سال 1397 مملو از حوادث سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تلخ و شیرین بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، همه ساله در آستانه سال جدید، نگاهی کوتاه به برخی از تحولات و رویدادهای مهم و تاثیر گذار جهان می اندازیم و اما مهمترین رویدادهای سال 1397:

 

انتخابات پارلمانی مجارستان:

 

اوربان

انتخابات پارلمانی مجارستان در تاریخ 8 آوریل (19 فروردین) برگزار شد.«ویکتور اوربان» یک پوپولیست راست‌ گرا بار دیگر در انتخابات پیروز شد و برای سومین دور پیاپی به ریاست دولت رسید.

 

خداحافظی با خاندان کاسترو:

در 18 آوریل (29 فروردین) همچنین کوبا پس از ده ها سال شاهد خداحافظی با کاستروها بود.

 

خداحافظی با خاندان کاسترو

در این کشور که پس از «فیدل» برادرش «رائول» به قدرت رسیده بود با کناره گیری او و برگزاری انتخابات، «میگوئل دیاز کانل» که از اعضای حزب حاکم می باشد و پیرو و حامی کاستروهاست به قدرت رسید.

 

دیدار تاریخی رهبران دو کره:

 

دیدار تاریخی رهبران دو کره

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «مون جائه این» رئیس‌ جمهور کره جنوبی در 27 آوریل (7 اردیبهشت)، با ثبت یک لحظه تاریخی در منطقه صفر مرزی با یکدیگر دیدار کردند.

این سومین نشست درون کره‌ ای و نخستین آن‌ ها در طول 11 سال گذشته‌ است. همچنین در این نشست، برای نخستین بار پس از پایان یافتن جنگ کره در 1953، یک رهبر کره شمالی وارد خاک کره جنوبی شد؛ رئیس‌جمهور مون نیز برای مدت کوتاهی در خاک کره‌ شمالی توقف نمود.

 

پیروزی تاریخی مخالفان در انتخابات مالزی:

 

پیروزی تاریخی مخالفان در انتخابات مالزی

«ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزی در انتخابات عمومی این کشور در 9 مه (19 اردیبهشت) یک پیروزی تاریخی به دست آورد.

ماهاتیر که 92 سال دارد، پیرترین رهبر منتخب جهان است.

 

آغاز جنگ تجاری آمریکا با جهان:

در آخرین روز  ماه مه سال 2018 (10 خرداد)، دولت آمریکا تعرفه های فولاد و آلومینیوم را افزایش داد که آغازگر جنگ تجاری بود؛ جنگی که چین و اتحادیه اروپا را درگیر کرد.

 

فوران آتشفشان گواتمالا پس از 100 سال:

 

فوران آتشفشان گواتمالا پس از 100 سال

در سوم ماه ژوئن (13 خرداد) آتشفشان «فوئگو» در گوآتمالا که 100 سال خاموش بود فوران کرد و 109 کشته و صدها زخمی برجا گذاشت.

 

اجلاس گروه 7 بدون روسیه و با تنش با ترامپ:

چهل و چهارمین اجلاس گروه هفت در روزهای 7 و 8 ژوئیه (17 و 18 خرداد) بدون حضور روسیه و با هدف بررسی افزایش تعرفه های کالاهای وارداتی به آمریکا در کانادا برگزار شد.

 

اجلاس گروه 7 بدون روسیه و با تنش با ترامپ

ترامپ در این نشست با اعضا درگیری های جدی ای داشت. تنش ها تا حدی بالا گرفت که ترامپ که پیش از صدور بیانیه مشترک کانادا را به مقصد سنگاپور ترک کرده بود، در راه در توییتی امضای خود را از این بیانیه پس گرفت.

 

نخستین دیدار ترامپ و اون:

نخستین دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا 12 ژوئن (22 خرداد) در هتل «کپلا» واقع در جزیره سنتوزای سنگاپور برگزار شد. ابتدا رهبران دو کشور در مقابل دوربین خبرنگاران با هم دست دادند و سپس دونالد ترامپ و کیم جونگ اون گفت و گوهایشان را به صورت دو نفره فقط با حضور دو مترجم پشت درهای بسته برگزار کردند و در پایان گفت و گوها دو طرف سندی را امضا کردند. به دنبال آن مذاکرات با حضور مشاوران ارشد دو طرف ادامه یافت.

 

نخستین دیدار ترامپ و اون

آغاز جنگ تجاری آمریکا با چین:

در روز 15 ژوئیه (25 خرداد) آمریکا افزایش تعرفه‌ ها بر کالاهای وارداتی چین را آغاز کرد. دونالد ترامپ اعلام کرد که تعرفه های گمرکی 25 درصدی بر واردات کالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار اعمال خواهد کرد.

 

آغاز جنگ تجاری آمریکا با چین

 

وزارت بازرگانی چین در پاسخ، از اعمال تعرفه گمرکی جدید به میزان 25 درصد بر کالای های آمریکایی به ارزش 50 میلیارد دلار خبر داد. وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای اعلام کرد اعمال تعرفه های گمرکی جدید این کشور بر کالاهای آمریکایی شامل محصولات کشاورزی به ارزش 34 میلیارد دلار و همچنین خودرو و محصولات دریایی آمریکا به میزان 16 میلیارد دلار خواهد بود. 

 

انتخابات سراسری مکزیک: 

 

انتخابات سراسری مکزیک

 

انتخابات سراسری مکزیک در روز 1 ژوئیه (10 تیر) برگزار شد و «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» کاندیدای چپ‌ گرا با اختلاف فاحشی از رقبای خود به پیروزی رسید. ترامپ پیروزی وی را تبریک گفت.

 

اتیوپی و اریتره، پایان جنگ سرد پس از 20 سال: 

 

اتیوپی و اریتره، پایان جنگ سرد پس از 20 سال

«ابی احمد علی» نخست وزیر اتیوپی در تاریخ 9 ژوئیه (18 تیر) برای دیداری رسمی وارد «اسمره» پایتخت اریتره شد و گفت: به زودی سفارت کشورش در اریتره افتتاح می شود و این گونه جنگ سرد بین دو کشور پس از 20 سال خاتمه می یابد. از سر گیری روابط دیپلماتیک دو کشور می تواند نقطه عطفی در روابط این دو کشور باشد.

 

اجلاس ناتو:

 

اجلاس ناتو

در 11 و 12 ژوئیه (20 و 21 تیر) در حالی اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل برگزار شد که تهدید ضمنی ترامپ درباره خروج از این ائتلاف و اختلافات بر سر مواضع آمریکا در قبال روسیه بر آن سایه انداخته بود.

 

قهرمانی فرانسه در جام جهانی روسیه:

در 15 ژوئیه (24 تیر) همچنین سرانجام بعد از مسابقاتی نفس گیر، دو تیم از 32 شرکت کننده در دور نهایی رقابت های جام جهانی روسیه به دوئل پایانی رسیدند.

 

قهرمانی فرانسه در جام جهانی روسیه

تیم ملی فرانسه توانست با غلبه بر کرواسی، فاتح جام جهانی 2018 روسیه شود.

