افغانستان نماینده پاکستان در کابل را به دلیل گفته‌ های اخیر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان احضار کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که نماینده پاکستان در کابل را به دلیل گفته‌ های اخیر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان احضار کرده است.

«صبغت‌ الله احمدی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در صفحه فیس بوکش نوشت: کابل اعتراض شدیدش را به دولت پاکستان ابراز کرده و اظهارات اخیر نخست وزیر پاکستان را مداخله صریح در امور داخلی این کشور خوانده است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان گفته است که «به زودی صلح» در افغانستان برقرار خواهد شد و در آینده حکومت جدید در افغانستان ایجاد خواهد شد که نماینده تمام مردم افغانستان خواهد بود.

به گزارش رسانه‌ها او روز جمعه در میان مردم قبایلی «پاجور» در نزدیکی مرز افغانستان گفت که روند صلح به ثبات، بهبود تجارت و رفاه اقتصادی در منطقه منجر خواهد شد.

او با اشاره به نشست نمایندگان طالبان و هیات آمریکا در دوحه پایتخت قطر گفته بود که در آینده نزدیک مردم افغانستان در صلح کنار هم زندگی خواهند کرد.

مقامات پاکستان پیشتر گفته بودند که این کشور نقش کلیدی ای در تسهیل گفت‌ و گوهای صلح میان آمریکا و طالبان ایفا می‌ کند و یکی از حامیان اصلی این روند است.

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که از مستشار سفارت پاکستان در کابل خواهان توضیح در مورد اظهارات اخیر عمران خان نخست وزیر این کشور مبنی بر ایجاد حکومت جدید در آینده نزدیک، در افغانستان شده است.

با ادامه روند مذاکرات صلح افغانستان میان نمایندگان آمریکا و طالبان به نظر می‌ رسد که کابل از آنچه در این نشست توافق شده، راضی نیست.

«زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان ریاست هیات آمریکایی را در این نشست‌ ها به عهده دارد.

اخیرا «حمدالله محب» مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفته بود که زلمی خلیل زاد دست کم دوبار می‌خواسته خود را برای ریاست‌ جمهوری افغانستان کاندید کند و گفت: «ما فکر می‌ کنیم یا آقای سفیر نمی‌ داند چه می‌ کند، یا اینکه چیز دیگری در سر دارد.»

محب گفته که زلمی خلیل زاد در پی ایجاد حکومت موقت است که خود در راس آن قرار بگیرد. او با اشاره به مذاکرات صلح گفت این روند شفافیت لازم را ندارد.

وی گفت که دولت آمریکا دولت افغانستان را در جریان گفت و گوهایش با طالبان قرار نمی‌ دهد. او افزود که دولت افغانستان آخرین جایی است که از آنچه در دوحه گذشته باخبر می‌ شود.

زلمی خلیل‌ زاد تاکنون همواره دولت افغانستان را پس از گفت و گو با طالبان در جریان نتایج به دست آمده قرار می‌ داد. اما او این بار مستقیما از دوحه به واشنگتن بازگشت.

همچنین «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان از انجام مذاکرات صلح با طالبان بدون حضور نمایندگان دولت افغانستان انتقاد کرد.

عبدالله در مصاحبه با خبرگزاری طلوع گفت که صلحی که بدین طریق به دست آید را به دشواری بتوان محقق ساخت. او گفت نمی‌ توان پذیرفت که توافقی مخفیانه و بدون حضور نمایندگان مردم افغانستان صورت گیرد.

«محمد یونس قانونی» معاون پیشین رئیس جمهور افغانستان نسبت به آینده این کشور و زمانی ابراز نگرانی کرد که طالبان بخواهد پس از خروج احتمالی نیروهای نظامی آمریکایی بار دیگر به قدرت برسد.

قانونی گفت: «چه اتفاقی برای زنان افغانستان خواهد افتاد؟ آینده جوانان این کشور چگونه خواهد بود؟ پیشرفت‌ هایی که در 18 سال اخیر حاصل شده و به خاطر آن این همه سرباز جانشان را از دست دادند، چه خواهد شد؟»

آخرین دور مذاکرات میان آمریکا و رهبری طالبان روز دوشنبه گذشته 11 مارس، در دوحه به پایان رسید. «ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان در پایان مذاکرات از حصول «پیشرفت خوب» خبر داد، اما چیزی درباره جزئیات مذاکرات نگفت.

طالبان حاضر به انجام گفت و گو با دولت افغانستان نیست و این دولت را «عروسک خیمه‌ شب‌ بازی آمریکا» می‌ داند.

در کابل این نگرانی افزایش می یابد که پس از رسیدن به توافق با طالبان، نوعی دولت انتقالی در افغانستان شکل داده شود و در آن میان خلیل‌ زاد نماینده ویژه آمریکا، نقش خاصی ایفا کند.

زلمی خلیل زاد در پنج دور گفت‌ و‌ گوی صلح افغانستان به عنوان نماینده آمریکا حضور داشته است.

شبکه اطلاع رسانی افغانستان در تحلیلی در این خصوص نوشته است: « اگر به دور از شتابزدگی سیاسی نسبت به سخنان عمران خان تامل شود، در واقع وی عصاره مذاکرات پنج دوره ای آمریکا با طالبان را در یک جمله مختصر خلاصه کرده است که «دولت جدید (به تبع موقت) در راه است. یعنی پرده از همان رایزنی های فشرده ای دوحه برداشته است.

عمران خان پنهان نمی کند که در این مذاکرات پاکستان نقش محوری تسهیل کننده را داشته است. بی جهت نیست که دولت غنی با سراسیمگی این سخنان پاکستان را مداخله در امور داخلی افغانستان دانسته است چون در همه مذاکرات دولت وی را کنار زدند و سخنان حمدالله محب در واشنگتن، حاکی از نارضایتی عمیق غنی از خلیل زاد و آمریکایی ها بود، که منجر به احضار مشاور امنیت ملی اش در وزارت خارجه آمریکا شد.

اگر همه چیز را از زاویه تئوری توطئه نگاه نکنیم، مذاکرات بسیار جدی پشت پرده در قبال جنگ و صلح افغانستان هم در واشنگتن و هم در کشورهای منطقه و اثر گذار بر حوادث سیاسی نظامی افغانستان، جریان دارد و عمران خان محتوای اصلی نقشه راهی که از سوی آمریکا و پاکستان طراحی شده فاش کرده است. آن هم به زبان بسیار ساده، تشکیل «دولت موقت»؛ یعنی شکل گیری دولت جدید، غیر از دولت غنی.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.