این تصمیم با دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و پس از آن اتخاذ شد که کلیه کشورهای اروپایی و بسیاری از شرکت های پر تردد هوایی در آسیا تصمیم گرفتند پرواز این محصول تولیدی و خبرساز شرکت بوئینگ را متوقف کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، در پی سقوط یک فروند هواپیمای «بوئینگ ۷۳۷ مکس »در کشور اتیوپی که با واکنش گسترده بسیاری از کشورهای جهان و نیز ممنوعیت کامل پرواز این نوع هواپیما در اغلب شرکت های هواپیمایی دنیا همراه شد، آمریکا، کشور سازنده نیز در نهایت هواپیمای یاد شده را زمین گیر کرد.

این تصمیم با دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و پس از آن اتخاذ شد که کلیه کشورهای اروپایی و بسیاری از شرکت های پر تردد هوایی در آسیا تصمیم گرفتند پرواز این محصول تولیدی و خبرساز شرکت بوئینگ را متوقف کنند.

در فرمان رئیس جمهور آمریکا که در آن قید «فوریت» برای زمین گیر شدن کلیه هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ ماکس مورد تاکید قرار گرفته، آمده است که خلبان ها و شرکت های هواپیمایی به طور مستقیم در جریان این ممنوعیت قرار گرفته اند.

در این حکم ریاست جمهوری همچنین یادآوری شده که امنیت مردم و کلیه مسافران اولویت مطلق برای آمریکا است و شرکت بوئینگ نیز باید در اسرع وقت پاسخگوی سوالات مطرح در باره ایراد و نقص های فنی این نوع هواپیما باشد.

جنجال بر سر نقص فنی هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس پس از سقوط یک فروند از این نوع هواپیما در خطوط هوایی کشور اتیوپی وارد مرحله تازه ای شده است. هواپیمایی که روز یکشنبه فرودگاه بین المللی آدیس آبابا را به مقصد نایروبی ترک کرده بود شش دقیقه پس از بلند شدن از زمین دچار سانحه شد و کلیه ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند.

به گزارش رسانه ها چند خلبان آمریکایی پیش از این در سال گذشته نیز نسبت به مشکل کنترل بوئینگ ۷۳۷ مکس پس از برخاستن از زمین هشدار داده بودند.

سازمان هوانوردی آمریکا که تا پیش از صدور فرمان دونالد ترامپ در برابر فشارها برای متوقف کردن پرواز این نوع هواپیما مقاومت می کرد اعلام کرده است که بر اساس شواهد تازه و نیز داده های تازه ماهواره ای لازم است که تا اطلاع ثانوی کلیه هواپیماهای ۷۳۷ مکس زمین گیر شوند.

بر اساس تازه ترین خبرها دو جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده در اتیوپی برای بررسی و دریافت نظر کارشناسان خبره به پاریس منتقل شده است.

پیش از این،بسیاری از کشورها و شرکت های هواپیمایی جهان پرواز هواپیمای «بوئینگ 737 مکس-8» را در پی سقوط یک فروند از این نوع هواپیما در اتیوپی متوقف کردند.

 شرکت هواپیمایی«توی» آلمان که بزرگترین شرکت گردشگری در جهان به شمار می رود اعلام کرد که استفاده از هواپیماهای بوئینگ 737 مکس8 را به حالت تعلیق در آورده است.

شرکت هواپیمایی «ایر شاتل» نروژ نیز اعلام کرد که پس از حادثه سقوط هواپیما در اتیوپی استفاده از هواپیمای بوئینگ 737مکس8 را به حالت تعلیق در آورده است.

انگلیس نیز اعلام کرد که این کشور استفاده از هواپیمای بوئینگ 737 مکس 8 را به حالت تعلیق در آورده و پرواز این نوع هواپیما را در حریم هوایی خود ممنوع کرده است.

همچنین چهار شرکت از برزیل، مکزیک، هند و آرژانتین پرواز هواپیماهای «بوئینگ 737 مکس-8» خود را پس از سقوط یک فروند از این نوع هواپیما در اتیوپی، به حالت تعلیق درآورند.

شرکت های هواپیمایی «گول» برزیل، «ائرمکزیکو» مکزیک و «جت ائرویز» هند اعلام کردند که این مدل هواپیما را تا اطلاع ثانوی از ناوگان خود خارج کرده اند. شرکت هواپیمایی «ائرولاینیاز» آرژانتین نیز استفاده از هواپیماهای بوئینگ 737 مکس-8 را به طور موقت متوقف کرده است.

وزارت حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه از توقف استفاده از هواپیماهای «بوئینگ 737-ماکس» 8 و 9 در چارچوب اخذ تدابیر امنیت پرواز تا اطلاع ثانونی خبر داد.

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است:«طی 5 ماه اخیر دو سانحه هوایی برای بوئینگ 737 ماکس 8 و 9 اتفاق افتاده که توسط اداره کل هوانوردی غیرنظامی مورد بررسی قرار گرفت. بدین ترتیب تصمیم گرفته شد تا اطلاع ثانوی استفاده از این مدل هواپیماها متوقف شود.»