 

دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی:

 

دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی

دیدار حساس پوتین و ترامپ روسای جمهور روسیه و آمریکا پس از یک دوره تنش در کشوری بی طرف یعنی فنلاند در تاریخ 16 ژوئیه (25 تیر) برگزار شد. گرچه جلسه هلسینکی نتوانست تنش بین روسیه و آمریکا را در ابعادی وسیع رفع کند، اما ملاقات رهبران دو کشور در یک منطقه بی طرف و بحث و مذاکره در مورد بسیاری از موضوعات مشترک منجر به ایجاد بهبودی نسبی در روابط بین دو کشور شد.

 

بالن بچه ترامپ:

کارزار بالن بچه ترامپ در ماه ژوئیه (تیرماه) فعالیت خود را آغاز کرد.

 

بالن بچه ترامپ

بالن غول پیکر و نارنجی رنگ بچه ترامپ که دونالد ترامپ را به صورت عصبانی و در حالی که تلفن همراه در دست دارد نشان می دهد، نخستین بار در سفر رئیس جمهور آمریکا به لندن مورد استفاده قرار گرفت. فعالان انگلیسی مبلغ 44 هزار دلار برای ساخت این بالن بودجه جمع آوری کردند. بالون بچه ترامپ به مدت 2 ساعت بر فراز ساختمان پارلمان انگلیس به پرواز درآمد. از زمان سفر ترامپ به انگلیس، بالن بچه ترامپ در دیگر نقاط جهان هم طرفدار پیدا کرده است.

 

سیاست «مدارای صفر»:

اجرای سیاست ضد مهاجرتی «مدارای صفر» ترامپ در مرزهای مکزیک و آمریکا از دیگر وقایع ماه ژوئیه (تیرماه) بود.

 

سیاست «مدارای صفر»:

 

این طرح کنایه ای به سیاست موسوم به «مدارای صفر» دولت آمریکا در قبال مهاجران و پناهجویان و جدا کردن کودکان خردسال از والدینشان برای انتقال آن ها به اردوگاه های جداگانه است. این اقدام که با هدف فشار به پدر و مادرهای کودکان صورت گرفت، انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل متحد را به دنبال داشت.

 

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن:

 

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن:

 

طولانی ترین ماه گرفتگی « خسوف» قرن 21  در 28 جولای رخ داد. این ماه گرفتگی در کشورهای خاورمیانه، شرق آفریقا، غرب یا جنوب شرق آسیا و هند قابل مشاهده بود.

 

دعوای عربستان و کانادا:

 

دعوای عربستان و کانادا:

در اوایل ماه اوت (مرداد ماه) ​بازداشت «سمر بداوی» یک زن سعودی-آمریکایی فعال جامعه مدنی عامل دعوا و اختلاف عربستان سعودی و کانادا شد.

به دنبال بازداشت این فعال سعودی، سفارت کانادا در ریاض توییت اعتراض آمیزی را منتشر کرد. عربستان سعودی در واکنش به این توییت، سفیر کانادا را اخراج و سفیر خود را از کانادا فراخواند.

ریاض همچنین اقداماتی را علیه کانادا آغاز کرد که از جمله می توان به تعلیق روابط و همکاری های آتی تجاری میان دو کشور، تعلیق اعزام دانشجویان سعودی به کانادا، تعلیق پروازهای هواپیمایی سعودی به کانادا و تعلیق اعزام بیماران سعودی به کانادا اشاره کرد.

 

ترور ناکام مادورو:

 

ترور ناکام مادورو:

در تاریخ 5 اوت (14 مرداد) حمله پهپاد حاوی مواد منفجره «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا را در جریان یک سخنرانی هدف قرار داد ناکام ماند. مادورو که در مراسم رژه نظامی در کاراکاس پایتخت این کشور سخن می‌گفت در جریان این انفجار آسیبی ندید و ماموران امنیتی بلافاصله با سپرهای ضدگلوله دور وی حلقه زدند.

این در حالی است که آمریکا در واکنش به انتخاب مجدد مادورو در انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آمریکای جنوبی، تحریم های جدیدی را بر این کشور اعمال کرد.

 

انتخابات سراسری سوئد:

 

انتخابات سراسری سوئد:

انتخابات سراسری سوئد در روز 9 سپتامبر (18 شهریور) برگزار شد. جبهه چپ میانه این کشور متشکل از سوسیال دموکرات ها (ضد مهاجرت)، سبزها و احزاب چپ 40.6 درصد آرا را از آن خود کردند.

 

قتل فجیع روزنامه نگار بلغاری:

 

قتل فجیع روزنامه نگار بلغاری:

در تاریخ 8 اکتبر (16 مهر) اعلام شد «ویکتوریا مارینووا» یکی از خبرنگاران مشهور بلغارستانی که تلاش داشت درباره فساد مالی مرتبط با کمک‌ های خارجی به این کشور گزارش‌ هایی را تهیه کند، مورد تجاوز قرار گرفته و به قتل رسید. او سومین روزنامه‌ نگاری است که ظرف یک سال گذشته در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا کشته می‌ شود.

 

خروج آمریکا از پیمان هسته ای با روسیه:

آمریکا در 20 اکتبر (28 مهر) اعلام کرد از پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌برد با روسیه خارج می‌ شود. 

 

خروج آمریکا از پیمان هسته ای با روسیه:

 

آمریکا سال‌ هاست که روسیه را به نقض این معاهده متهم می‌ کند؛ اتهامی که مسکو آن را رد می‌ کند. این معاهده دو کشور را از تولید و آزمایش موشک‌ های میان‌ برد منع می‌ کرد.

 

انتخابات لهستان:

 

انتخابات لهستان:

در انتخابات 21 اکتبر (29 مهر) در لهستان، حزب حاکم پوپولیستی «قانون و عدالت» پیروز انتخابات شد و کنترل 254 کرسی پارلمان را در اختیار گرفت.

 

انتخابات برزیل:

 

انتخابات برزیل:

«ژائر بولسونارو» کاندیدای راست افراطی برزیل که او را «ترامپ برزیل» نامیده بودند، برنده انتخابات ریاست جمهوری برزیل در 28 اکتبر  (6 آبان) شد.

بولسونارو همدلی خود با دوران دیکتاتوری نظامی سال‌ های 1985-1964 را پنهان نکرده و از هواداران شکنجه مخالفان چپ‌ گرای نظامیان بود. بسیاری از شهروندان نگران وضع حقوق بشر، حقوق و آزادی‌ های بنیادین و آزادی بیان در دوره ریاست‌ جمهوری او هستند. خبرگزاری‌ های بین‌ المللی می‌ گویند پیروزی او ناشی از خشم همگانی از طبقه حاکم از دو جریان عمده چپ و راست است که پس از سال‌ ها نتوانسته‌ اند بر فساد، شرایط نامطلوب اقتصادی و افزایش خشونت‌ ها غلبه کنند.

 

کناره گیری مرکل از قدرت:

 

کناره گیری مرکل از قدرت:

در تاریخ 29 اکتبر (7 آبان) «آنگلا مرکل» به عنوان قدرتمندین سیاسمتدار زن در اروپا و جهان اعلام کرد که پس از 18 سال از رهبری حزبش کنار می رود و در سال 2021 نیز از صدر اعظمی آلمان کناره گیری می کند.

