ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خطا به این باور رسید همتای کره شمالی اش شکار آسانی است و می تواند با مذاکره با او دستاوردی کسب کند.

 

به گزارش جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به دومین دیدار شکست خورده رهبران آمریکا و کره شمالی  در ویتنام پرداخت و نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از نشست دومش با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی که روز گذشته در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد دست خالی برگشت آن هم به یک دلیل ساده و آن اینکه رهبر کره شمالی یک مذاکره کننده حیله گر و سر سخت است و پیش از هر گونه سخن گفتن درباره خلع سلاح هسته ای کشورش لغو تحریم های تحمیلی آمریکا علیه کشورش را شرط گذاشت و کاملا هم حق دارد.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خطا به این باور رسید همتای کره شمالی اش شکار آسانی است و می تواند با مذاکره با او دستاوردی به دست آورد که از آن برای انحراف دیده ها از بحران های روز افزون در واشنگتن استفاده کند، آخرین بحرانش نیز شهادت «مایکل کوهن» وکیل مدافع سابق اش درباره اتهام های ترامپ است که بارزترین آنها هوا و هوس های جنسی اش و حرفه ای بودنش در دروغ و فرصت طلبی و پرداخت ده ها هزار دلار به زنی که با او روابط جنسی برقرار کرد تا ساکتش کند و عدم انتشار این اقدام کثیف اش در رسانه ها است. چیزی که این ارزیابی اشتباه ترامپ را مورد تأکید قرار می دهد این است که سخنگوی کاخ سفید اشاره کرد که تمهیدات برای برگزاری جشن امضای توافقنامه مشترک در هانوی در پایان نشست سران در هانوی اشاره کرد.

مساله قطعی این است که رهبران چین هستند که پشت این صلابت و سرسختی در موضع رهبر کره شمالی قرار دارند و این خود چین است که می خواست این نشست سران شکست بخورد و سیلی محکمی به صورت ترامپ رئیس جمهور آمریکا زد که اکنون جنگ تجاری سختی با این کشور به راه انداخته و می خواهد که در منطقه جنوب شرق آسیا که آن را مهمترین بستر جغرافیایی می داند با این کشور رقابت کند.

در این روزنامه رأی الیوم از جمله کسانی بودیم که بیشترین شک را در امکان موفقیت مذاکرات میان رهبران آمریکا و کره شمالی داشتند نه به دلیل اینکه ما گوی جاودیی داریم که از رازهای آینده خبرمان کند بلکه به این دلیل که متعلق به مکتبی هستیم که همیشه به این باور داشت که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هرگز از سلاح هسته ای اش چشم پوشی نمی کند زیرا وی به خوبی می داند که اگر از این سلاح چشم پوشی کند به سرنوشت دو رهبر عربی یعنی«صدام حسین» و «معمر قذافی» دچار می شود.

ترامپ تلاش کرد خودش را آن هم پس از گذراندن 22 ساعت در هواپیما برای حضور در نشست سران، با این گفته آرام کند که همتای کره شمالی اش تعهد کرد که هیچ گونه آزمایش هسته ای یا موشک های بالستیک جدید انجام ندهد. این درست ولی به سادگی هر چه تمام تر باید گفت که کره شمالی به اندازه کافی کلاهک های هسته ای و موشک های بالستیک دارد که بتواند عمق آمریکا را مورد حمله قرار دهد و نیازی به کلاهک ها یا موشک های بیشتر ندارد.

برخی مسئولان ترامپ را به سخره گرفتند و تأکید کردند که وی در معرض فریب بزرگی توسط رهبر کره شمالی قرار گرفت که بلاهت رئیس جمهور آمریکا را مورد استفاده قرار می دهد و از بالاترین درجات مانور بهره مند است و به شکل مطلق هرگز حاضر نیست از سلاح های هسته ای اش چشم پوشی کند. ما نیز با این مسئولان به طور کلی توافق داریم.

ترامپ شخصی مغرور، متکبر و نژادپرست است و کسی را پیدا کرد که می داند چگونه با او رفتار کند و بازی اش دهد. این شخص نامش کیم جونگ اون است. نشست هانوی و فروپاشی در همان ساعت های اولیه این واقعیت را مورد تأکید قرار می دهد...و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.