آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های تازه‌ ای را علیه افراد و موسسات روسی به دلیل توقیف قایق ملوان‌ های اوکراینی توسط نیروهای روسیه در تنگه کرچ، اعمال کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا در اقدامی همزمان و هماهنگ شده، با صدور یک بیانیه مشترک از وضع تحریم‌ های جدید علیه روسیه خبر دادند. دور جدید تحریم‌ ها به دلیل حمله به سه کشتی اوکراینی و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه اعمال شده است.

وزارت خزانه‌ داری آمریکا اعلام کرد که مجازات‌ های جدید علیه یک مقام سرویس امنیتی فدرال روسیه  و مسئولان نظامی و به دلیل مشارکت آنها در درگیری با شناورهای اوکراینی در تنگه کرچ (میان دریای سیاه و دریای آزوف) در نزدیکی کریمه اعمال شده است. براساس وب سایت وزارت خزانه‌ داری آمریکا، «گنادی مدودوف»، معاون اداره سرویس امنیتی مرزبانی روسیه ، «سرگئی استانکویچ» فرمانده نیروهای مرزبانی روسیه، و «آندری شئین» معاون فرمانده نیروی مرزبانی روسیه مورد تحریم قرار گرفته‌ اند.

نیروهای دریایی روسیه در 25 نوامبر سال 2018 به روی 3 کشتی اوکراینی در تنگه کرچ آتش گشودند. پس از توقیف شناورهای اوکراینی، 24 ملوان این کشور دستگیر شدند که همچنان در روسیه در بازداشت موقت به سر می‌ برند.

همزمان کانادا اعلام کرد 114 شخص حقیقی و 15 شخص حقوقی را در پاسخ به اقدام نظامی روسیه علیه کشتی‌ های اوکراینی تحریم کرده است.

اتحادیه اروپا هم 8 شخص جدید را به دلیل مشابه به لیست تحریم‌ های خود علیه روسیه افزوده است.

«دانیل فراید» دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو کنونی اتاق فکر آتلانتیک با استقبال از تحریم‌ های هماهنگ واشنگتن، اتاوا و اتحادیه اروپا علیه روسیه گفت: «هماهنگی خوب است و واقعیت این است که ما سرانجام یک کار خوب انجام دادیم. ولی مساله اینجا است که [این کار خوب] زمان زیادی برده است. حمله تنگه کرچ پایان ماه نوامبر روی داد و حالا وسط ماه مارس هستیم. [به این ترتیب] تنبل و کاهل به نظر می‌ آییم.»

«استیون منوچین» وزیر خزانه‌ داری دولت ترامپ در زمان اعلام وضع تحریم‌ های جدید گفت: «آمریکا و متحدان سوی دیگر اقیانوس اطلس به روسیه اجازه ادامه تجاوز را نخواهند داد.»

تحریم‌ های آمریکا علاوه بر عاملان درگیری در کرچ، شامل 6 نهاد نظامی فعال در شبه جزیره کریمه هم می‌ شود. جامعه جهانی الحاق این بخش مورد مناقشه خاک اوکراین به روسیه در سال 2014 را به رسمیت نشناخته است. فراتر از شخصیت‌ های حقیقی و حقوقی روسیه، وزارت خزانه‌ داری آمریکا دو فعال جدایی طلب اوکراینی را به دلیل حمایت از انتخابات جمهوری‌ های خودخوانده نزدیک به روسیه، تحریم کرده است.

«کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیته امور بین الملل سنای روسیه در واکنش به تحریم‌ های جدید آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا، یادآور شد که کشورهای غربی خود را اسیر حادثه تحریک‌‌ آمیز تنگه کرچ کرده‌ اند و تحریم‌ های جدید ضدروسی، دقیقا «هدیه خوبی از جانب غرب برای مقامات کی‌ اف» در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین است.

«الکسی پوشکوف» رئیس کمیته سیاست اطلاعاتی سنای روسیه نیز گفت: مقامات اوتاوا جرات نداشتند علیه افرادی که در کشته شدن صدها هزار نفر از مردم بی گناه عراق دست داشتند، تحریم‌ هایی را اعمال کنند، ولی اکنون با تحریم‌ های ضدروسی همراهی می‌ کنند.

در نوامبر 2018 نیروی دریایی روسیه در تنگه کرچ که دریای آزوف را به دریای سیاه وصل می کند، 24 پرسنل نیروی دریایی اوکراین را اسیر و شناورهای آنها را توقیف کرد. دولت روسیه تاکنون درخواست اتحادیه اروپا برای آزادی نظامیان اوکراینی را نپذیرفته است.

اعمال تحریم‌ های جدید علیه مسکو از سوی دولت آمریکا در حالی صورت می‌ گیرد که بهبود روابط با روسیه، یکی از برنامه‌ های اصلی ترامپ از زمان کارزار انتخاباتی و ورود به کاخ سفید بوده است. با اینکه رئیس جمهور آمریکا، عموما علیه روسیه موضع جدی نمی‌ گیرد، اما به نظر می‌ رسد که دولت وی رویه سنتی سیاست خارجی واشنگتن در تقابل با مسکو را ادامه می‌ دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.