مرکل از سال 2000 رهبر حزب دموکرات مسیحی و از سال 2005 صدراعظم آلمان بوده است.

 

انتخابات میان دوره ای آمریکا و شکست جمهوری خواهان:

انتخابات میان دوره ای آمریکا که صحنه رقابت تنگاتنگ جمهوری خواهان و دموکرات ها بود؛ 6 نوامبر (15 آبان) برگزار شد. در این انتخابات دموکرات ها توانستند اکثریت مجلس نمایندگان را از جمهوری خواهان پس بگیرند.

 

5

 

نتیجه این انتخابات شکست بزرگی برای ترامپ محسوب می شد.

 

آتش‌ سوزی بی سابقه در کالیفرنیا: 

 

آتش‌ سوزی بی سابقه در کالیفرنیا:

آتش‌ سوزی جنگلی کالیفرنیا یکی از مخرب‌ ترین آتش‌ سوزی‌ های این ایالت ثبت شده‌ است. آتش‌ سوزی گسترده‌ ای از روز 8 نوامبر (17 آبان) از جنگل‌ های شمال کالیفرنیا آغاز و باعث مرگ دست‌ کم 98 شهروند و 6 مامور آتش‌ نشانی و ناپدید شدن دست‌ کم 200 نفر شد. شهروندان «پارادایس» شهر را تخلیه کردند.

خسارت این آتش سوزی 3.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

 

سالگرد پایان جنگ جهانی اول:

در تاریخ 11 نوامبر (20 آبان) صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در یازدهمین ساعت از یازدهمین روز یازدهمین ماه سال برگزار شد. سران نزدیک به 80 کشور جهان  در مراسم شرکت داشتند.

 

سالگرد پایان جنگ جهانی اول:

 

رئیس‌ جمهور آمریکا در ادامه رفتار‌های نامتعارف خود، در حاشیه مراسم، از دست دادن با رئیس‌ جمهور اوکراین خودداری کرد. مشخص نشد که آیا ترامپ عمدا نخواست به همتای اوکراینی خود سلام کند یا این که واقعا متوجه او نشد.

 

جنبش جلیقه زردها در فرانسه:

از 17 نوامبر (26 آبان) جنبشی اعتراضی در فرانسه علیه دولت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور به راه افتاد که نام خود را «جلیقه زردها» نامیدند.

 

000_1ba3rb

گرچه در ابتدا اعتراض آنها به اعمال مالیات بر سوخت از سوی دولت بود اما رفته رفته درخواست های آنها گسترش یافت و به جنبشی سراسری در همه شهرهای فرانسه تبدیل شد.

​ناآرامی های فرانسه را بی شک می توان بی سابقه ترین اعتراض ها در این کشور در دهه های گذشته دانست.

اعتراضات جلیقه زردها به کشورهای دیگر اروپایی نیز گسترش یافته است.

 

سایه اختلافات چین و آمریکا بر نشست اَپک:

 

880x495_cmsv2_5a6893e4-e6a2-5c15-834b-7e36bffc813c-3442468

رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری‌ های اقتصادی آسیا–پاسفیک (اَپک) نتوانستند برای تهیه بیانیه پایانی نشست سالانه خود که امسال در پاپوآ گینه نو برگزار شد، به توافق برسند. این نشست که روزهای 17 و 18 نوامبر (26 و 27 آبان) برگزار شد در حالی پایان یافت که در پی شکاف عمیق میان اعضا به دلیل اختلافات تجاری چین و آمریکا، رسیدن به هر توافقی ناممکن بود.

این اولین بار از سال 1993 میلادی تاکنون است که نشست سالانه اَپک بدون انتشار بیانیه رهبران پایان می‌ یابد.

 

انتخاب نخستین رئیس‌ جمهور زن در گرجستان:

 

گرجستان

بر اساس نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گرجستان در 29 نوامبر (8 آذر)، «سالومه زورابیشویلی» سفیر سابق فرانسه در تفلیس که از حمایت حزب حاکم «رویای گرجستان» برخوردار است، با اختلاف آرای بسیار زیاد رقیب خود را که تحت حمایت جناح‌ های حامی غرب قرار داشت، شکست داد.

 

بحران پناهجویان در مرز مکزیک:

 

46447644_303

ماه های اکتبر و نوامبر (آبان و آذر) مرز مکزیک و آمریکا بسیار آشفته بود. صدها نفر از مهاجرانی که در مکزیک به سر می‌ برند با هجوم به مرز شمالی این کشور تلاش کردند خود را به خاک آمریکا برسانند. پلیس آمریکا اقدام به شلیک گاز اشک‌ آور می کرد و ترامپ ‌آنها را افرادی به‌ شدت خطرناک می نامید.

 

نشست گروه 20:

 

5098286

اجلاس سران گروه 20 در حالی روزهای 30 نوامبر (9 آذر) و 1 دسامبر (10 آذر) به میزبانی آرژانتین برگزار شد که بسیاری از رهبران جهان با اختلافات جدی بر سر مسائل گوناگون دور یک میز نشستند. حضور جنجالی بن سلمان در این نشست پس از پرونده قتل جمال خاشقجی، دست دادن صمیمانه پوتین با او و تک روی های ترامپ از جمله حواشی این اجلاس بود. 

 

برگزیت و شکاف ها در دولت انگلیس:

رای گیری برای تصویب توافق برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) در پارلمان انگلیس دو بار با شکست مواجه شد.

 در پی این شکست ها، پارلمان انگلیس رای به تعویق در زمان خروج از اتحادیه اروپا در ماه مارس تا سه ماه بعد از آن داد.

 

7

 

در عمل انگلیس نتوانست امسال با اتحادیه اروپا به توافق رسیده و افکار عمومی مردم را توجیه کند. حتی اختلافات سبب شد بین اعضای حزب حاکم اختلاف افتاده و زمزمه هایی مبنی بر مخالفت با ادامه نخست وزیری ترزا می به گوش می رسد که می تواند ادامه نخست وزیری اورا با خطر مواجه سازد.

به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در سال جدید با نخست وزیر جدیدی در انگلیس مواجه شویم.

 

تنش روسیه با اوکراین:

در سال 1397 اختلاف روسیه با اوکراین که واکنش جهان غرب را در پی داشت سبب بروز واکنش هایی علیه مسکو شد. 

 

1397090509211437015992374

یکی از مهمترین این اختلافات زمانی رخ داد که نیروی دریایی روسیه دو ناوچه و یک یدک‌ کش اوکراینی را به دلیل «ورود غیرقانونی» به آب های سرزمینی این کشور، توقیف کرد. در جریان تنش میان نیروهای دریایی دو کشور در نزدیکی پل کریمه، چندین ملوان اوکراینی زخمی و چندین ملوان بازداشت شدند.

 

خروج یونان از بحران اقتصادی پس از یک دهه:

 

8

 

در سال 1397 پس از سال ها رکود اقتصادی و به تبع آن اعتراض های مردمی، دولت یونان سرانجام با موفقیت برنامه سه ساله دریافت‌ کمک‌ های مالی را پشت سرگذاشت؛ برنامه‌ ای که از سوی کشورهای عضو حوزه پولی یورو برای کمک مالی به این کشور در نظر گرفته شده بود.

