نخستین نماز جمعه پس از کشتار دو مسجد در نیوزیلند در حادثه تروریستی هفته گذشته در شهر کرایست چرچ نیوزیلند با حضور «جاسیندا آردرن» نخست وزیر این کشور برگزار شد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، هزاران نیوزیلندی با قربانیان حمله تروریستی به دو مسجد در شهر «کرایست چرچ» در این کشور همبستگی کرده و در نماز جمعه که در منطقه«هاگلی پارک» رو به روی مسجد«النور» برگزار شد شرکت کردند. این در حالی است که در سراسر نیوزیلند اذان پخش شد و مردم دو دقیقه به احترام قربانیان حادثه سکوت کردند.

نخستین نماز جمعه پس از کشتار دو مسجد در نیوزیلند در حادثه تروریستی هفته گذشته در شهر کرایست چرچ نیوزیلند با حضور «جاسیندا آردرن» نخست وزیر این کشور برگزار شد.

thumbs_b_c_969b2e3bdae1895bbce1dc48944f9478

این نماز در چارچوب مراسم تشییع و ختم قربانیان کشتار تروریستی شهر کرایست چرچ در هفته گذشته که در اثر آن 50 تن کشته شده و 50 تن دیگر زخمی شدند، برگزار شد.

در زمان برگزاری مراسم تشییع اذان نماز جمعه در سراسر نیوزیلند از طریق رادیو و تلویزیون ملی این کشور  به احترام قربانیان حادثه تروریستی پخش شد و سپس در همه نهادها و تجمع ها به احترام قربانیان دو دقیقه سکوت برقرار شد.

«جمال فوده» خطیب مسجد النور که یکی از نجات یافته های کشتار دو مسجد است گفت:« خون قربانیان حمله تروریستی هدر نمی رود بلکه به وسیله خون این قربانیان جهان زیبایی اسلام و زیبایی وحدت ما را می بیند».

وی در جریان خطبه نماز جمعه در هاگلی پارک در کرایست چرچ گفت که « به رغم اندوهی که شهروندان نیوزیلند احساس می کنند اما نیوزیلند کشوری نیست که بتوان شکستش داد.»

وی افزود:«کشتار دو مسجد در نتیجه گفتمان تنفری است که برخی از رهبران سیاسی آن را هدایت می کنند و جهان باید این گفتمان تنفر و سیاست اسلام هراسی را متوقف کند.»

فوده در ادامه گفت:اسلام هراسی می کشد و از آن با وحشیگری در سراسر جهان استفاده شده است.اسلام هراسی تبلیغاتی است که هدفش تأثیرگذاری بر مردم است و باعث می شود که مردم از مسلمانان بترسند».

در همین حال، نخست وزیر نیوزیلند روز چهارشنبه اعلام کرد که در نخستین هفته از کشتار وحشتناک در کشورش اذان در سراسر این کشور پخش می شود و دو دقیقه نیز سکوت برقرار می شود.

به گفته رسانه های نیوزیلند «دو دقیقه سکوت به جای یک دقیقه سکوت معمول به دلیل حجم فاجعه تعیین شد.»

در تحولی دیگر، زنان نیوزیلندی نیز به احترام قربانیان حمله تروریستی به دو مسجد کرایست چرچ و برای اعلام همبستگی خود با اقلیت مسلمان این کشور  امروز حجاب به سر کردند.

همچنین در یکی از مراسم که از سوی کلیسای شهر در میدان مرکزی کرایست‌‌چرچ برگزار شد، مومنان مسیحی برگ‌های سرخس را به نشانۀ صلح در زیر درختی می‌گذاشتند.

هزاران نفر نیز در حالی که شمع به دست داشتند و به یاد قربانیان دعا می‌خواندند، در ورزشگاه شهر «دونیدین» گرد آمدند. شماری از اعضای جامعه مسلمانان نیوزیلند نیز در این مراسم شرکت داشتند و سخنرانی کردند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.