در حالی که ژاپن به عنوان یکی از متحدان آمریکا از تصمیم هایی که ترامپ پس از این دیدار اعلام کرد کاملا حمایت کرد، کره جنوبی دیگر متحد آمریکا از شکست این مذاکرات ابراز نگرانی کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، واکنش نزدیک ترین متحدان آمریکا به شکست دیدار«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در ویتنام متفاوت بوده است.

در حالی که ژاپن به عنوان یکی از متحدان آمریکا از تصمیم هایی که ترامپ پس از این دیدار اعلام کرد کاملا حمایت کرد، کره جنوبی دیگر متحد آمریکا از شکست این مذاکرات ابراز نگرانی کرد.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در این زمینه گفت که وی به طور کامل از تصمیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای پایان نشست سران با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بدون امضای توافقنامه حمایت می کند.

آبه در تماس تلفنی با ترامپ گفت که « به طور کامل از تصمیم ترامپ برای انجام ندادن گزینه آسان حمایت می کنم.»

ترامپ تصریح کرد که وی در دیدار با کیم در ویتنام مساله شهروندان ژاپنی که توسط افسرانی از کره شمالی ربوده شده اند را مطرح کرده است.

وی افزود که ژاپن روابط دیپلماتیک با پیونگ یانگ را عادی سازی نمی کند یا هیچ گونه کمک اقتصادی به کره شمالی ارائه نمی کند تا زمانی که کره شمالی واقعیت ها را به طور کامل درباره ربوده شده ها منتشر کند و آنهایی که زنده مانده اند را به کشورشان بازگرداند.

در همین حال، کره جنوبی از اینکه طی نشست ترامپ و کیم توافقی حاصل نشد ابراز تأسف کرد ولی تأکید کرد که دو طرف پیشرفت ملموسی انجام دادند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که: ترامپ و کیم به پیشرفت ملموسی دست یافتند؛ پیشرفتی بزرگتر از گذشته. همچنین تمایل ترامپ به ادامه گفت و گو احتمال برگزاری نشست دیگری را بیشتر می کند.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد که به دلیل درخواست پیونگ یانگ برای لغو تحریم های آمریکا علیه کره شمالی مذاکراتش با  کیم جونگ اون  شکست خورد.

ترامپ امروز پنج شنبه گفت که دیدار وی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ویتنام به دلیل درخواست کره شمالی برای لغو تحریم های آمریکا علیه این کشور به هیچ نتیجه ای نرسید.

 رئیس جمهور آمریکا طی کنفرانس خبری پس از پایان مذاکرات یا کیم جونگ‌اون رهبر کره شمالی در هانوی پایتخت ویتنام، گفت: تصمیم گرفتیم هیچ توافق‌نامه‌ای با کره شمالی امضا نکنیم.

ترامپ همچنین از ادامه تحریم‌ها علیه کره شمالی خبر داد.

رئیس جمهور آمریکا در مورد آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی نیز گفت: رهبر کره شمالی قول داده از انجام آزمایشات موشکی و هسته ای خودداری کند.

ترامپ پس از کاهش مدت زمان مذاکرات با کیم در هانوی پایتخت ویتنام به خبرنگاران گفت که «به شکل اساسی آنها می خواستند که تحریم ها به طور کلی لغو شوند ما نمی توانیم چنین کاری بکنیم...باید عقب نشینی می کردیم.»

رئیس جمهور ایالات متحده درباره قول رهبر کره شمالی برای توقف آزمایشات موشکی و هسته‌ای اظهار داشت: «او قصد ندارد مجددا به آزمایشات موشکی و هسته‌ای دست بزند؛ من حرف او را قبول می‌کنم و امیدوارم همین کار را انجام دهد.»

وی رهبر ۳۴ ساله کره شمالی را دارای «شخصیتی خاص» خواند و گفت: «ما گزینه‌های داشتیم اما اینبار تصمیم گرفتیم که هیچ کدام را انجام ندهیم.»

ترامپ در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تمایل پیونگ یانگ به توقف تحریم‌ها باعث نیمه‌تمام ماندن مذاکرات امروز بوده است گفت: «آنها خواستار برداشته شدن کامل تحریم‌ها بودند اما ما نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم.»