 

بحران روهینگیا در میانمار:

پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا در میانمار بی شک یکی از دردناک ترین تحولات سال 1397 است که در سایه سکوت مرگبار جوامع بین المللی اتفاق افتاد.

 

636403065966196868

در جریان پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا در میانمار، علاوه بر کشته شدن هزاران مسلمان، صدها هزار تن از آنها نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

 

فرود فضاپیمای ناسا بر سطح مریخ:

در این سال نخستین مریخ‌ پیمای ناسا با قابلیت اکتشاف اعماق سطح سیاره بر سطح مریخ فرود آمد.

 

9

 

این مریخ‌ پیما که «اینسایت» نام دارد، نخستین فضاپیمایی است که قابلیت اندازه‌ گیری اعماق این سیاره و تحلیل داده‌ های آن را دارد.

 

سونامی اندونزی:

 

97-10-c23-931

سونامی اندونزی را می توان یکی از تراژدی های 1397 دانست. حدود 2 هزار نفر در این حادثه کشته و زخمی شدند.

این سونامی در پی فوران آتشفشان در تنگه سوندا میان جزایر جاوه و سوماترا به وقوع پیوست.

 

رشد پوپولیسم و اعتراضات در شرق اروپا:

 

KDS2467PHVFXHEHADOW4SYL7FA

با رشد پوپولیسم، شرق اروپا از جمله رومانی، صربستان و مجارستان در ماه های پایانی سال با اعتراضات مردمی مواجه بود. معترضان به سیاست های دولتی اعتراض دارند. تحلیلگران معتقدند رشد پوپولیسم جرقه این اعتراضات را زده است.

 

دعوا بر سر ساخت دیوار مرزی و تعطیلی بی سابقه دولت آمریکا:

در روز 22 دسامبر (1 دی) با توجه به تشدید اختلاف بین ترامپ با دموکرات های این کشور بر سر هزینه ها و بودجه احداث دیوار مرزی با مکزیک، بخش هایی از دولت و نهادهای دولتی آمریکا که بودجه شان قطع شده، تعطیل شد. 

این بیستمین‌ بار در طول تاریخ این کشور و دومین بار در دولت ترامپ بود که دولت تعطیل می شد.

تعطیلی دولت فدرال باعث می‌ شود پرداختی شمار زیادی از کارمندان فدرال متوقف شود.

 

1

 

ترامپ برای ساخت دیوار در مرز مکزیک که یکی از وعده‌ های انتخاباتی‌ اش بوده، درخواست پنج میلیارد و 700 هزار دلار اعتبار کرده است.

تعطیلی دولت 35 روز طول کشید که در تاریخ آمریکا بی سابقه بود در نهایت در تاریخ 8 بهمن و در پی موافقت ترامپ با پایان دادن به تعطیلی بخش هایی از دولت، به طولانی ترین توقف کاری دولت در تاریخ آمریکا خاتمه داده شد. ترامپ و کنگره برای بازگشایی بخش هایی از دولت در حالی به توافق دست یافتند که درخواست رئیس جمهور آمریکا برای اختصاص پنج میلیارد و 700 میلیون دلار بودجه لازم برای احداث دیوار مرزی، محقق نشده بود.

اما این داستان به این سادگی نبود و ترامپ بالاخره تهدید خود را عملی کرده و برای دور زدن کنگره به‌ منظور ساخت دیوار مرزی، در تاریخ 26 بهمن در آمریکا وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد و به این ترتیب با اختیارات اعطا شده به رئیس جمهور، بودجه هنگفت ساخت این دیوار مرزی را تامین کرد.

اما دو مجلس آمریکا کوتاه نیامدند. مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ 8 اسفند و مجلس سنا در تاریخ 23 اسفند به لغو وضعیت اضطراری ترامپ رای دادند.

اما ترامپ هم آرام ننشست و یک روز بعد از رای سنا و در روز 25 اسفند ترامپ لایحه کنگره برای لغو حالت فوق العاده را وتو کرد.

حال باید دید این دعوا راه به کجا می برد.

 

پرونده تبانی روسیه و ترامپ:

ترامپ در سال جاری با افشای ابعاد جدیدی از پرونده تبانی اش با روسیه در انتخابات 2016 مواجه بود.

دادستان کل آمریکا قرار است به زودی تکمیل شدن گزارش بازرس ویژه تحقیقات درباره پرونده تبانی ادعایی ترامپ با روسیه را منتشر کند. مولر هنوز مشخص نکرده که تحقیقاتش چه زمانی به پایان می رسد اما اعلام استعفای یکی از همکاران وی در این پرونده گمانه زنی ها درباره تکمیل آن در آینده نزدیک را افزایش داده است.

 

10

 

این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ 23 اسفند با 420 رای موافق و بدون رای مخالف قطعنامه ای را تصویب کرده که «ویلیام بار» وزیر دادگستری این کشور را تحت فشار می گذارد تا تحقیقات پرونده روسیه را پس از اتمام آن به صورت عمومی منتشر کند. این قطعنامه اگرچه الزام آور نیست، اما از «بار» می خواهد زمانی که نتایج تحقیقات «رابرت مولر» بازرپرس ویژه پرونده روسیه تکمیل شد، آن را از دسته بندی محرمانه خارج کند.

مولر در جریان تحقیقات خود تاکنون چندین نفر از جمله «مایکل کوهن» وکیل پیشین ترامپ و «پال مانافورت» رئیس ستاد انتخاباتی او را متهم کرده است. کوهن که به 3 سال زندان محکوم شده پذیرفته که برای تخفیف در مجازات خود با مولر همکاری کند. وی دو هفته پیش نیز در جلسه ای در مجلس نمایندگان آمریکا افشاگری های مهمی علیه ترامپ کرد. مانافورت نیز پیشتر در دادگاهی به 47 سال زندان محکوم شده بود و چند روز پیش هم یک دادگاه فدرال دیگر او را به جرم دو مورد تبانی در پرونده تخلفات سازمان‌یافته در انتخابات سال 2016 به 73 ماه زندان محکوم کرد.

 

فروش سلاح به عربستان:

تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی از سوی آلمان، اروپایی ها را بر سر فروش تسلیحات به عربستان سعودی دچار اختلاف کرده است.

 

11

 

پس از قتل خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر سال 2018، اروپایی ها در اتخاذ موضع گیری مشترک در قبال مسئله فروش سلاح به این کشور دچار مشکل شده اند. سازمان های مدافع حقوق بشر از تصمیم آلمان تقدیر کردند و پیوسته نسبت به استفاده از سلاح های غربی در یمن هشدار می دهند.

اختلاف بین کشورهای اروپایی تولید کننده سلاح در ماه های اخیر تشدید شده است، اما با توجه به این که تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی از سوی آلمان موقتی اعلام شده، احتمال مصالحه بین شرکای اروپایی وجود دارد.

در آمریکا نیز انتقادات از فروش تسلیحات به عربستان بالا گرفته است. این در حالی است که ماه گذشته مجلس نمایندگان آمریکا رای به تصویب لایحه‌ ای داد که بر اساس آن به حمایت از جنگ در یمن پایان می‌ داد.

در تازه ترین موضع گیری، دو نماینده زن مسلمان کنگره آمریکا از دولت این کشور به سبب فروش سلاح به عربستان سعودی برای استفاده در تجاوز به یمن به شدت انتقاد کردند.