آلمان اعلام نیز کرد که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای بوئینگ 737 مکس 8 بسته است.

فرانسه نیز اعلام کرد که استفاده از هواپیماهای بوئینگ 737 مکس8 را ممنوع کرده است.

فرانسه تأکید کرد که حریم هوایی خود را به روی این نوع هواپیماها بسته است.

ایرلند نیز استفاده از بوئینگ 737مکس8 را به حالت تعلیق در آورده است.

ایتالیا نیز حریم هوایی خود را به روی این نوع هواپیماها بست.

برخی منابع گفتند که اروپا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای بوئینگ از نوع 737مکس8 بست.

امارات نیز استفاده از هواپیماهای بوئینگ 737 مکس را به عنوان اقدامی پیشگیرانه ممنوع کرد.

 یک فروند هواپیمای مسافربری اتیوپی از نوع «بوئینگ 737 مکس-8» با 149 سرنشین و 8 خدمه پرواز که به مقصد نایروبی، پایتخت کنیا در حال پرواز بوده، صبح یک‌شنبه، در دقیقه ششم پرواز، سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.

به گزارش تلویزیون اتیوپی، سرنشینان این پرواز از اتباع 33 کشور مختلف بوده اند.

خطوط هوایی اتیوپی طی اطلاعیه ای اعلام کرد: هواپیمای مذکور 6 دقیقه پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی«بوول» در آدیس آبابا در منطقه‌ «بیشوفتو» در جنوب شرقی این شهر سقوط کرده است.

هنوز علت سقوط این هواپیما مشخص نشده است. کارشناسان اداره هوانوردی آمریکا امروز برای بررسی علت سقوط این هواپیما به اتیوپی اعزام شده اند.

مدل 737 مکس-8 شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا طی شش ماه گذشته دو سقوط مرگبار را شاهد بوده است. اکتبر سال گذشته نیز سقوط یک فروند از این نوع مدل در اندونزی جان 189 تن را گرفت.

در پی حادثه سقوط هواپیما در اتیوپی برخی کشورها از تعلیق فوری پروازهای این مدل هواپیما خبر داده اند. چین، اندونزی و اتیوپی روز دوشنبه به خطوط هوایی خود دستور دادند این هواپیماها را زمین‌ گیر کنند.

مقامات سنگاپور و استرالیا هم روز سه شنبه یعنی دو روز پس از سانحه سقوط هواپیمای شرکت اتیوپی ایرلاینز، از تعلیق پرواز هواپیماهای بوئینگ 737 مکس این کشور از ساعت 14 به وقت محلی خبر دادند. مسئولان بخش حمل و نقل هوایی سنگاپور با انتشار بیانیه ای اعلام کردند این ممنوعیت شامل شرکت های هواپیمایی سیلک ایر وابسته به سنگاپور ایرلاینز، هواپیمایی جنوبی چین، گارودا اندونزیا، شاندون ایرلاینز و تای لاین ایر می شود.

سازمان هواپیمایی کشوری استرالیا هم اعلام کرد تعلیق پرواز‌های هواپیما‌های بوئینگ 737 مکس موقتی است و این سازمان در انتظار دریافت اطلاعات بیشتر است.

در پی این حادثه شرکت دولتی خطوط پادشاهی مراکش اعلام کرد که پرواز های هواپیمای «بوئینگ 737 مکس 8» متوقف شده است.

کشورهای مصر، لبنان، کویت، ایسلند و بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان حریم هوایی خود را به روی این نوع هواپیماها بستند.

بعضی از کارشناسان صنعت هوانوردی هم خواستار زمین‌ گیر شدن این هواپیما تا زمان تکمیل تحقیقات درباره آن شده اند. اما سازمان هوانوردی فدرال آمریکا دوشنبه عصر با صدور بیانیه ای گفت که ادامه پرواز با این هواپیما ایمن است.

«ایلین چائو» وزیر ترابری آمریکا گفت که اگر سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در این هواپیما نقصی پیدا کند فورا اقدام مناسب را صورت خواهد داد. اما «پال هادسون» عضو کمیته مشورتی تعیین مقررات هوانوردی وابسته به این سازمان خواستار زمین‌ گیر شدن این هواپیما شد. او روز دوشنبه در بیانیه ای نوشت: این نگرش سازمان هوانوردی فدرال که «بیایید صبر کنیم تا بینییم چه می شود» ، جان مردم را به خطر می اندازد و وجهه صنعت هوانوردی آمریکا در زمینه ایمنی را مخدودش می کند.

«مری شیاوو» بازرس کل سابق سازمان ترابری آمریکا به سی ان ان گفت: مساله کاملا مشکوک است. اینجا صحبت از یک هواپیمای جدید است که ظرف یک سال دو بار سقوط کرده. این زنگ خطر را در صنعت هوانوردی به صدا در می آورد چون چنین چیزی قرار نیست اتفاق بیافتد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.