پس از چند روز وقفه، هند و پاکستان بار دیگر تبادل آتش در کشمیر را از سرگرفتند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد سربازان هندی و پاکستانی امروز شنبه، بار دیگر پُست ها و روستاهای یکدیگر را در منطقه مورد مناقشه کشمیر مورد حمله قرار دادند و دستکم 4 غیرنظامی را کشتند و 4 تن دیگر را زخمی کردند.

تبادل آتش ها از سحرگاه امروز شنبه آغاز شده است.

در جریان تبادل آتش میان سربازان پاکستانی و هندی یک مادر و دو فرزندش در منطقه «پونچ» در نزدیکی خط کنترل مرزی داخل کشمیر هند کشته شدند. پدر خانواده به شدت مجروح شده و در بیمارستان تحت درمان است.

در کشمیر تحت کنترل پاکستان هم نیروهای هندی با سلاح های سنگین روستاهای مرزی را در راستای خط کنترل هدف قرار دادند و یک پسربچه را کشتند و سه نفر دیگر را زخمی کردند. در تیراندازی های نیروهای هندی چندین خانه تخریب شدند.

مقامات هر دو کشور دیگری را مسئول این تبادل آتش ها می دانند.

تنش ها پس از سرنگونی دو جنگنده هندی در حریم هوایی پاکستان در کشمیر همچنان بالاست. این در حالی است که پاکستان خلبان اسیر هندی را آزاد کرده است.«ابندین» خلبان هندی که جنگنده‌ اش در داخل پاکستان ساقط شده و به اسارت نظامیان پاکستانی درآمده بود، به دستور «عمران خان» نخست وزیر پاکستان آزاد شد.

هفته گذشته رسانه های هندی به نقل از مقامات این کشور اعلام کردند در حمله جنگنده های نیروی هوایی هند به پایگاه شبه نظامیان در خاک پاکستان 200 تا 300 شبه نظامی کشته شدند. این در حالی که سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد جنگنده های هندی حریم هوایی پاکستان را در امتداد خط کنترل مرزی نقض کردند و با مشاهده واکنش سریع جنگنده های پاکستانی به سرعت مجبور به ترک منطقه شدند.

دهلی نو روز سه شنبه اعلام کرد این حملات پیشگیرانه را در پاسخ به حمله انتحاری 14 فوریه در کشمیر هند انجام داده است که طی آن بیش از 40 شبه نظامی هندی کشته شدند. جیش محمد مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. حملات هند، نگرانی ها را در مورد بالا گرفتن تنش میان این دو همسایه و رقیب افزایش داده است زیرا هر دو کشور سلاح هسته ای در اختیار دارند و در گذشته چند بار به ویژه در ارتباط با کشمیر جنگیده اند.

کشمیر منطقه ای در رشته کوه های هیمالایا و قره قروم است که کشورهای هند، پاکستان و چین ادعای تملک بر تمام یا بخش اعظم آن را دارند. در واقع کشمیر یک منطقه به مساحت 86000 مایل در بخش شمالی شبه قاره هند است که پس از استقلال هند و پاکستان از سال 1947 همواره شاهد درگیری بین نیروهای دو طرف و گروه های اسلامگرا بوده است. خط کنترلی که بخش های تحت کنترل دو کشور در منطقه کشمیر را از هم جدا می کند 700 کیلومتر طول دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.