«ایلهان عمر» نماینده زن مسلمان عضو کنگره آمریکا در پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، نوشت: عربستان سعودی به طور مداوم در میان بدترین کشور‌های ناقض حقوق بشر در دنیا قرار دارد و مسئول شیوع قحطی و وبا در یمن است. با این حال این (عربستان) برترین خریدار سلاح‌ های ساخت آمریکا است. چرا دونالد ترامپ سازندگان تسلیحات را به حقوق بشر ترجیح می‌ دهد؟

 

15

 

توئیت ایلهان عمر در واکنش به پیام «رشیده طالب» دیگر زن قانونگذار مسلمان منتشر شد. رشیده طالب نیز اعلام کرده بود که ترامپ ترجیح می‌ دهد به لاکهید (شرکت هوافضا و تجهیزات نظامی آمریکا) و عربستان برای موشک پول بدهد، تا اینکه خدمات درمانی را تامین مالی کند.

 

بحران سیاسی در کانادا:

در پی طرح اتهاماتی علیه «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا و بعضی از دستیاران ارشدش دایر بر تلاش برای حفاظت از شرکت مهندسی «اس ان سی-لاوالین» به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های این کشور در برابر محاکمه فساد، بحران سیاسی دامنگیر این کشور شده است.

در تاریخ 14 اسفند (5 مارس) «جین فیلوپات» رئیس هیات خزانه‌ داری دولت  ترودو در اعتراض به نقش احتمالی دولت در این فساد مالی از سمت خود کناره‌ گیری کرد. 

 

1

 

«جودی ویلسون-ریبولد» وزیر دادگستری و دادستان کل سابق ناگهان در 12 فوریه (23 بهمن) از کابینه استعفا داده بود. در روز 18 فوریه (29 بهمن) هم «جرالد باتس» دستیار ارشد ترودو، استعفا داد و گفت نه او نه خدمه اش مرتکب خطایی نشده اند.

با این رسوایی ها، رهبر حزب محافظه‌ کار کانادا بارها از ترودو خواسته از سمتش استعفا دهد.

 

دعوای کانادا و چین بر سر هواوی:

دعوای چین و کانادا از تاریخ 1 دسامبر (15 آذر) و زمانی آغاز شد که کانادا «وانژو منگ» یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت را به درخواست آمریکا بازداشت کرد. منابع خبری می گویند آمریکا این فرد و شرکت هواوی را به خاطر نقض تحریم های ایران زیر نظر دارد.

منابع کانادایی گفتند که وانژو منگ در شهر ونکوور در غرب کانادا و به درخواست آمریکا بازداشت شد.

 

12

 

او چند روز بعد به قید وثیقه 7.5 میلیون دلاری آزاد شد به این شرط که در ونکور جایی که وانژو در آن شهر خانه دارد خارج نشود و باقی بماند. چین همان زمان از کانادا خواست که او را آزاد کند. پس از صدور کیفرخواست برای او به اتهام کلاهبرداری در ژانویه 2019، مقام های آمریکایی به صورت رسمی درخواست استرداد او از کانادا به واشنگتن را مطرح کردند. مقام های کانادایی در نهایت جمعه 2 فوریه (11 اسفند) بیانیه ای صادر کردند که در آن آمده بود دادگاه او پس تکمیل مدارک، آغاز خواهد شد.

هواوی در نهایت روز 14 مارس (23 اسفند) در خصوص تمامی اتهامات مبنی بر دور زدن تحریم های آمریکا ضد ایران گناهکار شناخته نشد. یک قاضی فدرال آمریکا جلسه بعدی دادگاه را مورخ 4 آوریل (15 فروردین) اعلام کرد. این پرونده در بروکلین بخشی از یک کارزار فشار از سوی دولت آمریکا علیه این شرکت فناوری چینی است.

 

دعوای فرانسه و ایتالیا بر سر مهاجران:

این بار دعوای فرانسه و ایتالیا در تاریخ 22 فوریه (2 بهمن) و بعد از اظهارات معاون نخست وزیر ایتالیا آغاز شد که فرانسه را به استثمار آفریقا و دامن زدن به مهاجرت از این قاره متهم می‌ کرد. در پی آن، فرانسه سفیر ایتالیا را احضار کرد.

«لوئیجی دی مایو» از اتحادیه اروپا خواسته بود تحریم هایی در ارتباط با سیاست های فرانسه در آفریقا اعمال کند.

 

13

 

او گفت که فرانسه هرگز از استعمار ده ها کشور آفریقایی دست نکشیده است.

ایتالیا و فرانسه قبلا در مورد مسائل مربوط به مهاجرت وارد بحث و جدل شده بودند. سال پیش فرانسه از ایتالیا انتقاد کرد که چرا اجازه پهلوگیری قایق های حامل مهاجران نجات یافته در مدیترانه را نمی دهد. مقام های ایتالیایی در پاسخ فرانسه را به عدم پذیرش پناهجویان متهم کردند.

 

 

شکست دومین دیدار ترامپ و اون در هانوی:

دومین نشست سران میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رهبران کره شمالی و آمریکا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (8 و 9 اسفند 97) در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد، اما این نشست به دلیل مقاومت دونالد ترامپ در برابر درخواست های کیم، شکست خورد و ترامپ نشست را نیمه کاره رها کرد.

 

3

 

خبرگزاری رسمی ژاپن به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که رهبر کره شمالی برای جلوگیری از شکست نشست هانوی در ویتنام، تلاش زیادی کرده است اما طرف آمریکایی همراهی نکرده است.

 

انتخابات استونی و پیشروی راست افراطی:

حزب راست میانه «اصلاح»، جریان سیاسی اصلی لیبرال در انتخابات پارلمانی 3 مارس (12 اسفند) استونی پیروز شد. هم‌ زمان راست‌ گرایان افراطی شمار آرای خود را در مجلس نمایندگان سه برابر کرد.

بر اساس نتایج قطعی انتخابات روز یکشنبه، حزب اصلاح با کسب 29 درصد آرا، شمار 4 کرسی بیشتر نسبت به دور قبل کسب کرد و 34 نماینده به پارلمان فرستاد. این حزب «میانه‌ رو» به داشتن سیاست‌ های ضد مهاجرتی و در عین حال تمایل به اتحادیه اروپا و ناتو مشهور است.

 

4

 

اما رشد چشمگیر محبوبیت حزب «مردمی محافظه‌ کار استونی»، جریان اصلی راست افراطی این کشور، بار دیگر زنگ خطر را برای هواداران اتحادیه اروپا به صدا درآورد. این حزب با کسب 17.8 درصد آرا، شمار نمایندگان خود را از 7 به 19 رساند.

 

محاکمه جدایی طلبان کاتالونیا:

برخی اعضای سابق دولت و پارلمان محلی کاتالونیا و فعالان مدنی این منطقه پس از برگزاری رفراندوم استقلال در اول اکتبر سال 2017 بازداشت شدند. محاکمه این 12 نفر از روز سه‌ شنبه 23 بهمن (12 فوریه) در شهر مادرید پایتخت اسپانیا آغاز شده است و حکم این افراد که متهم به شورش شده اند، تا پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اسپانیا در 28 آوریل اعلام نمی‌ شود.

