پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بیزنس اینسایدر گزارش داد:

برنده بزرگ نشست هانوی که بود؟

شکست ترامپ در دستیابی به توافق هسته ای با کره شمالی یک برنده بزرگ واقعی داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وخبری جماران، وب سایت بیزنس اینسایدر در گزارشی نوشت: تحلیلگران چینی اعلام کردند پکن از پایان بی نتیجه دومین دیدار بین رهبران آمریکا و کره شمالی بهره خواهد برد.

آنها معتقدند که نشست بدون توافق در حقیقت به نفع چین است و از آنجایی که واشنگتن و پیونگ یانگ برای دستیابی به توافق های آتی بر سر خلع سلاح، کاهش تحریم ها و ثبات منطقه ای  می خواهند با چین همکاری بیشتری داشته باشند، احتمال می رود نفوذ چین بیشتر شود.

درروز پنجشنبه دونالد ترامپ تایید کرد که در دستیابی به توافق پیش بینی شده با کیم جونگ اون شکست خورده است زیرا تقاضای پیونگ یانگ رفع تحریم های اقتصادی بود.

 

5c79774526289865c021317a-640-480

 

هنوز چند ساعت بیشتر از پایان نشست هانوی نگذشته بود که «وانگ یی» وزیر خارجه چین با «ری کیل سونگ» معاون وزیر خارجه کره شمالی در پکن دیدار کرد و متعهد شد که چین همچنان «نقش سازنده ای» در دستیابی به توافق بین آمریکا و کره شمالی خواهد داشت.

انتظار می رود کیم گزارش دیدارش را در اختیار شی جینپینگ قرار دهد.

«هوانگ جینگ» استاد مرکز مطالعات منطقه و بین الملل در دانشگاه فرهنگ و زبان پکن گفت از اینکه این نشست بدون نتیجه پایان یافت متعجب نشده است.

او گفت: «شکاف عمیقی در آنچه واشنگتن و پیونگ یانگ از مذاکرات می خواستند و توانایی آنها برای چانه زنی وجود دارد.»

هوانگ گفت: «اما این نتیجه غیر رضایت بخش ممکن است مورد استقبال پکن قرار بگیرد زیرا به نفع چین نخواهد بود اگر که آمریکا و چین بتوانند به سرعت راه حلی برای مسئله خلع سلاح بیابند.»

در حالی که چین رسما از مذاکرات بین ترامپ و کیم حمایت کرده است، پکن عمیقا در مورد ایجاد روابط حسنه بین واشنگتن و پیونگ یانگ ابراز نگرانی کرده و از این هراس دارد که قدرت منطقه ای تغییر یابد و کره شمالی علیه خود او به کار گرفته شود.

به گفته منابع دیپلماتیک، کره شمالی - به رغم اهمیت ژئوپلیتیک اش - یک کارت مفید در بازی طولانی پکن علیه آمریکا بوده و باقی خواهد ماند.

 

5c79754a26289856804b58e2-640-480

 

هوانگ گفت: «برای پکن بهتر است  که کارت کره شمالی را نگه دارد تا اینکه از آن استفاده کند.»

گرچه ترامپ تاکید داشت که نشست هانوی شکست نبوده و مهم است که توافق بد حاصل نشود، نتیجه این دیدار شکستی برای رئیس جمهور آمریکا - که مایل بود موفقیتی دیپلماتیک کسب کند - محسوب می شود.

به گفته هوانگ، اشتیاق ترامپ برای دیدار شخصی با کیم نه تنها به پیونگ یانگ کمک کرده خود را به عنوان قدرت هسته ای معرفی کند، بلکه به پکن کمک کرده روابطش را با همسایه کمونیست اش بهبود بخشد.

«وانگ شنگ» کارشناس امور کره شمالی در دانشگاه «جیلین» گفت: «من فکر می کنم نفوذ چین زین پس افزایش خواهد یافت.»

با این حال «سان شینجی» دیگر کارشناس امور کره شمالی در دانشگاه جیلین نتیجه نشست روز پنجشنبه را برای چین هم یک شکست دانسته زیرا هم تمایل بسیاری به خلع سلاح شبه جزیره کره دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.