هند صبح امروز اعلام کرد که یک اردوگاه آموزشی جماعت«جیش محمد» را بمباران کرده است و این حمله را «ضربه پیشگیرانه» توصیف کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، تنش میان هند و پاکستان با بمباران یک اردوگاه در اراضی پاکستان توسط جنگنده های ارتش هند وارد مرحله جدیدی شد.

هند صبح امروز اعلام کرد که یک اردوگاه آموزشی جماعت«جیش محمد» را بمباران کرده است. هند این حمله را «ضربه پیشگیرانه» توصیف کرد.

یک مسئول دولتی هند اعلام کرد که در این حمله هوایی تعداد بسیار زیادی از کسانی که حمله انتحاری به نیروهای ویژه هند در کشمیر انجام داده بودند ، کشته شدند. در جریان حمله انتحاری به نیروهای ویژه هندی در کشمیر هند چهل تن از این نیروها کشته شدند.

یک منبع هندی نیز گفت که در این حمله هوایی 300 تن از تندروها کشته شدند.

«ویجی گوخالی» معاون وزیر خارجه هند نیز در کنفرانسی خبری گفت: در ساعت های نخست امروز سه شنبه  هند بزرگترین اردوگاه آموزشی جماعت جیش محمد را در «بالاکوت» بمباران کرد.

گوخالی در ادامه گفت که در این عملیات تعداد زیادی از تندروها و مربیان آموزشی و فرماندهان ارشد آنها و نیز مربیان آموزشی شان برای عملیات های انتحاری کشته شدند.

در پاکستان دو مرکز به نام های بالاکوت در نزدیکی خط آتش بس در کشمیر و یکی دیگر دورتر در عمق اراضی پاکستان در ایالت«خیبر پختونخوا»  وجود دارد.

دولت هند می گوید که این جماعت یکی از بزرگترین مجموعه های مسلح فعال علیه نیودهلی است که اقدامات جدایی طلبانه در کشمیر را هدایت می کنند و در حال آماده سازی برای عملیات های انتحاری در هند بود.

معاون وزیر خارجه هند در این کنفرانس خبری گفت که «با توجه به خطر پیش روی باید حمله پیشگیرانه صورت می گرفت.»

وی تصریح کرد که این اردوگاه که مورد حمله قرار گرفت در جنگلی روی یک تپه به دور از ساکنان غیرنظامی واقع شده است و انتخاب هدف با تمایل هند به اجتناب از کشته شدن غیرنظامیان مرتبط است.

دولت هند پس از انفجار انتحاری در کشمیر هند که منجر به کشته شدن بیش از 40 نظامی از نیروهای ویژه هند شد به شدت تحت فشار افکار عمومی برای اقدام انتقامجویانه است. مسئولیت این حمله را جماعت جیش محمد که در پاکستان متمرکز است به عهده گرفت.

در تحولی دیگر، نخست وزیر هند نیز گفت که دولتش اجازه نمی دهد هیچ طرفی امنیت این کشور را تهدید کند.

«عمر عبدالله» رئیس پیشین ایالت جامو و کشمیر هند در این زمینه در توئیتر نوشت: «اگر منظور بالاکوت خیبر پختونخوا باشد، حمله هواپیماهای ارتش هند اقدامی بسیار مهم و عملیاتی بسیار معنادار محسوب می‌شود. اما اگر منظور بالاکوت در منطقه پونچ در طول مرز ناحیه تحت کنترل هند باشد، این حمله تنها ارزشی نمادین دارد زیرا در این زمان از سال پایگاه‌ها و اردوگاه‌های شورشیان خالی هستند و فعالیتی ندارند.»

دولت پاکستان ضمن تأیید تلویحی حمله هند به کشمیر گفته است که جای «نگرانی» برای مردم پاکستان نیست.

وزیر امور خارجه پاکستان روز سه‌شنبه در واکنش به حمله هند گفت که باید «منطق بهتری در هند حاکم شود».

«شاه محمد قریشی» در سخنانی که از رادیو دولتی پاکستان پخش شد تأکید کرد: «جای نگرانی برای مردم [پاکستان] نیست زیرا مدافعان کشور کاملا آماده‌اند تا به هر گونه ماجراجویی پاسخ دهند.»

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان همچنین در یک نشست خبری تأکید کرد که پاکستان به اقدام هند پاسخ خواهد داد.

وی تصریح کرد که کابینه «عمران خان» نخست وزیر این کشور کمیته‌ای را برای نحوه پاسخ پاکستان به این اقدام هند ایجاد خواهد کرد.

 قریشی در ادامه گفت که از رسانه های جهانی دعوت خواهد شد تا از محل حمله هوایی هند دیدن کنند و از حقایق پشت این حمله باخبر شوند.

همچنین اسلام آباد بامداد امروز اعلام کرد که جنگنده های هندی حریم هوایی این کشور را روی خط کنترل نقض کردند و جنگنده های ارتش پاکستان با آنها مقابله کرده و وادار به بازگشت به هند کردند.

هند دولت پاکستان را متهم به این می کند که به شکل سری از فعالان و افراد مسلح تندرو و جدایی طلبان در اراضی اش حمایت می کند ؛امری که اسلام آباد همیشه آن را رد می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.