 

5

 

جای «کارلس پوجدمون» رئیس پیشین دولت که به بلژیک فرار کرد، در دادگاه خالی است.

جریان محاکمه به طور زنده از تلویزیون اسپانیا پخش می‌ شود.

انتظار می رود بحران کاتالونیا در انتخابات 28 آوریل در این کشور نقش مهمی ایفا کند.

 

سفر نخست وزیر یونان به ترکیه:

«الکسیس سیپراس» نخست وزیر یونان روز 5 فوریه (16 بهمن) در سفری مهم به ترکیه رفت تا با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور درباره کاهش تنش ها بر سر مناقشات دو طرف و مسئله دیرینه قبرس گفت و گو کند.

 

57825341

 

سیپراس در دومین سفر خود به ترکیه طی چهار سال اخیر ، وارد آنکارا پایتخت این کشور شد و پیش از گفتگو با اردوغان، با «فواد اوکتای» معاون اول رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد.

سران یونان و ترکیه در خصوص مسئله اکتشافات ذخایر انرژی در قبرس، مسائل مربوط به دریای اژه، توافق مربوط به مهاجران و همکاری های اقتصادی گفت و گو کردند.

 

پرتاب موفقیت آمیز سایوز:

در تاریخ 12 آذر نخستین سایوز سرنشین دار پس از حادثه مهرماه با موفقیت پرتاب شد.

 

3249b1a7-05bb-4d7f-82e0-437c0d4f148e

 

موشک روسی سایوز که خدمه‌ جدیدی را برای ایستگاه فضایی بین‌ المللی حمل می‌ کرد، با موفقیت از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به سمت مدار پرتاب شد. این نخستین پرتاب سایوز سرنشین‌ دار پس از حادثه‌ ناگوار مهرماه بود که در جریان آن، دو مسافر فضایی سوار بر موشک ناگزیر به فرود اضطراری شدند.

 

سقوط هواپیمای مسافربری اتیوپی و بحران بوئینگ:

پس از سقوط یک فروند بوئینگ 8-737 سری مکس در کشور اتیوپی در 10 مارس (19 اسفند) که باعث مرگ 157 سرنشین آن شد، بسیاری از کشورهای جهان، پرواز این هواپیما در حریم هوایی خود را ممنوع اعلام کردند. ایران نیز به تازگی به جمع این کشورها پیوست.

 

ef1da1a8-2632-43bc-af7e-99084c389c69_16x9_1200x676

 

شرکت هواپیماسازی بوئینگ به تازگی این مدل هواپیمای مسافربری را با تبلیغات گسترده، روانه بازار کرد. اولین پرواز هواپیمای بوئینگ 8-737 مکس، کمتر از دو سال پیش، از 29 ژانویه 2016 آغاز شد.

اما در 29 اکتبر 2018، پرواز شماره 610 لاین ایر از فرودگاه بین‌ المللی جاکارتا به مقصد فرودگاه شهر پنگال پینانگ حادثه ای را رقم زد که اعتبار این مدل بوئینگ را به شدت زیر سوال برد.

چین، اتیوپی و اندونزی نخستین کشورهایی بودند که پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام کرده و ناوگان خود را زمین‌ گیر کردند. این اقدام به سرعت در اتحادیه اروپا، فیجی، مالزی، عمان، استرالیا، کانادا، برزیل، امارات متحده عربی، انگلیس و چندین کشور دیگر نیز دنبال شد و نهایتا در آمریکا نیز پرواز این هواپیما ممنوع اعلام شد. نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از کشورهایی که این هواپیما را در ناوگان خود ندارند نیز، پرواز بوئینگ 737 سری مکس بر فراز آسمان خود را ممنوع اعلام کرده‌ اند. در پی این دو حادثه تقریبا پرواز این نوع هواپیما در سراسر جهان ممنوع شد.

 

پیروزی یک فلسطینی تبار در انتخابات السالوادور:

در تاریخ 3 فوریه (14 بهمن) «نایب بوکیلی» فلسطینی تبار و شهردار سابق «سن سالوادور» در یک سنت شکنی، کاندیداهای دو حزب سنتی السالوادور را - که دهه ها بر سیاست این کشور سلطه داشتند - شکست داد. پس از اعلام نتایج اولیه که نشان داد وی کاندیداهای دو حزب قدیمی این کشور را شکست داده، اعلام پیروزی کرد.

 

813a4e0d178048b4836a5682d19a8bca_18

 

رئیس جمهور جدید السالوادور از 1 ژوئن آغاز به کار می کند.

 

اعتراضات هندوراس:

همزمان با ادامه اعتراضات در ونزوئلا، هزاران نفر از مردم هندوراس نیز در بهمن ماه به خیابان‌ ها ریختند و به وضعیت اقتصادی این کشور اعتراض کردند.

اعتراضات در هندوراس به عنوان یکی از کشورهای آمریکای لاتین همزمان با اعتراضات و شورش‌ هایی است که در ونزوئلا آغاز شده است.

 

0

 

تظاهرات شهروندان هندوراسی در اعتراض به «خوان اورلاندو هرناندز» رئیس جمهور محافظه کار این کشور صورت گرفته و معترضان با آتش زدن لاستیک ها، خیابان های پایتخت را بستند.

خوان اورلاندو هرناندز یک سال پیش بعد از انتخاباتی بحث بر انگیز در این سمت برگزیده شد و اعتراضات اخیر عمدتا از سوی گروه‌ های چپ‌ گرا و سوسیال هندوراس صورت گرفته است.

 

انتخابات نیجریه:

«محمد بوهاری» با شکست «عتیق ابوبکر» معاون رئیس جمهور سابق نیجریه، برای بار دوم پیروز انتخابات ریاست جمهوری نیجریه شد که در 26 فوریه (7 اسفند) در این کشور برگزار شد.

 

n83224174-72870074

 

براساس اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری، بوهاری 15.1 میلیون رای معادل 55 درصد آرا را به دست آورد در حالی که ابوبکر 11.2 میلیون رای معادل 41 درصد آرا را کسب کرد.

 

انتخابات سنگال:

«مکی سال» رئیس جمهور سنگال بعد از اعلام شورای قانون اساسی مبنی بر انتخاب مجدد او با 58 درصد آرا، به طور رسمی به عنوان برنده انتخابات 24 فوریه (5 فوریه) این کشور اعلام شد.

 

57841222

 

رئیس جمهور این کشور بدون نیاز به دور دوم رای‌ گیری برای بار دوم نیز آرای قابل توجهی دارد و انتخابش محتمل است.

«ادریسیا سک» دیگر کاندیدای رقیب مکی سال، 21 درصد آرا را به دست آورد در حالی که رقیب انتخاباتی دیگر نیز 16 درصد آرا را به دست آورد.

 

لغو رزمایش آمریکا و کره جنوبی:

پنتاگون روز جمعه 19 اکتبر (27 مهر) اعلام کرد که این کشور و کره جنوبی با هدف «فراهم کردن تمامی فرصت های ممکن» برای تداوم اقدامات دیپلماتیک با دولت کره شمالی رزمایش مشترک دفاع هوایی را لغو کرده است.

