روزنامه گاردین به نقل از منابع مطلع در عربستان سعودی از تشدید اختلاف بین پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین به نقل از منابع مطلع در عربستان گزارش داد نشانه های فزاینده از بروز اختلاف شدید بین پادشاه عربستان و ولیعهد او خبر می دهد.

اختلاف بین سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بر سر پاره ای مسائل سیاسی مهم از جمله جنگ یمن، در هفته های اخیر تشدید شده است.

به گفته یک منبع آگاه، از زمان قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در ترکیه که سازمان سیا نتیجه گیری کرده به دستور بن سلمان انجام شده، اختلافات میان این دو آغاز شده است. اما این تنش ها ماه فوریه و در زمان سفر شاه 83 ساله به مصر تشدید شد و ملک سلمان هشدارهایی از سوی مشاوران خود درباره احتمال تصمیم ولیعهد برای اقدامی علیه او، اطلاع پیدا کرد. 

همراهان او تا حدی از تهدیدهای احتمالی برای حکومت اش نگران شدند که یک تیم امنیتی جدید متشکل از 30 عضو وفادار از سوی وزارت کشور به مصر اعزام شدند تا جایگزین تیم فعلی شوند.

به گفته این منبع، این اقدام بخشی از واکنش سریع بود و منعکس کننده نگرانی ها از این مسئله بود که برخی از کارکنان تیم امنیتی پادشاه ممکن بود مزدور ولیعهد بوده باشند.

گاردین به نقل از این منبع افزود: مشاوران پادشاه همچنین پرسنل امنیتی مصری را که در زمان حضورش در مصر از او محافظت می کردند، مرخص کردند.

این اختلافات میان پدر و پسر زمانی چشمگیرتر شد که بن سلمان در زمان بازگشت پدر به کشور در میان هیات استقبال حضور نداشت. فهرست رسمی میهمانان حاضر در فرودگاه ریاض تایید می کند که نام شاهزاده محمد در میان میهمانان نبوده و این نوعی مجازات برای ولیعهد بوده است.

گاردین به نقل از این منبع، افزود: احکامی که محمد بن سلمان در زمان سفر شاه سعودی به مصر صادر کرد و از جمله آنها منصوب کردن «خالد بن سلمان» به عنوان معاون وزیر دفاع و «ریما بنت بندر بن سلطان» به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن بود،‌ بدون اطلاع ملک سلمان صورت گرفت و او در زمان حضور خود در مصر، از رسانه ها از صدور این احکام اطلاع پیدا کرد و خشمگین شد. به ویژه که هنوز منصوب کردن خالد بن سلمان برای در یک پست بلندپایه را زود می داند. 

انتصاب ها در عربستان معمولا به نام پادشاه اعلام می شود ولی احکام 23 فوریه، توسط معاون پادشاه امضا شده بود. یک کارشناس گفت نام معاون پادشاه  دهه هاست که به این شکل استفاده نشده بود.

پادشاه و تیم اش از طریق تلویزیون از این انتصاب ها باخبر شدند.

پادشاه تلاش کرده بود برخی از آسیب هایی را که به واسطه قتل خاشقجی در ماه اکتبر به این کشور وارد آمده بود، جبران کند.

طرفداران پادشاه از او خواسته اند برای جلوگیری از قدرت گرفتن بیشتر ولیعهد، بیش از گذشته در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشد.

گاردین خاطر نشان کرد: رفتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به روی پشت بام کعبه در ماه گذشته هم موج خشم و اعتراض شماری از علمای سعودی را برانگیخت و آنها به ملک سلمان اعلام کردند این رفتار، ناشایست بوده است.

ولیعهد و پادشاه همچنین در خصوص پاره ای مسائل سیاست خارجی از جمله تبادل زندانیان جنگ یمن و واکنش عربستان به اعتراضات در سودان و الجزایر با هم اختلاف دارند.

پادشاه گفته است که از رویکرد تند شاهزاده محمد نسبت به سرکوب اعتراضات ناخرسند است. در حالی که پادشاه یک اصلاح طلب نیست، گفته است از پوشش آزادتر اخبار اعتراضات در الجزایر در رسانه های سعودی حمایت می کند.

«بروس ریدل» کهنه کار سازمان سیا و رئیس پروژه اطلاعات بروکینگز گفت: «نشانه های نامحسوس اما مهمی از اختلافات در کاخ پادشاهی دیده می شود. خانواده سلطنتی از نزدیک در حال پیگیری موضوع است.»

ولیعهد عربستان به دنبال قتل خاشقجی با محکومیت بین المللی مواجه شده است. دولت سعودی هر گونه دخالت ولیعهد را رد کرده اما سازمان سیا، وی را آمر این قتل معرفی کرده است.

این گزارش سازمان سیا نتوانسته دولت ترامپ را که روابط نزدیکی با عربستان سعودی دارد، به واکنش وادارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.