در حالی که کره شمالی برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی را نقض سازش میان آمریکا و کره شمالی دانست واشنگتن خواستار توضیح پیونگ یانگ درباه فعالیت یک مرکز موشکی شد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، در حالی که کره شمالی برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی را نقض سازش میان آمریکا و کره شمالی دانست واشنگتن خواستار توضیح پیونگ یانگ درباه فعالیت یک مرکز موشکی شد.

دولت کره شمالی طی بیانیه ای، اقدام آمریکا در برگزاری رزمایش مشترک نظامی با کره جنوبی در شبه‌جزیره کره را نقض سازش میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن دانست.

بر اساس این بیانیه، پیونگ‌یانگ رزمایش موسوم به «دانگ مائنگ» را به منزله نقض آشکار توافق حاصل شده در دیدار سران کره شمالی و آمریکا درباره توقف مانورهای مشترک نظامی ایالات متحده با کره جنوبی می داند.

در این بیانیه که از سوی خبرگزاری رسمی کره شمالی «کی‌سی‌ان‌ای» منتشر شده، آمده است: «این اقدام را به عنوان به چالش کشیدن اهداف و انتظارات تمام مردم کره و جامعه بین‌المللی درباره برقراری صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره ارزیابی می کنیم.»

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در گفتگوی تلفنی «پاتریک شاناهان» سرپرست این وزارتخانه و ج«یونگ کیونگ دو» وزیر دفاع کره جنوبی تصمیم گرفته شده تا رزمایش‌های نظامی مشترک «کی ریزالو» و «فول ایگل» لغو شوند.

مقامات نظامی دو کشور تصمیم گرفته‌اند که به جای این رزمایش‌های بزرگ، در مقایس کوچک‌تر مانور مشترک «دانگ مائنگ» را برگزار کنند.

پس از دیدار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در ویتنام ادعای لغو رزمایش مشترک دو کشور مطرح شده بود. پنتاگون با این اطلاعیه، ادعا را تایید کرد.

رزمایش «فول ایگل» از سال 2001 هر ساله در بهار برگزار می شود. رزمایش «کی ریزالو» نیز از سال 1967 با هدف حمایت از کره جنوبی در صورت وقوع جنگ احتمالی در شبه جزیره کره برگزار می شود. این مانور که از سال 2001 همراه با رزمایش فول ایگل برگزار می شود، تمرین اعزام نیروهای آمریکایی به شبه جزیره کره را دربردارد. ترامپ سال گذشته این مانورها را بسیار پرهزینه اعلام کرده و آنها را به حالت تعلیق درآورد.

در همین حال، المیادین گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا از کره شمالی خواسته است که درباره یک مرکز پرتاب موشک توضیح داده و به بازرسان اجازه دهد وارد این مرکز شوند.

وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که در این مرکز فعالیت هایی صورت می گیرد.

وزارت خارجه آمریکا فعالیت مرکز موشکی«سوخی» در کره شمالی را نقض توافق با ایالات متحده دانست.

این وزارتخانه همچنین تأکید کرد که واشنگتن و کره شمالی نیازمند این هستند که درباره نتایج نشست سران دو کشور فکر کنند.

این تحولات در حالی رخ می دهد که نشست هفته گذشته ترامپ و کیم در هانوی پایتخت ویتنام در پی اختلاف بر سر لغو تحریم های آمریکا علیه کره شمالی بدون نتیجه به پایان رسید.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.