 

4EF65854-880A-408C-9959-F5AC7BC6963A_w1023_r1_s

 

وزارت دفاع آمریکا گفت تصمیم برای لغو این رزمایش که قرار بود در ماه دسامبر انجام شود در دیدار وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی در سنگاپور اتخاذ شده است.

 

تشکیل بخش خودمختار فیلیپین:

مسلمانان در جنوب فیلیپین با امید پایان قریب به نیم قرن درگیری و ناآرامی، در رفراندومی به ایجاد یک منطقه خودمختار جدید رای مثبت دادند. این همه پرسی در تاریخ 21 ژانویه 2019 (1 بهمن) برگزار شد.

کمیسیون انتخابات فیلیپین اعلام کرد که تشکیل منطقه خودمختار «بانگسامورو» در میندانائو با جمعیت غالب مسلمان مورد تایید شرکت کنندگان در همه پرسی قرار گرفت و 1.5 میلیون مسلمان به نفع تشکیل این منطقه جدید خودمختار رای دادند.

 

thumbs_b_c_9a367ef4912db1c8dda48c0bce177c99

 

این رفراندوم در نتیجه اقدامی صلح آمیز از سوی دولت مانیل و جبهه آزادی بخش اسلامی مورو برای امضای توافقی است که در سال 2014 به امضای طرفین رسید اما تا زمان تایید نهایی سال گذشته میلادی در کنگره فیلیپین با مشکلاتی روبرو بود.

 

کناره گیری امپراطوری ژاپن از قدرت:

امپراطور ژاپن یکشنبه 23 دسامبر (2 دی) همزمان با اعلام کناره گیری از قدرت، هشتاد و پنجمین سالروز تولدش را نیز جشن گرفت.

 

10

 

آکی‌ هیتو امپراطور کنونی ژاپن و صد و بیست‌ و پنجمین امپراتور این کشور از دودمان یاماتو است. او در 1989 به تخت نشست و نوزدهمین فرمانروا یا رهبر دارای دوره حکومت بلند است. او تنها حاکم کنونی جهان است که عنوانش به انگلیسی امپراطور ترجمه می‌شود. دربار ژاپن در اول دسامبر 2017 اعلام کرده بود که آکی هیتو در 30 آوریل 2019 کناره‌ گیری می‌ کند و پس از او پسرش، ناروهیتو 59 ساله، بر تخت امپراطوری می‌ نشیند.

 

دعوای هند و پاکستان:

تنش در روابط هند و پاکستان پس از حمله انتحاری به اتوبوس حامل افسران پلیس هندی در روز 14 فوریه (25 بهمن) بالاگرفت. در این حمله که گروه جیش محمد مسئولیت آن را بر عهده گرفت، دست کم 40 تن از سربازان هندی کشته شدند. هند پاکستان را به دست داشتن در حمله گروه تروریستی جیش محمد متهم می‌کند. پاکستان اما این اتهامات را رد کرده است. از زمان وقوع این حمله بیم بالا گرفتن درگیری میان دو قدرت اتمی که پیشینه چندین جنگ را در کارنامه خود دارند، شدت گرفته است.

 

000

 

پس از این حمله انتحاری، جنگنده‌ های ارتش هند به مناطق تحت کنترل پاکستان در کشمیر حمله کردند. رسانه‌ های هند روز سه شنبه 7 اسفند (26 فوریه) نوشتند که این حمله توسط جنگند‌ه‌ های این کشور به اردوگاهی تروریستی در بالاکوت (در بخش پاکستانی کشمیر) صورت گرفته است.

از آن زمان تبادل آتش میان دو کشور ادامه دارد.

در آخرین اقدام نیز هند مسیر رودهایی که به پاکستان می‌ ریزد را بست. «ارجن میگوال» وزیر آب هند اعلام کرد مسیر رودهای ستلج، بیاس و راوی را بسته‌ ایم و این آب برای اجرای پروژه‌ های تولید برق و سایر موارد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

جنجال گم شدن رئیس جمهور گابن:

«علی بونگو» رئیس‌ جمهور گابن که برای سفری یک روزه جهت شرکت در نشست داووس صحرا در تاریخ 23 اکتبر (1 آبان) وارد عربستان شده بود نه تنها در این مراسم شرکت نکرد بلکه به کشورش نیز بازنگشت.

یک شبکه تلویزیونی در کامرون خبر مرگ بونگو را در عربستان منتشر کرد اما با فشارهای مقامات گابن، سفیر کامرون در لیبرویل این خبر را تکذیب کرد.

 

023d02e798b1ed86da150690c00a3abdaace61b7_1

 

در نهایت همسر او اعلام کرد او از این تاریخ برای درمان در بیمارستان ریاض بوده است. 

«سیلیوا بونگو» در فیس بوک خود نوشت: در 28 نوامبر (7 آذر) همسرم علی بونگو از بیمارستان ملک فیصل در ریاض مرخص خواهد شد و به رباط خواهد رفت.

 

اعتراضات در سودان همزمان با ادای سوگند دولت جدید:

در تاریخ 15 مارس (24 اسفند) و همزمان با ادای سوگند دولت جدید سودان، صدها تن از مردم سودان روز پنجشنبه در شهرهای خارطوم و ام درمان تجمع کرده و شعار «آزادی، صلح و عدالت» سر دادند.

نیروهای امنیتی سودان با گاز اشک‌ آور تظاهرات کنندگان را متفرق کردند.

 

57838239

 

این کشور در سالی که گذشت شاهد تظاهرات گسترده ضددولتی بود. «عمر البشیر» رئیس‌ جمهور سودان برای مهار اعتراضات گسترده مردم 22 فوریه حالت فوق العاده در کشور اعلام کرد.

دولت جدید سودان با ریاست «محمد طاهر ایلا» در مقابل عمر البشیر سوگند یاد کرد. ایلا 23 فوریه (4 اسفند) مکلف به تشکیل دولت جدید سودان شد. این سومین دولت سودان طی یک سال و نیم اخیر است. دو دولت قبلی نیز به بهانه شکست در حل بحران اقتصادی برکنار شدند.

 

بحران ونزوئلا:

بحران سیاسی در ونزوئلا گستره وسیعی یافته است؛ بحرانی که در یک سوی آن مخالفان داخلی با حمایت واشنگتن در تلاش برای سرنگونی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور و دولت چپگرای وی هستند و در سوی دیگر آن، مادورو و طرفدران نظامی و غیرنظامی سیاست‌ های وی قرار دارند.

افزایش مشکلات اقتصادی، نارضایی های اجتماعی را در این کشور دامن زد و این وضع دستاویزی برای مخالفان دولت مادورو قرار گرفت تا با مقصر دانستن وی و سیاست های دولت او، موجی از تظاهرات را در این کشور راه اندازی کنند تا از این طریق، مطالبات سیاسی خود را که کناره گیری مادورو از قدرت بود، پیگیری نمایند. از این رو بحران اقتصادی در این کشور به بحران فراگیر سیاسی تبدیل شد.

 

00

 

اما آغاز دور دوم ریاست جمهوری مادورو در تاریخ 10 ژانویه (20 دی) نقطه آغاز تشدید فشارهای مخالفان بود.

