این کنفرانس نمایندگانی از تظاهرکنندگان به علاوه شخصیت هایی را در بر می گیرد که در جنگ استقلال از که از سال 1954 تا 1962 ادامه یافت، نقش مهمی ایفا کردند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، یک منبع دولتی به خبرگزاری رویترز امروز ه شنبه گفت که «اخضر ابراهیمی» دیپلمات الجزایری کهنه کار ریاست کنفرانسی درباره آینده سیاسی الجزایر که «عبدالعزیز بوتفلیقه»  آن را پیشنهاد داد به عهده خواهد گرفت.

این منبع افزود که این کنفرانس نمایندگانی از تظاهرکنندگان به علاوه شخصیت هایی را در بر می گیرد که در جنگ استقلال از که از سال 1954 تا 1962 ادامه یافت، نقش مهمی ایفا کردند.

این در حالی است که رئیس جمهور  الجزایر  به خواست مردم در پی اعتراض های گسترده در این کشور علیه حکومتش و  مخالفت شان با تلاش وی برای یک ماندن در پست ریاست جمهوری برای پنجمین دوره تن داد و اعلام کرد که حضور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور انصراف داد.

رئیس جمهوری الجزایر در حالی از رقابت انتخاباتی این کشور کناره گیری کرد که اعتراض مخالفان وی نسبت به کاندیداتوری اش در انتخابات وارد سومین هفته خود شده بود.

بیش از هزار قاضی الجزایر روز گذشنه-دوشنبه- اعلام کردند که در صورت نامزدی عبدالعزیز تفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری بر روند رای گیری نظارت نخواهند کرد.

رئیس جمهوری الجزایر همزمان با انصراف از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که رای گیری روز ۱۸ آوریل به تعویق افتاده است. قرار بود انتخابات ریاست جمهوری الجزایر در ۱۸ آوریل پیش‌رو برگزار شود.

بنا به اعلام عبدالعزیز بوتفلیقه انتخابات ریاست جمهوری پس از یک «کنفرانس ملی» که برای اصلاح نظام سیاسی و قانون اساسی تا پایان سال ۲۰۱۹ تشکیل می شود برگزار خواهد شد.

بنا به اعلام ریاست جمهوری الجزایر قانون اساسی جدید این کشور پیش از پایان سال ۲۰۱۹ به همه پرسی گذاشته خواهد شد. عبدالعزیز بوتفلیقه همچنین «نورالدین بدوی» وزیر کشور کنونی را به نخست وزیری منصوب کرد.

اعلام انصراف بوتفلیقه باعث شد که مردم این کشور بار دیگر به خیابان ها بریزند ولی این بار برای شادی و جشن و پای کوبی. صدها تن از جوانان و افراد مسن با در دست گرفتن پرچم الجزایر به جشن در خیابان ها پرداختند و مردم برای نشان دادن خوشحالی شان بوق های خودروهای خود را به صدا در آوردند.

با وجود این، انصراف رئیس جمهور الجزایر در حد کناره گیری از قدرت نیست و برای مدتی در قدرت می ماند و منتظر کنفرانس ملی درباره تغییرات سیاسی است.

خبرگزاری آلمان گزارش داد که خوش بینی محتاطانه ای بر افکار عمومی در الجزایر پس از اعلام انصراف بوتفلیقه حاکم شده است.

«خالد درارنی» روزنامه نگار و فعال سیاسی  الجزایری در توئیتی در توئیتر نوشت: اعلام انصراف بوتفیلقه اعلام تمدید دوره چهارم ریاست جمهوری اش است.دوره پنجم ریاست جمهوری وجود ندارد اما تمدید دوره چهارمش به شمار می رود. این رسوایی شرم آوری است.»

اما «سفیان جیلانی» رئیس حزب مخالف «نسل جدید» بی اعتمادی اش به وعده بوتفلیقه را پنهان نکرد به طوری که در توئیتی در توئیتر نوشت:«پیروزی در دور اول، نباید بسیج مردمی را متوقف کرد.نباید ریاست جمهوری کنونی تا پایان سال 2019 ادامه پیدا کند، اعتمادی نیست.»

عبدالعزیز بوتفلیقه که برای مداوای پزشکی به سوئیس رفته بود روز یکشنبه به کشورش بازگشت.

رئیس جمهوری الجزایر از سال ۲۰۱۳ تا کنون به ندرت در انظار عمومی حضور یافته است. او پس از شدت گرفتن اعتراض‌ها به نامزدی مجددش در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ظرف یک سال رای گیری مجدد برای انتخاب جانشینش برگزار خواهد کرد.

 بوتفلیقه 82 ساله از آوریل سال 1999 میلادی قدرت را در الجزایر در دست دارد. وی در 29 اکتبر 2018 علی‌رغم ضعف جسمانی و بیماری خود برای پنجمین بار نامزد حزب جبهه آزادی‌بخش ملی الجزایر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام شد. از آن زمان تاکنون مردم و احزاب مخالف الجزایر در اعتراض به نامزدی بوتفلیقه تظاهرات برپا می کنند.

فرانسه در واکنش به انصراف بوتفلیقه از این اقدام رئیس جمهور بیمار الجزایر استقبال کرد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه گفت که کشورش از انصراف عبدالعزیز بوتفلیقه از کاندیداتوری برای پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری استقبال می کند.

لودریان در بیانیه ای تأکید کرد که پاریس از تصمیم بوتفلیقه برای اتخاذ تدابیر برای نوسازی نظام سیاسی الجزایر نیز استقبال می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.