وی همچنین اظهار داشت: «من به شدت مایلم که این تحریم‌ها را بردارم زیرا این کشور (کره شمالی) دارای توانایی‌های بالقوه زیادی برای رشد و پیشرفت است.»

 ترامپ افزود که رهبر کره‌شمالی به خلع سلاح هسته‌ای تمایل دارد اما می‌خواهد که این خلع سلاح را در مناطقی از کشورش اعمال کند که اهمیت کمتری برای ما دارند.

در ادامه این کنفرانس خبری، «مایک پومپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با ابراز خوش‌بینی درباره آینده مذاکرات با پیونگ یانگ تاکید کرد که رهبر کره شمالی برای عملی کردن تمام خواسته‌های واشنگتن آمادگی لازم را نداشت.

وی  افزود: «فکر می کنم که در روزها و هفته‌های آینده با ادامه تلاش‌ها به نقطه‌ای برسیم که جهان منتظر آن است یعنی: خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و کم کردن تهدیدها علیه مردم آمریکا و مردم جهان.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دیدار‌ آتی با رهبر کره شمالی افزود که در جلسه امروز برای انجام نشست سوم با کیم جونگ اون هیچ توافق و گفتگویی نشده است.

کاخ سفید نیز امروز پنج‌شنبه  پس از پایان دومین روز نشست دونالد ترامپ با کیم جونگ اون اعلام کرد که در این نشست هیچ توافقی برای خلع سلاح کره شمالی حاصل نشد اما « دو رهبر مذاکرات مثبتی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای و مسائل اقتصادی» داشتند.

«سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای مذاکره میان رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی را سازنده خواند و افزود که باید منتظر ملاقات‌های دیگری میان دو رهبر در آینده بود.

وی همچنین از لغو صرف نهار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون و مراسم امضای توافقی که برای بعد از ظهر روز پنج‌شنبه برنامه‌ریزی شده بود خبر داد.

این تغییرات در برنامه دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی باعث پائین آمدن ارزش پول در کره جنوبی و سقوط ارزش سهام در بازارهای بورس منطقه شد.

رهبر کره شمالی صبح امروز پیش از آغاز دومین روز از نشست خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در جمع خبرنگاران گفته بود که مایل به خلع سلاح هسته‌ای است و در غیر این صورت نشست دومی در کار نبود.

کیم جونگ اون و دونالد ترامپ صبح روز پنج‌شنبه دومین روز مذاکرات خود در پایتخت ویتنام را با ابراز امیدواری نسبت به بهبود روابط و حل مساله خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی آغاز کردند.

رهبر کره شمالی در پاسخ به سوالی درباره تمایل خود به کنار گذاشتن سلاح هسته‌ای گفت: «اگر تمایلی به این کار نداشتم الان اینجا نبودم.» دونالد ترامپ نیز در واکنش به این پاسخ کیم جونگ اون، خطاب به خبرنگاران گفت: «این احتمالا بهترین پاسخی است که شما تا به حال شنیده‌اید.»

با وجود این در طی این نشست مطبوعاتی پیش از مذاکرات نیز رهبران دو کشور، وعده مشخصی در زمینه رسیدن به توافق برای خلع سلاح هسته‌ای ندادند. دونالد ترامپ در این جلسه اعلام کرد که برای هسته‌ای زدایی کره شمالی عجله‌ای ندارد. وی گفت: «من از همان ابتدا هم گفتم که سرعت برایم مهم نیست. من از اینکه دیگر موشک و راکت‌های هسته‌ای آزمایش نمی‌شوند، ممنون و قدردان هستم.»

از سوی دیگر، رهبر کره شمالی نیز در پاسخ به خبرنگاران درباره اطمینان از دستیابی به توافق گفت: «خیلی زود است که این را بگویم اما نمی توانم بگویم بدبین هستم. من احساس می‌کنم که نتایج خوبی حاصل خواهد شد.»

در حالی که واشنگتن خواستار خلع سلاح کامل هسته‌ای پیونگ‌یانگ است، کره شمالی نیز از ایالات متحده می خواهد که «چتر حمایت هسته‌ای» خود را از سر متحدان آسیایی و کشورهای همسایه کره‌شمالی بردارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.