نیوزیلند با یک حمله تروریستی تصمیم به ممنوعیت فروش سلاح گرفت؛ اما آمریکا پس از مجموعه ای از تیراندازی ها قصدی برای این کار ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: کشتار 50 مسلمان در نیوزیلند توسط یک جوان 28 ساله سفیدپوست استرالیایی مدت ها به دلیل شیوه خشونت بار و نفرت پراکن آن، زیر ذره بین ها خواهد بود و در شبکه های اجتماعی و اینترنت دست به دست خواهد شد. اما اکنون جهان باید از روشی که «جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند به این حادثه واکنش نشان داد، درس بگیرد. 

تقریبا بلافاصله پس از قتل های جمعه گذشته، خانم آردرن به خشم ها گوش فرا داد و اعلام کرد که طی چند روز دولت او محدودیت های جدیدی را بر سلاح های سبک تهاجمی اعمال می کند که تیرانداز (تروریست) شهر «کرایست چرچ» و بسیاری از قاتلان در آمریکا از آنها استفاده می کنند؛ و البته این کار را کرد.

روز پنج شنبه آردرن اعلام کرد فروش تمامی سلاح های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک تهاجمی را ممنوع می کند. او گفت فروش انواع سلاح های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و هر اسلحه ای که بتوان به آن سلاح تهاجمی گفت و یا هر اسلحه ای که امکان تبدیل شدن به سلاح تهاجمی را داشته باشد، ممنوع خواهیم کرد. وی افزود: اسلحه و خرید و فروش آن در نیوزیلند بخشی از مشکل است و ما همچنان در قوانین حمل سلاح در کشور نقص داریم. ما خسارت های ناشی از تحویل سلاح را به صورت معقولی جبران خواهیم کرد، ولی هنگامی که قانون فروش سلاح تهاجمی وارد مرحله اجرا شود مهلت قانونی تحویل آن به پایان خواهد رسید. آردرن در ادامه اظهار داشت: خرید و فروش نوعی از سلاح در کشور رایج است که به امنیت ما ضربه می زند و ما روز جمعه گذشته شاهد این مسئله بودیم. از این رو ما فروش این نوع سلاح را ممنوع خواهیم کرد. امیدواریم موافقت و مخالفت با این قانون در پارلمان بر اساس قانون صورت گیرد. تلاش می کنیم این قانون را در سریعترین زمان ممکن اجرایی و فروش سلاح را ممنوع کنیم. قانون ممنوعیت فروش سلاح در سه هفته وارد فاز اجرا می شود. ما می دانیم برخی افراد سلاح های غیرمجاز در اختیار دارند و این سلاح ها می تواند باعث قتل بیگناهان شود. اجرای این قانون از حمایت اکثریت مردم برخوردار خواهد شد. 

پیش از این او به پارلمان گفت که رسانه های اجتماعی باید به مسئله سهولت نفرت و خشونت پراکنی در اینترنت بپردازند. او گفت: ما نمی توانیم به سادگی بنشینیم و بپذیریم که این سکوها وجود دارند و مسئولیتی در قبال آن احساس نکنیم.

آردرن اقدامات فوری را برای محدود کردن دسترسی به فیس بوک، توییتر و دیگر رسانه ها پیشنهاد نکرد و مشخص نیست که بدون محدود کردن آزادی بیان چه کاری می توان انجام داد. اما روشن کرد که او معتقد است که این رسانه های اجتماعی، مانند تولید کنندگان اسلحه و دلالان عمل می کنند.

پیشنهاد جدید برای محدود کردن فروش انواع سلاح قبل از آنکه قانونی شود، به بررسی دقیق تری نیاز دارد. قوانین موجود در نیوزیلند نسبتا ملایم هستند و درصد زیادی از حدود 1.2 میلیون تا 1.5 میلیون سلاح گرم متعلق به حدود 250،000 نفر هنوز ثبت نشده اند. معلوم نیست که چه تعداد از این سلاح ها تحت قانون جدید غیر قانونی خواهند شد.

اما نمایش آنچه که یک انسان خطرناک می تواند با سلاح های تهاجمی  انجام دهد به نظر می رسد که اکثریت نیوزیلندی ها و اکثریت قاطع مجلس را به ممنوعیت این سلاح ها متقاعد سازد.

این نگرش کاملا مخالف نگرش انجمن ملی تفنگداران و متحدان سیاسی آن در آمریکا است که در برابر هر گونه اعمال محدودیت در فروش انواع سلاح ها مانند اسلحه های نیمه اتوماتیک که در چندین قتل عام مورد استفاده قرار گرفته اند، مقاومت کرده است.

در نیوزیلند یک تیراندازی و کشتار دسته جمعی برای بیداری دولت کافی بود. اما در آمریکا حتی یک مجموعه از کشتارهای جمعی - 26 کشته در تیراندازی در مدرسه ای در ایالت کانکتیکات؛ 49 کشته در تیراندازی در یک کلوب شبانه در اورلاندو؛ 58 کشته در تیراندازی در یک کنسرت در لاس وگاس؛ 17 کشته در یک تیراندازی در یک مدرسه در فلوریدا - کافی نبوده است. بر طبق نظرسنجی اخیر، حتی این واقعیت که 73 درصد از آمریکایی ها می گویند که باید برای جلوگیری از خشونت اسلحه تلاش بیشتری صورت گیرد هم راه به جایی نبرده است. 

ممنوعیت سلاح تروریست ها تنها یکی از زمینه هایی بود که خانم آردرن به واسطه آن نشان داد که رهبر در زمان بحران باید چگونه باشد. در کنار این اقدام، وی حجاب بر سر گذاشت و به همراه گروهی از سیاستمداران با خانواده های قربانیان دیدار کرد. 

پس از این جنایت و هر گونه جنایت این چنینی، رهبران جهان باید به طور واضح نژادپرستی را محکوم کنند، خود را در غم و اندوه قربانیان شریک بدانند و از سلاح های آنها ابراز تنفر کنند. جاسیندا آردرن راه را نشان داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.