رسانه هایی همچون «نیویورک تایمز، واشنگتن پست، وال استریت ژورنال و CNN» از رسانه‌های تاثیر گذار در ایالات متحده، از استفاده عباراتی «تروریسم»، «تروریست» یا «تروریسم» و "اسلام هراسی" خودداری کردند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، به ‌رغم آن که بازتاب گسترده قتل عام مسلمان در روز جمعه 15 مارس در حمله تروریستی به دو مسجد در شهر «کریست چرچ» نیوزیلند هنوز ادامه دارد اما رسانه‌های ایالات متحده آمریکا این جنایت را تروریستی نخواندند!

رسانه هایی همچون «نیویورک تایمز، واشنگتن پست، وال استریت ژورنال و CNN» از رسانه‌های تاثیر گذار در ایالات متحده، از استفاده عباراتی «تروریسم»، «تروریست» یا «تروریسم» و "اسلام هراسی" خودداری کردند.

در حالی که نیویورک تایمز واژه «مظنون»و «فرد مسلح» را برای تروریستی که این حمله را انجام داد استفاده کرد، واشنگتن پست به سادگی آن را «مهاجم مسلح» نامید. همچنین سی ان ان، وال استریت ژورنال و رسانه‌های مشابه همچنین تصمیم گرفتند از برچسب «تروریست» استفاده نکنند.

رسانه‌های آمریکا به جای نشان دادن این حمله به عنوان یک حمله تروریستی که در آن ده‌ها تن از جمله کودکان جان خود را از دست دادند، همانند «حملات مسلحانه» که تقریبا هر روز در ایالات متحده اتفاق می افتد،‌ بازتاب دادند. در حالی که خانم «جسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزیلند حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند که نزدیک به یکصد نفر از مسلمانان نمازگزار کشته و زخمی شدند، را تروریستی خواند.

یکی دیگر از موضوعات جالب توجه و مهم در مورد اخبار حمله تروریستی در نیوزیلند این است که هیچ بحثی پیرامون «اسلام هراسی» در این رسانه ها صورت نگرفته است.

هرچند نیویورک تایمز، واشنگتن پست، CNN و وال استریت ژورنال مواردی در باره «نژادپرستی در نیوزیلند» منتشر کردند، اما از استفاده «اسلام هراسی»خودداری کردند.

مطبوعات ایالات متحده آمریکا که پیش از این به انتقاد از لفاظی‌های نژادپرستانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور پرداخته و از حملات مشابه به کلیساها و کنیسه‌ها یادآوری می کردند، اما این رسانه ها در هیچ گزارشی از اظهارات ضد اسلامی ترامپ یاد نکردند.

برخی رسانه‌های انگلستان نیز در اخبار مربوط به حمله تروریستی روز گذشته به دو مسجد در نیوزیلند که منجر به کشته شدن 50 مسلمان شد، ادبیاتی متفاوت با سایر حملات تروریستی صورت گرفته در کشورهای اروپایی به کار بردند.

شبکه «بی بی سی» از عبارت « حمله تروریستی» برای حمله مذکور استفاده نکرده و روزنامه «دیلی میرور» نیز با انتشار عکس کودکی عامل حمله تروریستی از وی به عنوان «کودک فرشته» یاد کرد.

درحالی که سایر رسانه‌های مهم جهان خبر حمله را با عنوان حمله تروریستی منتشر کردند، بی بی سی تنها به استفاده از «حمله مسلحانه» یا « حمله به مسجدی در نیوزیلند» اکتفا کرد.

این درحالی ست که بی بی سی پیش از این برای حمله 22 مارس 2017 در لندن که 6 کشته به جا گذاشت، عبارت «حمله تروریستی» را به کار برده بود.

در پی آن«حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در لندن در توئیتی نسبت به این‌ موضوع واکنش نشان داده و نوشت: «برای مدیران بی بی سی چاقو کشی در لندن تروریستی است اما قتل عام در نیوزیلند فقط حمله است.»

«شیرین مزاری» وزیر حقوق بشر پاکستان نیز در توئیتر خود پیامی با این محتوا منتشر کرد: « از اینکه خبرنگار بی بی سی در استرالیا برای اخبار حمله تروریستی در نیوزیلند از عبارت « تروریستی» استفاده نکرد، متعجب هستم. به جای آن کشتار جمعی به کار برد! مشمئز کننده است. برای حمله‌ای به این واضحی از استفاده عبارت «تروریستی» اجتناب می‌ورزند.»

«رفعت جاوید» یکی از سردبیران اسبق بی بی سی نیز در واکنش به این رسانه‌ انگلیسی نوشت: به عنوان سردبیر سابق بی بی سی به شدت از اخبار جانبدارانه آن متاثر شدم. علی‌رغم آنکه نخست وزیران استرالیا و نیوزیلند این حمله را تروریستی خوانده‌اند، تلویوزیون و سردبیران ما آن را حمله به مسجد می‌دانند! شرم آور است.»

روزنامه دیلی میرور نیز در واکنش به این رویکرد بی بی سی در گزارشی دو صفحه ای تحت عنوان قتل عام در مساجد به انتشار عکسی از کودکی «برنتون تارانت» تروریست مهاجم آورده است: کودک معصومی که تبدیل به قاتل شیطانی راست گرای افراطی شد.

دیلی میرور با جای دادن اظهارات دوستان پیشین تارانت وی را فردی معرفی کرده که به کودکان مهارت های فردی را به رایگان می آموخت ولی در سال های اخیر مسافرت هایی که انجام داد در وی تاثیراتی به جا گذاشته بود.

این روزنامه علی‌رغم استفاده از واژه ترور برای واقعه مذکور با استفاده از عکس کودکی وی سعی در منحرف کردن موضوع داشته است. یکی از کاربران توییتر با نام «مت وین» یادآوری کرده است که این روزنامه در خصوص عامل حمله تروریستی به یک کلوب شبانه در آمریکا اصطلاح دیوانه داعشی را به کار برده بود.

یک کاربر دیگر با نام «آدام واکر» با بیان اینکه روزنامه از ارزش های اخلاقی دور شده آورده است: این نشانه ای از نژادپرستی سازمان یافته در غرب است. در این مورد دیلی میرور به طور شگفت آوری بدتر از بدترین آن ها است.

برخی کاربران نیز این گزارش روزنامه مذکور را شرم آور و ترسناک عنوان کرده اند.

رسانه‌های فرانسه هم از واژه «ترور» استفاده نکردند.

رسانه‌های عمده در فرانسه نیز که کلیه حملات انجام شده در کشورشان را «ترور» می‌خوانند، از این واژه برای توصیف حادثه نیوزیلند استفاده نکردند.

روزنامه «فیگارو» که از حمله 13 نوامبر 2015 در پاریس به عنوان حمله تروریستی یاد کرده بود، کشتار مسلمانان در نیوزیلند را «تروریستی» ندانست.

«لو پاریزین» و پایگاه خبری «فرانسه اینفو» نیز در خبرهایی که در این زمینه منتشر کردند از استفاده از واژه «ترور» خودداری کرد.

بنابراین گزارش، صبح روز جمعه در حمله تروریستی به 2 مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند 50 نفر کشته شدند. جاسیندا آردرن و «اسکات موریسون» نخست‌وزیران نیوزیلند و استرالیا هر دو در اظهاراتی که پس از این حادثه داشتند این حمله را تروریستی اعلام کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.