بوتفلیقه اکنون در بخش مراقبت های ویژه بستری است و هیچ کس نمی تواند به این بخش وارد شود تا با وی ملاقات کند.

 

به گزارش جماران به نقل از المیادین، یک منبع پزشکی به خبرنگار المیادین در ژنو گفت که حال «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور الجزایر به شدت وخیم است و تقریبا به کما رفته است.

این منبع پزشکی افزود که بوتفلیقه اکنون در بخش مراقبت های ویژه بستری است و هیچ کس نمی تواند به این بخش وارد شود تا با وی ملاقات کند.

منبع پزشکی در ادامه گفت که پزشکانی که بوتفلیقه را درمان می کنند نمی توانند مدرکی به وی بدهند که بتواند به وظایفش عمل کند.

خبرنگار المیادین همچنین گفت که بوتفلیقه به بیمارستان دانشگاهی ژنو منتقل شده است و نه به بیمارستانی که طبق معمول معاینه های دوره ای خود را در آن انجام می دهد.

این خبرنگار در ادامه تأکید کرد که طبقه ای که در آن رئیس جمهور الجزایر در بیمارستان دانشگاهی ژنو حضور دارد به شدت تحت محافظت است.

روسیا الیوم نیز گزارش داد که بوتفلیقه قرار بود تحت عمل جراحی قرار گیرد اما اوضاع جسمی او این اجازه را نمی دهد.

روسیا الیوم گزارش داد که رئیس جمهور الجزایر اکنون در طبقه نهم بیمارستان دانشگاهی ژنو است که بخشی جداگانه از دیگر بخش های بیمارستان است و فقط از طریق راهروهایی ویژه داخل بیمارستان به آن می توان دسترسی داشت.

پیش از این یک منبع جزایری به «یورونیوز» گفت که هواپیمای ریاست جمهوری بدون «عبدالعزیز بوتفلیقه»رئیس جمهور این کشور از ژنو به الجزایر بازگشت.

این منبع افزود که بوتفلیقه «رمطان العمامره» مشاور خود را به ژنو فراخواند تا با وی درباره امکان تعیین اش به عنوان نخست وزیر رایزنی کند. 

همچنین یورونیوز تأکید کرد که فرمانده ارتش الجزایر از بوتفلیقه خواسته است که تا روز سوم مارس یعنی آخرین روز ارائه درخواست برای کاندیداتوری ریاست جمهوری آتی در ژنو بماند.

در همین حال، خبرنگار المیادین در الجزایر گفت که اخبار تأیید نشده ای از گزارش پزشکی از بیمارستانی در سوئیس درباره عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر منتشر شده است مبنی بر اینکه وی« کاملا ناتوان از انجام وظایف خود است» و در نهایت ماده 102 و اعلام خالی بودن پست ریاست جمهوری اجرا می شود.

ریاست جمهوری الجزایر روز پنجشبنه گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بوتفلیقه به مدت 48 ساعت برای انجام معاینه و آزمایش های روتین در ژنو به سر می برد.

این در حالی است که هزاران تن از ساکنان «الجزیره» پایتخت الجزایر عصر روز جمعه در اعتراض به کاندیداتوری «عبدالعزیر بوتفلیقه» رئیس جمهور این کشور برای تصدی پنجمین دوره ریاست جمهوری در این کشور دست به تظاهرات زدند.

معترصان که پرچم های کشورشان و نیز پلاکاردهایی در اعتراض به کاندیداتوری مجدد بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری در دست داشتند حرکت خود را از یکی از میدان های اصلی و نمادین پایتخت آغاز کردند و با عبور از خیابان های شهر بر ضد دولت شعارهایی سر دادند. ماموران پلیس برای کنترل تظاهرات و نیز جلوگیری از ورود معترضان به میدان «یکم مه» مجبور شدند از گاز اشک آور استفاده کنند.

بر اساس آخرین گزارش ها، برخی از معترضان در نزدیکی ساختمان ریاست جمهوری الجزایر با ماموران پلیس درگیر شدند و در جریان درگیری میان پلیس با تظاهرات کنندگان ده ها تن مجروح شدند.

