سوم در معرض رای نمایندگان مردم قرار ندهد.

«آنا سوباری» از نمایندگان هوادار اتحادیه اروپا در پارلمان انگلیس که حزب کارگر را با هدف پیوستن به گروه مستقل‌ ها در پارلمان انگلیس ترک کرده، گفت: «وضعیتی که ما در آن قرار گرفته‌ ایم دیگر غیرقابل تحمل است و متاسفم که بگویم مشکل خود ترزا می است. او باید برود. ما به یک نخست‌ وزیر موقت نیاز داریم که به وضعیت انگلیس رسیدگی کند و کشور را اولویت خود قرار دهد و به مردم انگلیس بازگردد. این همان چیزی است که ما برای آن امروز راهپیمایی می‌ کنیم.» این نماینده انگلیس می گوید: «در شرایطی که کشور و سیاستمدارانش بر سر برگزیت به دو گروه تقسیم شده‌ اند، خیلی‌ ها بر این باورند که تصمیم استراتژیک درباره برگزیت مهمترین تصمیم پیش روی انگلیس پس از جنگ جهانی دوم است.»

انگلیس و اتحادیه اروپا روزهای سرنوشت سازی را پشت سر می‌ گذارند.

اگر توافق پیشنهادی ترزا می این هفته به تایید نمایندگان پارلمان برسد، اتحادیه اروپا حاضر است تا خروج انگلیس از این اتحادیه را تا 22 ماه مه( دو ماه دیگر) تمدید کند.

براساس زمان بندی قبلی، انگلیس باید 29 مارس ( هفته آینده) از اتحادیه اروپا خارج شود. اما اگر این توافق پیشنهادی رای نیاورد، و همچنین طرح جایگزینی هم به پارلمان ارائه نشود، در این صورت انگلیس باید تا 12 آوریل (حدود سه هفته دیگر) اتحادیه اروپا را ترک کند. در حالی که پارلمان انگلیس در تدارک گرفتن تصمیمی مهم درباره سرنوشت برگزیت است، ترزا می روز گذشته در نامه‌ ای به تمامی نمایندگان پیشنهاد داد تا ظرف روز‌های آتی با آنها گفت و گو کند.

بسیاری از مردم انگلیس می‌ گویند که نگران عواقب برگزیت هستند و اکنون به زیان‌ های این امر پی برده‌ اند. بنا به یک مصوبه اتحادیه اروپا، انگلیس به سادگی می‌ تواند برگزیت را لغو کند و در اتحادیه اروپا باقی بماند.

در سال 2016 نزدیک 17.5 میلیون نفر از مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند و دولت محافظه کار مایل نیست، به اقدامی مغایر با اراده مردم دست بزند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.