دموکرات هایی که خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا آماده می کنند، قول دادند مجددا به توافق هسته ای ایران بازگردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نشریه المانیتور نوشت، دموکرات هایی که خود را برای حضور در رقابت ریاست جمهوری 2020 آمریکا آماده می کنند، قول دادند مجددا به توافق هسته ای ایران وارد شوند.

موضوع ورود مجدد به توافق هسته ای ایران، به سرعت به آزمونی برای دموکرات هایی تبدیل می شود که امیدوارند بتوانند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا را در سال 2020 به چالش بکشند. کاندیداهای دموکراتی که تاکنون آمادگی خود را برای شرکت دراین رقابت اعلام کرده اند، در چند هفته اخیر به المانیتور گفته اند اگر در این رقابت پیروز شوند، بدون پیش شرط به این توافق باز می گردند.

سناتورها «برنی سندرز»، «الیزابت وارن» و «کامالا هریس» از جمله این افراد هستند.

این روند به گونه ای آغاز شده است که گروه های حمایت کننده ازتوافق هسته ای پیش از مناظره مقدماتی دموکرات ها در ماه ژوئن، در حال افزایش فشارها بر آنها هستند. المیانیتور دریافته که گروه اقدام امنیت ملی که گروهی از مقامات پیشین دولت باراک اوباما است، پیش نویس یادداشت نامه ای برای همه کاندیداهای دموکرات ارسال کرده و از آنها خواسته اند بار دیگر به توافق هسته ای ایران بازگردند. 

«ند پرایس» مدیر سیاست این گروه گفت: «پیامی که ما ارسال کرده ایم روشن و ساده است. اگر ایران به این توافق پایبند بماند، دولت بعدی باید مجددا به برجام ملحق شود و از دیپلماسی اصولی برای مذاکره در مورد توافقنامه پیشنهادی برای حفظ برنامه هسته ای ایران در یک درگاه در بلند مدت استفاده کند.»

این استدلال در عرصه شلوغ کاندیداهای دموکرات در حال افزایش است.

سخنگوی سناتور هریس گفت اگر ایران به توافق پایبند بماند، هریس به توافق خواهد پیوست.  سخنگوی هریس اما مدعی شد: «هریس معتقد است که ما باید در یک دیپلماسی سختگیرانه و نیرومند برای مقابله با رفتار بی ثبات کننده ایران در منطقه شرکت کنیم.» 

دفتر اداره اطلاعات ملی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی هر دو بارها اعلام کرده اند که ایران به توافق پایبند است.

به همین ترتیب، سخنگوی وارن گفت: تا زمانی که ایران همچنان به مفاد این قرارداد عمل کند، به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، به عنوان رییس جمهور به این توافق باز می گردد.

و دستیار سناتور سندرز هم گفت وی به عنوان رئیس جمهور به برجام می پیوندد و همچنین آماده گفت و گو با ایران در مورد مسائل دیگر است.

10 کاندیدای دیگر به درخواست المانیتور برای اظهارنظر در این مورد پاسخی ندادند.

و «جو بایدن» که انتظار می رود از ورودش به کارزار انتخاباتی خبر دهد هم از طرفداران برجام است. در زمان خروج ترامپ از برجام، وی در بیانیه ای گفت: مذاکره در مورد توافق بهتر یک خیال خام است. این توافق پس از سال ها تحریم، دیپلماسی طاقت فرسا و حمایت کامل جامعه بین الملل به دست آمده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.