اعلامیه وضعیت اضطراری ملی دونالد ترامپ در مرز آمریکا - مکزیک در سنا هم همچون مجلس نمایندگان رد خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد با همگام شدن سناتور «رند پال» از ایالت «کنتاکی» با دموکرات ها برای مخالفت با اعلامیه وضعیت اضطراری ملی دونالد ترامپ در مرز آمریکا - مکزیک، شمار مخالفان با این تصمیم ترامپ به نظر می‌رسد به حد نصاب کافی برای رد شدن آن رسیده باشد. 

پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را رد کرده بود، و اگر سنا نیز اواخر ماه جاری میلادی به مخالفت با آن رای بدهد، برای اجرا به وتوی رئیس جمهور نیاز پیدا خواهد کرد.

به غیر از رند پال، 3 سناتور جمهوری خواه دیگر نیز اعلام کرده‌ اند که به اعلامیه وضعیت اضطراری ملی ترامپ «نه» خواهند گفت: «سوزان کالینز» از ایالت «ماین»، «لیزا مورکوفسکی» از ایالت «آلاسکا» و «تام تیلیس» از «کارولینای شمالی». پال چهارمین سناتور است و فرض بر این است که 47 نماینده دموکرات و متحدان مستقل آنها علیه ترامپ رای خواهند داد و شمار مخالفان را به 51 رای - بیش از اکثریت مورد نیاز - خواهد رساند.

بعید است این طرح به صورت غیرقابل وتو رای بیاورد. 

پال در ضیافت شام جمهوری خواهان گفته است: «نمی توانم رایی بدهم که به ترامپ قدرتی بدهد که پول را در جایی هزینه کند که مطلوب کنگره نیست. ممکن است ما بخواهیم پول بیشتری برای تامین امنیت مرزی هزینه کنیم ولی کنگره آن را مجاز نمی داند. اگر ما این نظارت ها و توازن ها را نادیده بگیریم، مسئله خطرناکی است.»

بسیاری از قانونگذارانی که مخالف اعلام وضعیت اضطراری هستند، می گویند این تصمیم قدرت قانونی کنگره را برای کنترل بر بودجه تضعیف می کند و راه را برای روسای جمهور دموکرات آینده باز می کند تا برای دستیابی به اهداف خود، چنین اعلامیه هایی را منتشر کنند. آنها همچنین نگرانند که ترامپ از پول پروژه های داخلی برای ساخت دیوار مرزی هزینه کند.

در سایه این اعلامیه اضطراری ملی، ترامپ می‌تواند با اختیارات خودش حدود 3.6 میلیارد دلار بدون اجازه از کنگره آمریکا برای ساخت دیوار مرزی بودجه اختصاص دهد. 

بحث اختصاص بودجه برای ساخت دیوار مرزی به جنجالی ترین اختلاف میان کنگره و کاخ سفید از زمان ریاست جمهوری ترامپ تبدیل شده است. این مساله باعث تعطیلی بی سابقه 36 روزه بخش هایی از دولت آمریکا شده بود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.