ترامپ نظریه پرداز و پدر معنوی این فکر نژادپرستانه خونین است که از آن حمایت کرده و برایش پوشش رسمی تأمین می کند.

 

به گزارش جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم به حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند پرداخت و نوشت: در حالی که حمله ائتلاف آمریکایی برای از بین بردن گروه تروریستی داعش پس از محاصره این گروه در آخرین پایگاهش یعنی شهرک«الباغوز» سوریه در شرق فرات به مراحل پایانی خود می رسد جهان اسلام با پدیده جدیدی که چه بسا خطرش کمتر از داعش نیست غافلگیر می شود و این پدیده کشتار در دو مسجد در شهر «کرایست چرچ» در نیوزیلند است که یک تندروی وابسته به راستگراهای متعصب انجام داد و منجر به کشته شدن 5 نمازگزار بی گناه شد.

پدیده «اسلاموفوبیا»(اسلام هراسی) یا دشمنی با مسلمانان در اروپا و به طور کلی جهان غرب چیز جدیدی نیست اما چیزی که جدید است این است که این پدیده شکل تروریستی مسلحانه به خود گرفته و از بیانیه ها و نوشته های تحریک آمیز و توهین به مقابر  به حملات خونین و از اقدامات فردی یا محدود به اقدامات سازماندهی شده در چارچوب ایدئولوژیک و نهادینه تبدیل شده است.

تحول خطرناک دیگری که کشتار دو مسجد فاش کرد این است که ممکن است این اتفاق قله کوه یخی باشد. در سایه تمرکز بر پدیده به اصطلاح «تروریسم اسلامی» و چسباندن این اتهام به مسلمانان به تنهایی و به تصویر کشیدن جامعه غربی به عنوان قربانی رویکردی در غرب حال گسترش است.

«برینتون تارانت»  عامل یاد شده،  پس از مقدمه چینی دقیق و در سایه تأثیر موسیقی و استفاده از دوربین برای مستند کردن همه اقداماتش از در خانه اش تا زمان حمله به مسجد و تیراندازی به نمازگزاران و کشتن آنها یکی پس از دیگری جنایتش را مرتکب شد.

این نژادپرست تروریست ایدئولوژی خود را در پیام 73 صفحه ای مستند کرد و در آن فاش کرد که حمله خونین خود را در دفاع از نژاد سفیدپوست و در انتقام از قربانیان حملاتی انجام می دهد که مسلمانان در اروپا انجام داده اند و نیز از خاستگاه دشمنی اش با مهاجران و افزایش تعداد آنها به شکل بزرگی به گونه ای که جامعه های غربی سفید را تهدید می کند این کار را کرد. وی مهاجران را اشغالگر و مهاجم دانست که باید آنها را از بین برد.

جالب این جا بود که الگوی این تروریست مجرم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و مجموعه روزنامه نگاران تحریک کننده است که نژادپرستی کینه توز را  هم داخل ایالات متحده آمریکا و هم خارج از آن در چارچوب دایره ای از انتشارات و وبسیایت های قوی در شبکه های اجتماعی، ترویج می کنند.

درست است که دولت های غربی خطر این جماعت های نژادپرست را برای امنیت و ثبات کشورهای خود درک می کنند و بر برابری در شهروندی و حمایت از مهاجران و جان و منافع شان تأکید می کنند اما خطر در رشد احزاب، سازمان ها و ایدئولوژی هایی نهفته است که بسترهایی را برای اینها تشکیل می دهد و نیز خطر در نتایج این اقدامات نهفته است که عاملان شان آنها را در چارچوب انتقام گرفتن می دانند و دولت ها را آشکارا به چالش می کشانند.

ترامپ نظریه پرداز و پدر معنوی این فکر نژادپرستانه خونین زیرا از آن حمایت کرده و برایش پوشش رسمی تأمین می کند آن هم نه فقط با جلوگیری از ورود شهروندان هفت کشور اسلامی به ایالات متحده بلکه همچنین با مخالفت کاملا وقیحانه اش با توصیف عامل کشتار نیوزیلند به تروریست  و تسلیت « به دردنخور» به خانواده های قربانیان این کار را کرده است.

این کشتار هدیه ارزشمندی به گروه های اسلامی تندرو و در رأس آنها «داعش » و «القاعده» ارائه می هد و عملیات جذب عناصر را برای شان تسهیل می کند که بی تردید می توانند هزاران جوان سر خورده و مورد هدف قرار گرفته شده توسط راستگراهای تندرو در کشورهای غربی جذب کند.

سیطره نیروهای دموکراتیک سوریه بر شهرک باغوز به عنوان آخرین منطقه تحت اشغال داعش در شرق فرات به معنای پایان داعش نیست بلکه باعث می شود داعش از مرحله تمکین و دولت خلافت به مرحله کار مخفیانه و تمرکز بر اقدامات تروریستی کم هزینه تر و خونین تر و تأثیرگذار تر برود. دلایلی که منجر به ظهور این گروه ها و سازمان های تندرو در شکل های جدید طی پنج سال گذشه شد و بارزترین آنها دخالت های نظامی غربی ها و به حاشیه راندن ها و تحقیر کردن ها همچنان وجود دارند.

دولت های غربی زمانی که در قبال پدیده «اسلاموفوبیا» تساهل به خرج دادند و تدابیر حقوقی مورد نیاز برای رویارویی با آنها اتخاذ نکردند و همانطور که با پدیده دشمنی با یهودی ها عمل کردند در قبال اسلام هراسی عمل نکردند جنایت بزرگی مرتکب شدند. به عنوان عرب و مسلمان هرگز نمی توانیم سخنان« بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق انگلیس را فراموش کنیم که به زنانی که نقاب می زنند تعدی کرد و آنها را «صندوق های پست» توصیف کرد.سخنان ترامپ را نیز در سفرش به لندن را نیز نمی توانیم فراموش کنیم که با این سخنش به دولت انگلیس هشدار داد که « مهاجرت شروع به تغییر بافت اجتماعی کشورهای اروپایی کرده و باید به سرعت به آن رسیدگی کرد.» ترامپ افزود:« اسلام از ما متنفر است». رئیس جمهور آمریکا فراموش کرد که اولین کسانی که بافت اجتماعی ملت ها را تغییر دادند مهاجران و اشغالگران سفیدپوست اروپایی بودند که به آمریکای شمالی یورش بردند و ساکنان اصلی آن را از بین بردند و ده ها میلیون تن از آنان را به قتل رساندند.

این تأسف بار است که بیشتر حکومت های اسلامی در قبال گسترش پدیده اسلاموفوبیا سکوت کرده و هیچ گونه اقدام واقعی برای تشویق همتاهای غربی خود برای مبارزه با آنها و محدود کردنش و جلوگیری از گسترش آن انجام نداده اند این در حالی است که همین حکومت ها همیشه خواسته های غرب و به طور مشخص آمریکا را برای رویارویی با گروه های اسلامی که در فهرست های تروریسم قرار داده شده اند برآورده کردند.

کشتار مسجدهای کرایست چرچ نیوزیلند چه بسا نخستین حادثه به لحاظ تعداد بزرگ قربانیان و کینه نژادپرستانه ای که عامل آن فاش کرد، باشد اما بی تردید آخرین حادثه نخواهد بود آن هم در سایه رهبران غربی و در رأس آنها رهبری به نام ترامپ که ابایی از اظهار همه نوع تنفر از مسلمانان ندارند رهبرانی که از دوستی و حمایت صف طولانی رهبران عرب و مسلمان برخوردارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.