اسپانیا با هر گونه دخالت نظامی خارجی در ونزوئلا به عنوان گزینه برای حل بحران سیاسی در این کشور واقع در آمریکای جنوبی مخالفت است.

 

به گزارش جماران به نقل از وبسایت عربی21، « پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا امروز چهارشنبه گفت که کشورش با هر گونه دخالت نظامی خارجی در ونزوئلا به عنوان گزینه برای حل بحران سیاسی در این کشور واقع در آمریکای جنوبی مخالفت است.

سانچز در جلسه هفتگی پارلمان گفت که:« با شرکای مان در اروپا و آمریکای لاتین برای برگزاری انتخابات در نزدیکترین زمان ممکن همکاری خود را ادامه می دهیم.»

اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه هفته جاری خواستار اجتناب از هر گونه دخالت نظامی در ونزوئلا شد.

سخنگوی«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اروپا با بیان این مطلب، گفت که رهبران اروپا با همه طرف های مربوطه بحران در تماس است.

«مایا کوچیانچ»به خبرنگاران گفت: باید از دخالت نظامی اجتناب کرد.

این در حالی است که روسیه اعلام کرد که  نیروهای نظامی ویژه آمریکا در پورتوریکو و کلمبیا برای حمله به ونزوئلا آماده شده‌اند.

«نیکولای پاتروچف» دبیر شورای امنیت روسیه در مصاحبه با یک روزنامه نزدیک به دولت انتقال واحدهای نظامی آمریکا به کشورهای پورتوریکو و کلمبیا را دلیل آماده‌سازی حمله به ونزوئلا خواند.

وی در این گفتگو که متن آن روز گذشته- سه‌شنبه-  در روزنامه «آرگومنتی ای فکتی» منتشر شد گفت: «آمریکا با تبختر و تحقیر ملت ونزوئلا آماده می‌شود تا به این کشور مستقل حمله نظامی کند. گسیل نیروهای عملیات ویژه آمریکا به پورتوریکو و پیاده‌سازی واحدهای نظامی این کشور در کلمبیا به همراه موارد دیگر بدون هیچ گونه ابهامی نشانگر آن است که پنتاگون مشغول افزایش نیروهای مسلح خود در منطقه است تا بتواند از آنها برای عملیات سرنگونی رئیس جمهوری منتخب و قانونی ونزوئلا بهره ببرد.»

روسیه تا کنون بارها نسبت به احتمال مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا هشدار داده، اما این نخستین بار است که یک مقام رسمی این کشور از وجود نشانه‌هایی عینی از آماده‌سازی نیروهای نظامی آمریکا برای سرنگونی دولت نیکلاس مادورو سخن می‌گوید.

آمریکا خوان گوایدو، رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا را به رسمیت می‌شناسد، اما روسیه می‌گوید نیکلاس مادورو رئیس جمهوری قانونی و منتخب این کشور است. دولت واشنگتن به جز کمک‌هایی که از طریق کلمبیا به مرز ونزوئلا فرستاده، گزینه مداخله نظامی در این کشور را منتفی نمی‌داند و روسیه نیز تاکنون دو بمب‌افکن برای رزمایش به ونزوئلا فرستاده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پیش از این اعلام کرد که همه گزینه ها درباره ونزوئلا روی میز قرار دارد.

بنابراین گزارش، ونزوئلا طی ماه های گذشته با تحولات سیاسی مهمی روبرو بوده است. خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا روز چهارشنبه 23 ژانویه امسال به دنبال تظاهرات ضد دولتی در کاراکاس، خود را «رئیس‌جمهور موقت» این کشور اعلام کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز پس از سخنان گوآیدو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت می‌شناسم.»

نیکولاس مادورو طی سخنانی در جمع هواداران خود مقابل کاخ ریاست جمهوری کاراکاس اعلام کرد: «ونزوئلا تمام روابط خود با آمریکا را قطع کرده است. این کشور درصدد کودتا علیه دولت قانونی ونزوئلا است. تمام دیپلمات‌های آمریکایی ونزوئلا را در عرض 72 ساعت ترک کنند.»

در پی آن کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، کلمبیا، برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو و پاراگوئه  ریاست جمهوری موقت  گوآیدو را به‌رسمیت شناخته‌اند. در مقابل مکزیک، ترکیه، روسیه، ایران،چین، کوبا و بولیوی نیز از «دولت قانونی» مادورو حمایت کرده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.