23 ژانویه (3 بهمن) نقطه عطف دیگری برای تشدید بحران در ونزوئلا بود.«خوان گوایدو» رهبر مخالفان در تظاهراتی که با حضور هوادارانش برگزار شد با زیر سوال بردن مشروعیت مادورو، خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا خواند و به طور نمادین سوگند ریاست جمهوری خورد. اقدام گوایدو بلافاصله با استقبال آمریکا و متحدانش رو به رو شد و واشنگتن اعلام کرد که گوایدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت می شناسد.

در حال حاضر علاوه بر بسیاری از مقامات ونزوئلا که در فهرست سیاه واشنگتن قرار دارند و هرگونه معامله با آنها ممنوع شده، بخش نفت و معاملات پولی و بانکی ونزوئلا نیز هدف تحریم واشنگتن قرار گرفته است.

ارسال محموله هایی تحت عنوان کمک های بشردوستانه، سناریوی دیگر آمریکا در حمایت از گوایدو و مداخله در ونزوئلا بود که عملا به شکست انجامید. در این راستا ارتش ونزوئلا با استقرار در مرزها به ویژه مرز کلمبیا مانع ورود این محموله ها به ونزوئلا شد.

قطع برق در بخش های مختلف ونزوئلا هم به نگرانی ها و تنش ها در این کشور دامن زد. اگرچه مخالفان تلاش کردند بروز این مشکل را به دولت نسبت داده و دلیل آن را سوء مدیریت و کمبود سرمایه گذاری کافی در امور زیربنایی از جمله نیروگاه های برق عنوان کنند و به این ترتیب به بحران و نارضایی ها دامن بزنند، اما مقامات ونزوئلا دلیل آن را «حمله سایبری» آمریکا اعلام کردند.

به نظر می رسد اکنون ونزوئلا با آینده مبهم و پرتنشی روبرو باشد.

 

انتخابات کره شمالی:

کره شمالی 10 مارس (19 اسفند) شاهد برگزاری انتخابات مجمع عالی خلق یا همان کنگره بود؛ انتخاباتی که متمایز از سایر کشورها برگزار شد. در این انتخابات اگر چه مردم صف کشیدند و پای صندوق های رای حاضر شدند اما گزینه ای برای انتخاب نداشتند بلکه فقط افراد از پیش تعیین شده را تایید کردند.

 

3

 

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در این انتخابات کاندید نشده بود.

رسانه دولتی کره شمالی روز سه شنبه 21 اسفند اسامی 687 نماینده منتخب مجمع عالی خلق یا پارلمان این کشور را اعلام کرد. نتایج انتخابات نشان داد «کیم یو - جونگ» خواهر کیم جونگ اون به عضویت پارلمان انتخاب شده است.

 

حمله تروریستی به نمازگزاران در نیوزیلند:

روز جمعه 15 مارس (24 اسفند) در حمله تروریستی به دو مسجد در شهر «کرایست‌ چرچ» نیوزیلند، 49 نمازگزار کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند. «برنتون ترنت» مرد 28 ساله استرالیایی به عنوان مظنون اصلی بازداشت شده است. او بدون حق سپردن ضمانت در بازداشت باقی خواهد ماند.

 

4

 

حمله دقیقا کمی بعد از نماز ظهر جمعه آغاز شد و آن گونه که مهاجم اظهار داشته، دو سال به دنبال برنامه‌ ریزی برای چنین حمله‌ ای بوده هر چند تنها ظرف چند ماه گذشته این دو مسجد در شهر کرایست‌ چرچ را به عنوان هدف خود انتخاب کرده است.

اسامی سایر قربانیان اعلام نشده اما هند، اندونزی و بنگلادش خبر داده‌ اند که چند نفر از قربانیان شهروندان این کشورها بوده‌ اند.

 

اقدام «قلدرمآبانه» آمریکا علیه دیوان بین المللی کیفری:

 

5

 

آمریکا اعلام کرد این کشور برای شماری از کارکنان دیوان بین‌المللی کیفری محدودیت روادید اعمال می‌کند.این تصمیم پس از افزایش احتمال آغاز تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره موارد ارتکاب جنایات جنگی سربازان آمریکایی، به‌ویژه در افغانستان اتخاذ شده است.

 

تحریم روسیه:

در تاریخ 15 مارس (24 اسفند) آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا در اقدامی همزمان و هماهنگ شده، با صدور یک بیانیه مشترک از وضع تحریم‌ های جدید علیه روسیه خبر دادند. گفته شده که دور جدید تحریم‌ ها به دلیل حمله به سه کشتی اوکراینی و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه اعمال شده است.

 

6

 

وزارت خزانه داری آمریکا 6 روس و 8 نهاد روسیه را به فهرست تحریم‌ های خود اضافه کرد. همزمان کانادا اعلام کرد 114 شخص حقیقی و 15 شخص حقوقی را در پاسخ به اقدام نظامی روسیه علیه کشتی‌ های اوکراینی تحریم کرده است. اتحادیه اروپا هم 8 شخص جدید را به دلیل مشابه به لیست تحریم‌ های خود علیه روسیه افزوده است.

 

سیل اندونزی:

 

14

 

مقام‌ های محلی اندونزی از کشته‌ شدن دست کم 77 و زخمی شدن ده ها نفر دیگر به دنبال بارش‌ های سیل‌ آسا در شرق استان پاپوا خبر دادند. بارش شدید باران که از روز شنبه 16 فوریه (25 اسفند) در شهر سنتانی آغاز شده بود، باعث جاری شدن سیل در این منطقه شده است.

 

رئیس جمهور قزاقستان پس از سه دهه از قدرت کناره گیری کرد

«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان پس از سه دهه حکمرانی بر این کشور واقع در آسیای مرکزی سه شنبه 19 مارس (28 اسفند) از قدرت کناره گرفت.

نظربایف 78 ساله  در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: «تصمیمی گرفته‌ ام که برای من آسان نبود و اعلام می‌ کنم که از مقام ریاست جمهوری استعفا می‌ دهم.»

نظربایف با وجود استعفا از مقام ریاست‌ جمهوری همچنان به لطف قانونی که در سال 2048 به تصویب مجلس قزاقستان رسید و به او لقب «پدر ملت» را اعطا کرد، شخصیتی ذی‌ نفوذ در عرصه سیاسی کشور باقی خواهد ماند و از مصونیت قضایی برخوردار خواهد بود.

 

880x495_cmsv2_0191eb7f-e28b-5811-a494-f1b922bfe3e3-3737062

 

به نظر می‌ رسد تصمیم غیرمنتظره رئیس جمهور قزاقستان به کناره‌ گیری فوری عملی شود. نظربایف گفت که طبق قانون اساسی، «قاسم ژومارت توکایف» رئیس سنای قزاقستان برای باقیمانده دوره ریاست جمهوری او به عنوان کفیل ریاست جمهوری انجام وظیفه خواهد کرد.

رئیس جمهور قزاقستان در عین حال گفت که سمت‌ های خود به عنوان رئیس شورای امنیت ملی و رهبر حزب «نور اوتان» ( نور وطن) ، حزب اکثریت در پارلمان را همچنان حفظ خواهد کرد. 

مشخص نیست که تصمیم وی انگیزه شخصی دارد یا بنا بر ملاحظات سیاسی اتخاذ شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.