سوالات بی پاسخ زیادی در مورد نقش کاخ سفید در پیشبرد اهداف بلندپروازانه «ولیعهد کله شق و تندخوی عربستان» وجود دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در مقاله ای نوشت: «جارد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ این هفته بی سرو صدا به دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان رفت، بنابراین سوالی که از کاخ سفید می خواهیم به آن پاسخ دهد، این است: آیا آنها (در این دیدار) درباره کمک های آمریکا به برنامه هسته ای عربستان صحبت کردند؟

یکی از تکان دهنده ترین معاملات غیرمعمول و ناعادلانه دولت ترامپ در دو سال گذشته، برنامه ترامپ برای فروش راکتورهای هسته ای به عربستان سعودی است که می تواند برای ساخت سلاح های هسته ای استفاده شود.

در حالی که ترامپ تلاش می کند در جهت خلع سلاح هسته ای کره شمالی گام بردارد، او ممکن است به هسته ای شدن عربستان سعودی کمک کند. این سیاست بی رحمانه ای است که توسط یک منازعه جنجالی با حضور کوشنر بوجود آمده است.

شرکت املاک خانوادگی کوشنر به دلیل خرید فاجعه آمیز یک ملک خاص در منهتن به نام «برج خیابان پنجم شماره 666» به ورطه سقوط رفت اما در ماه اوت یک شرکت به نام «بروکفیلد» یک سرمایه‌گذار جهانی در صنعت املاک که دولت قطر در آن سرمایه‌ گذاری کرده، با اجاره 99 ساله این ملک و پرداخت کل مبلغی در حدود 1.1 میلیارد دلار آن را نجات داد.

اما زنگ هشدار باید به صدا درآید زیرا بروکفیلد همچنین مالک شرکت خدمات هسته ای «وستینگ هاوس الکتریک» است که برای فروش راکتور به عربستان سعودی تلاش می کند.

تله سعودی، با تله آمریکایی تلاقی می کند.

ممکن است اختلافاتی مانند اینها در کنار اختلافاتی حتی خشونت آمیزتر، باعث شود مقامات اطلاعاتی آمریکا صلاحیت امنیتی محرمانه کوشنر را رد نکنند. روزنامه نیویورک تایمز روز پنج شنبه اعلام کرد ترامپ آنها را مجبور کرده که به کوشنر صلاحیت بدهند.

این نابسامانی در مورد راکتور هسته ای در زمان انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آغاز شد؛ زمانی که گروهی از مقامات امنیت ملی بازنشسته آمریکا، برنامه ای را برای غنی سازی خود با فروش نیروگاه های هسته ای به عربستان سعودی ارائه کردند. بر اساس گزارش کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان، این مقامات شامل «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی ترامپ بودند، و در ابتدا «طرح برای 40 نیروگاه هسته ای» در عربستان سعودی ارائه شد. اکنون طرح فقط با چند نیروگاه شروع می شود.

رویترز گزارش داد، اخیرا در روز 12 فوریه ترامپ در کاخ سفید با حامیان این پروژه ملاقات کرد و از آن حمایت کرد.

این نیروگاه های هسته ای غیر نظامی هستند و عربستان سعودی ادعا می کند که آنها را برای تولید برق هستند. اما عربستان سعودی به جای خرید ارزان قیمت سوخت هسته ای از کشورهای خارجی، بر تولید گران قیمت تر آن اصرار می ورزد. 

ترامپ در مورد عربستان سعودی چنین فکر می کند: از اینجا می توان پول درآورد! وب سایت اکسیوس گزارش داد، هنگامیکه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در سال گذشته با این کار مخالفت کرد، ترامپ و مشاوران او به نتانیاهو گفتند اگر آمریکا به عربستان راکتورهای هسته ای نفروشد، کشورهای دیگر مانند روسیه و فرانسه این کار  را خواهند کرد.

به نظر می رسد ترامپ بر این باور است که: اگر ما به آنها در مورد کسب فناوری هسته ای کمک نکنیم، کسی دیگری این کار را خواهد بود. این برداشت، یک سوءتفاهم در رابطه آمریکا و عربستان سعودی است. سعودی ها برای تامین امنیتشان به ما وابسته اند و حقیقت بی نظیر این است که ما تمام کارت ها را در این رابطه نگه می داریم، نه آنها.

چرا آمریکا شاهزاده محمد بن سلمان را در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای قرار می دهد؟ او اکنون بی ثبات کننده ترین رهبر در منطقه بی ثبات (خاورمیانه) است؛ زیرا او به یمن حمله کرده، نخست وزیر لبنان را ربوده، خصومت با قطر را آغاز کرده و به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا، دستور قتل «جمال خاشقجی» مقاله نویس واشنگتن پست را صادر کرده است.

این شاهزاده همچنین زندانیان و فعالان حقوق زن - از جمله «لجین الهذلول» کسی که امیدواریم جایزه صلح نوبل را برنده شود - را به شدت شکنجه کرده است. همانطور که «براد شرمن» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا اشاره کرده «اگر نتوان به عناصر قدرت در ریاض با یک اره استخوان بُر اعتماد کرد، چگونه می توان به آنها اعتماد کرد و سلاح هسته ای به دستشان داد.»

کاخ سفید روشن نخواهد کرد که آیا کوشنر در دیدار چند روز پیش خود با بن سلمان در مورد مسئله هسته ای صحبت کرده یا خیر، اما «جف مرکلی» سناتور دموکرات از ایالت «اورگان» به من گفت: «اگر در این مورد صحبت نشده باشد، متعجب می شوم.» مرکلی همراه با سناتور «اد مارکی» از ایالت «ماساچوست» و «راند پال» از ایالت «کنتاکی» قطعنامه ای را برای مخالفت با انتقال فناوری هسته ای به عربستان سعودی معرفی کرده است.

عنصر دیگری از سیاست سعودی وجود دارد، که برخی از سناتورها با آن مخالف هستند: ظلم و ستم یک شاهزاده خارجی که بدترین بحران های انسانی را در یمن ایجاد کرده، یک روزنامه نگار را به قتل رسانده و فعالان حقوق زن را شکنجه کرده است.

هیچ کس نمی داند که آیا شاهزاده محمد موفق خواهد شد جای پدرش را بگیرد و به پادشاه بعدی تبدیل شود، زیرا مخالفانی با این کار وجود دارند و اصلاحات اقتصادی ای که او زمانی معرفی کرده بود، به مشکل برخورده است. به نظر می رسد ترامپ و کوشنر به شکلی غیرمسئولانه تلاش می کنند تا چشم انداز شاهزاده را تقویت کنند، و به این ترتیب این خطر را افزایش می دهند که فردی کله شق و تندخو برای 50 سال آینده این پادشاهی را بد اداره کند؛ شاید با سلاح های هسته ای.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.