همزمان جمعی دیگر از معترضان در نزدیکی میدان «شهدا» یکی دیگر از میدان های بزرگ پایتخت با مداخله نیروهای ضد شورش از ادامه حرکت باز ماندند. ماموران امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان اقدام به شلیک گاز اشک آور کردند.

بر اساس این گزارش؛ چندین خبرنگار و عکاس مطبوعاتی در جریان این تظاهرات توسط پلیس دستگیر شدند اما پس از دقایقی آزاد و از محل رانده شدند. نیروهای پلیس از خبرنگاران خواستند که برای حفظ امنیت خود از محل تظاهرات دور شوند.

به گزارش رسانه‌ ها، تظاهرات امروز شهر الجزیره در مقایسه با تظاهرات روزهای قبل گسترده بود و افراد زیادی در این تظاهرات شرکت کردند.

الجزایر از حدود سه هفته پیش، زمان اعلام کاندیداتوری عبدالعزیز بوتفلیقه تاکنون دستخوش ناآرامی و تظاهرات پراکنده در سراسر این کشور است. رسانه ها گزارش داده اند که تظاهرات مشابه با پایتخت روز جمعه در نقاط مختلف دیگر شهرهای این کشور نیز جریان داشته است.

بوتفلیقه از آوریل سال 1999 میلادی قدرت را در الجزایر در دست دارد. او تاکنون در تمام رقابت‌‌های انتخاباتی پیروز شده و با وجود ضعف و بیماری مفرط جسمانی قصد دارد برای پنجمین دوره رئیس جمهوری کشورش شود. این سیاستمدار 81 ساله که بسیاری او را موثر ترین فرد در پایان دادن به یک دهه جنگ داخلی میان شورشیان اسلامگرا و ارتش الجزایر قلمداد می کنند، رهبری حزب جبهه آزادی بخش ملی را برعهده دارد.

عبدالعزیز بوتفلیقه که به دلیل سکته مغزی حتی از انجام امور روزمره ناتوان است و با صندلی چرخ دار در محافل عمومی حاضر می شود با اعلام کاندیداتوری خود موجی از اعتراض های سراسری را در کشورش به راه انداخته که طی 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.

بوتفلیقه 81 سال سن دارد و امروز شنبه پا به سن 82 سالگی خواهد گذاشت.

تظاهرات روز جمعه از آن جهت اهمیت یافته است که مهلت ثبت نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و ارائه پرونده های کاندیداها به شورای قانون اساسی روز یکشنبه پایان خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که یک منبع آگاه گفت که یک نفر در جریان ازدحام طی درگیری میان پلیس و معترضان در الجزیره پایتخت این کشور کشته شده است.

«سلیم بن خده» پسر اولین نخست وزیر دولت الجزایر پس از استقلال کشته شدن برادرش در جریان اعتراض ها را مورد تأکید قرار داد. این معترض کشته شده نخستین معترضی است که در جریان اعتراض ها علیه کاندیداتوری بوتفلیقه جان خود را از دست می دهد.

هنوز جزئیاتی در این زمینه منتشر نشده است.

از سوی دیگر، « علی بن فلیس» نخست وزیر سابق و کاندیدای ریاست جمهوری الجزایر از الجزایری ها خواست که خواسته های خود در مخالفت با کاندیداتوری بوتفلیقه را یکپارچه کنند.

برخی منابع نیز گفتند که رویکردی جدی داخل حاکمیت وجود دارد که قصد دارد یک کاندیدای دیگری را یک روز پیش از بسته شدن در کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری به جای بوتفلیقه معرفی شود. 

این منابع افزودند که دلیل اجازه برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف الجزایر بدون آن که پلیس با آنها برخورد کند این است که حاکمیت در حال فکر کردن به یک راه حل است و کاندیداتوری بوتفلیقه قطعی نیست.

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار است 18 آوریل برگزار شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.