از زمان رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در سال 2016، پیچیده‌ ترین بحران تاریخ سیاسی این کشور شکل گرفته و برای حل آن سه گزینه اصلی پیش روی انگلیس است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد در حالی که فرصت زیادی تا موعد خروج قطعی انگلیس از اتحادیه اروپا باقی نمانده است، هنوز مشخص نیست برگزیت چگونه و چه وقت اتفاق می افتد و آیا اصلا اتفاق می افتد یا نه؟

از زمان رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در سال 2016، پیچیده‌ ترین بحران تاریخ سیاسی این کشور شکل گرفته و برای حل آن سه گزینه اصلی پیش روی انگلیس است: خروج بدون توافق، خروج با توافق و یا توقف کل فرآیند خروج.

سناریوهای احتمالی اینها هستند:

1. خروج بدون توافق:

این وضعیت آشفته در صورتی اتفاق می‌ افتد که مجلس عوام این هفته طرح نخست‌ وزیر را برای سومین بار رد کند و انگلیس به فاصله کوتاهی پس از 12 آوریل از اتحادیه خارج شود.

این سناریو برای تاجران و بازارهای مالی که زنجیره وار در سراسر اروپا و فراتر از آن مشغول کارند یک کابوس خواهد بود. تاثیر اجتماعی و سیاسی اجرایی شدن این گزینه هم نامشخص است.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر گفته است طرح ترزا می در مجلس رای نخواهد آورد.

با رد طرح سوم ترزا می در مجلس، مذاکرات برگزیت فرو می پاشد و قدرت تصمیم گیری نخست‌ وزیر از دست می رود، هرچند مشخص نیست که آیا کار وی به برکناری یا استعفا می کشد یا نه؟

خروج بدون توافق یعنی دوره‌ ای انتقالی در کار نخواهد بود و خروج به صورت ناگهانی انجام خواهد گرفت.

در این صورت قراردادهای حاکم بر اقتصاد انگلیس که اکنون از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت می‌ کنند به طور خودکار ذیل قوانین سازمان تجارت جهانی درمی‌ آیند.

اما این چرخش دفعی به اقتصاد انگلیس شوک وارد خواهد کرد و تحلیلگران پیش‌ بینی می‌ کنند مشکلات عدیده‌ ای ناشی از عدم آمادگی عمومی رخ دهد.

2. خروج با توافق:

این گزینه در صورتی رخ می دهد که در رای‌ گیری هفته آینده مجلس عوام با دو سوم آرا طرح نخست‌ وزیر را تصویب کند و انگلیس به صورتی روش مند 22 ماه مه اروپا را ترک کند.

اما اگر طرح ترزا می همچون دو دفعه پیش رد شود، توپ به زمین مجلس می‌ افتد که تا مهلت 12 آوریل چه تصمیمی بگیرد. نخست‌ وزیر گفته در صورت رخ دادن چنین وضعی یا اتحادیه اروپا را بدون توافق ترک می‌ کنیم یا طرح جایگزینی می‌ آوریم.

این نقطه‌ ای است که نمایندگان می‌ توانند نقشه راه جدید را مشخص کنند که انگلیس به سوی کدام در حرکت کند.

احتمال دارد نمایندگان طرحی جدید برای برگزیت را با تغییرات و تبصره‌ های تازه تصویب کنند. ممکن است نمایندگان همچنین تایید نهایی طرح را منوط به همه پرسی عمومی کنند.

3. توقف برگزیت:

این گزینه در صورتی امکان پذیر خواهد شد که مجلس تصمیم بگیرد قانون موسوم به «بند 50» را دائر بر خروج انگلیس فسخ کند و حکم به برگزاری مجدد رفراندوم بدهد. در صورت سقوط دولت ترزا می و برگزاری انتخابات مجدد نیز چنین وضعیتی محتمل است.

رهبران اتحادیه اروپا مکررا احتمال فسخ روند جدایی انگلیس را بر اساس بند 50 مطرح کرده‌ اند. این در حالی است که ترزا می به دفعات گفته است چنین کاری را انجام نخواهد داد.

در همه پرسی ژوئن سال 2016 تعداد 17.4 میلیون نفر معادل 51.9 درصد از واجدان شرایط به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند در مقابل 16.1 میلیون نفر معادل 48.1 درصد که موافق باقی ماندن در اتحادیه بودند.

در دولت اما برای برگزاری همه پرسی دوم نگرانی‌ هایی وجود دارد. یکی اینکه بیم آن هست که رای گیری مجدد، جامعه انگلس را به دو دسته تقسیم کند و رای‌ دهندگان پیشین موافق خروج احساس کنند به رای‌ شان بی‌ احترامی شده است.

دوم اینکه دولت مطمئن نیست اگر یک بار دیگر همه پرسی را برگزار کند نتیجه لزوما باقی ماندن در اتحادیه خواهد بود.

در واقع نظرسنجی‌ ها اولیه نشان می‌ دادند در صورت رای‌ گیری مجدد اکثریت نسبی به باقی ماندن در اتحادیه رای می‌ دهند، اما حالا همان نظرسنجی‌ ها می‌ گویند مردم خسته از جنگ و جدل فرسایشی سه ساله میان سیاستمداران، ترجیح می دهند بدون توافق خارج شوند.

در این میان حالتی دیگر نیز متصور است: اگر باقی ماندن در اتحادیه در همه پرسی دوم رای بیاورد، آیا حامیان خروج تقاضای همه پرسی سومی نخواهند کرد؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.