مشاور امنیت ملی دولت آمریکا با اشاره به آنچه «دکترین مونرو» خوانده می‌ شود، صراحتا آمریکای لاتین را حوزه نفوذ خصوصی واشنگتن دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در مصاحبه شب گذشته اش، با اشاره به آنچه «دکترین مونرو» خوانده می‌ شود، به صراحت آمریکای لاتین را حوزه نفوذ خصوصی واشنگتن دانست.

مجری سی ان ان پرسید: شما در روز جمعه درباره نیکلاس مادورو توئیتی نوشتید که در آن گفته شده بود «کسانی که به حمایت از دیکتاتوری که حقوق بشر را نقض می کند، ادامه می دهند و از مردم گرسنه می دزند، نباید به آنها اجازه داده شود که با مصونیت بگردند. این مسئله به این منوال وجود داشته است و مربوط به دولت ترامپ نیست. آمریکا از تمامی دیکتاتورها که حقوق بشر را نقض می کند، حمایت می کند که شامل رهبران مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی می شود. آیا او باید از این دیکتاتورها حمایت کند و آنها مصونیت داشته باشند.

جان بولتون گفت: «شما می دانید که من حدود 150 توئیت درباره ونزوئلا و تجربه جدید درباره دیپلماسی عمومی نوشتم. حقیقت این است که ما به دنبال جلب حمایت برای انتقال مسالمت آمیز قدرت از مادورو به «خوان گوایدو» هستیم و وی را رئیس جمهور می دانیم. من فکر می کنم بیشتر توئیت ها به زبان اسپانیایی بوده است زیرا ما می خواهیم با مخاطبان آمریکای لاتین تماس برقرار کنیم. تعداد بسیاری به خصوص در جناح چپ در این نیمکره و سراسر جهان درک می کنند که تجربه شکست خورده هوگو چاوز و نیکلاس مادورو باید خاتمه یابد. بنابراین، من می خواهم ائتلاف بزرگتری تشکیل گردد تا مادورو و تمامی رژیم فاسد جایگزین شوند. این کاری است که ما در تلاش برای انجام آن هستیم.»

مجری پرسید: مطمئنا مادورو کسی نیست که من از وی دفاع کنم اما آیا فکر نمی کنید حمایت آمریکا از دیکتاتورهای بی رحم در سراسر جهان به اعتبار حرف های شما لطمه وارد کند؟

جان بولتون گفت: «من فکر نمی کنم که چنین باشد و آن مسئله جداگانه ای است. در این دولت، ما ابایی نداریم که از کلمه «دکترین مونرو» استفاده کنیم. ونزوئلا کشوری در نیمکره ما است. این هدف روسای جمهور آمریکا بوده است که به دوره رونالد ریگان باز می گردد، به این که نیمکره ای کاملا دموکراتیک داشته باشیم. من در پایان سال گذشته یادآور شدم که ما به دقت استبداد سه گانه کوبا، نیکاراگوئه و مادورو را زیر نظر داریم. بخشی از مشکل در ونزوئلا حضور شدید کوبا است. گزارش شده است 20 تا 25 هزار مسئولان امنیتی کوبا در آنجا بوده اند. این چیزی است که ما آن را غیرقابل قبول می دانیم و به همین جهت این سیاست را دنبال می کنیم.»

مجری گفت: «مارکو روبیو» سناتور جمهوری خواه طرحی را برای «وضعیت حفاظت موقت» از ونزوئلایی ها در آمریکا که در خطر بازگرداندن به کشورشان قرار دارند، ارائه کرد. آیا شما از آن حمایت می کنید؟

جان بولتون گفت: «ما باید به این مسئله نگاه کنیم. هدف ما این است که خوان گوایدو رئیس جمهور موقت شود تا بتوانیم انتخابات ریاست جمهوری جدید برگزاری کنیم. اگر این اتفاق افتد ما دیگر نیاز به برنامه وضعیت حفاظت موقت نداریم. بنابراین، من بیشتر بر روی تغییر در ونزوئلا و بازگرداندن ثبات به این کشور متمرکز هستم.»

دکترین مونرو اولین بار در قرن نوزدهم توسط «جیمز مونرو» رئیس‌ جمهور وقت آمریکا و با هدف مقابله با کشیده شدن درگیری قدرت‌ های استعمارگر اروپایی به قاره آمریکا مطرح شد، اما این دکترین در دهه‌ های اخیر به بهانه‌ ای برای آمریکا تبدیل شده تا مداخله در امور همسایگان خود را با هدف روی کار آوردن دولت‌ های همسو توجیه کند. 

آمریکا دو ماه پیش «خوان گوایدو» رئیس شورای ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس‌ جمهور به رسمیت شناخت. «نیکلاس مادورو» خوان گوایدو را بخشی از توطئه آمریکا و متحدانش برای کودتا علیه خود می‌ داند.

گوایدو اخیرا به اکوادور سفر کرده است. 

گوایدو که برای دیدار با «لنین مورنو» رئیس جمهور اکوادور در این کشور به سر می‌ برد، اعلام کرده است که هواپیمای وی برای سفر به ونزوئلا پرواز کرده است اما مشخص نیست که قرار است در چه منطقه‌ ای فرود بیاید. وی پیش از این برای دیدار با رهبران عضو گروه لیما به «بوگوتا» پایتخت کلمبیا سفر کرده بود. در بوگوتا وی با «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا نیز دیدار و گفت و گو کرده بود.

او از طرفدارانش خواسته است که راس ساعت 11 صبح امروز دوشنبه در سراسر کشور به خیابان ها بریزند.

برخی منابع خبری می‌گویند که کاراکاس قصد دارد خوان گوایدو را به محض بازگشت به ونزوئلا بازداشت کند. 

بر همین اساس، جان بولتون در توئیتی نوشته است: «خوان گوایدو اعلام کرده است قصد دارد به ونزوئلا برگردد. هرگونه تهدید یا اقدام علیه بازگشت امن او با پاسخ محکم و قابل توجهی از سوی آمریکا و جامعه بین المللی مواجه خواهد شد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.