دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا نخستین گام را برای به‌ چالش کشیدن تلاش‌ های ترامپ برای اخذ منابع مالی مورد نیاز از کنگره برای ساخت دیوار مرزی مکزیک برداشتند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند روز سه‌ شنبه درباره قطعنامه‌ ای رای‌ گیری کند که هدف آن توقف اقدام رئیس‌ جمهور آمریکا در اعلام وضعیت فوق‌ العاده ملی برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک است؛ گرچه دونالد ترامپ وعده داده آن را وتو خواهد کرد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفت: نمایندگان مجلس روز سه‌ شنبه درباره قطعنامه ای رای‌ گیری خواهند کرد که هدف آن مخالفت با اعلام وضعیت فوق‌ العاده ملی از سوی دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک است.

دموکرات های مجلس نمایندگان اوایل روز جمعه قطعنامه ای را ارائه کردند که نخستین گام برای به‌ چالش کشیدن تلاش‌ های ترامپ برای اخذ منابع مالی مورد نیاز از کنگره برای ساخت دیوار مرزی مکزیک است.

پلوسی پیش‌ بینی کرده است که این قطعنامه در مجلس نمایندگانِ تحتِ کنترلِ دموکرات ها تصویب خواهد شد. این قطعنامه سپس برای تایید نهایی به مجلس سنا ارسال خواهد شد که با توجه به اینکه جمهوری‌ خواهان بر این مجلس سلطه دارند، آینده این قطعنامه چندان روشن نیست.

در هرحال، ترامپ تهدید کرده است که این قطعنامه را در صورت تصویب نهایی در هر دو مجلس وتو خواهد کرد. در این صورت، کنگره نیاز به رای دو سوم نمایندگان خواهد داشت تا وتوی رئیس جمهور را رد کند.

ترامپ در این خصوص در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «در خصوص دیوار مرزی؟ آیا من آن را وتو خواهم کرد؟ بله صد در صد، صد در صد. من فکر نمی کنم این قطعنامه از وتو جان سالم به در ببرد. ما افراد باهوشی داریم که خواستار امنیت مرزی هستند. بنابراین من تصور نمی کنم از وتو خلاصی یابد.»

وتوی ترامپ می‌ تواند این قطعنامه را متوقف کند اما نبرد پیش رو بر سر این قطعنامه آزمونی برای حمایت جمهوری‌ خواهان از اقدام رئیس جمهور آمریکا خواهد بود. حتی برخی از متحدان ترامپ نیز این کشمکش را محک کنترل قانونگذاران بر دارایی‌ های فدرال می‌ دانند.

تاکنون حدود 226 نماینده مجلس نمایندگان از طرح پیشنهادی «خواکین کاسترو» نماینده دموکرات ایالت «تگزاس» حمایت کرده‌ اند. کاسترو گفت: «تاکنون شماری از نمایندگان جمهوری خواه از جمله «جاستین امش» از ایالت «میشیگان» از این اقدام حمایت کرده اند.

کاسترو در جمع خبرنگاران گفت: «این اقدام رئیس جمهور، یک سوء استفاده از قدرت و نقض قانون اساسی است.» او از همه اعضای کنگره اعم از دموکرات ها و جمهوری خواهان خواست تا از این قطعنامه حمایت، و اعلام وضعیت فوق‌ العاده توسط رئیس جمهور را لغو کنند؛ زیرا چنین کاری، قدرت کنگره را کاهش می دهد و سابقه ای خطرناک ایجاد می کند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا، کنگره تصمیم می‌ گیرد که مالیات شهروندان آمریکایی چگونه هزینه شود اما در عین حال رئیس جمهور می‌ تواند لوایح مربوط به هزینه شدن منابع مالیاتی را وتو کند.

ترامپ هفته گذشته پس از آن وضعیت فوق‌ العاده ملی را اعلام کرد که کنگره حاضر به موافقت با درخواست وی برای اختصاص 5.7 میلیارد دلار بودجه با هدف ساخت دیوار مرزی مکزیک نشد.

«چاک شومر» رهبر دموکرات ها در سنا هم قصد دارد چنین قطعنامه ای را ارائه کند. این اقدام تنها به اکثریت  در هر دو مجلس نیاز دارد. تصویب این قطعنامه در سنا، با احتساب رای کل دموکرات ها، به رای دستکم 4 جمهوری خواه و حمایت دو نماینده مستقل نیاز دارد.

پلوسی این استدلال ترامپ را که در مرز مکزیک اوضاع فوق العاده ای حاکم است را رد کرده است. 

این قضیه همچنین در دادگاه های آمریکا مطرح شده است و ائتلافی از 16 ایالت، به رهبری کالیفرنیا، از ترامپ و اعضای ارشد دولت او شکایت کرده و تهدید کرده اند تصمیم او برای اعلام وضعیت اضطراری را متوقف خواهند کرد.

در این شکوائیه آمده است که ترامپ از قدرت ریاست جمهوری سوء استفاده کرده است.

پیش از این کنگره آمریکا موافقت کرده بود تا 1.37 میلیارد دلار برای ساخت دیوار در اختیار دولت قرار دهد، ولی ترامپ اصرار دارد که دست‌کم 5.7 میلیارد دلار نیاز خواهد داشت. اختلاف میان دموکرات‌ ها با کاخ سفید بر سر بودجه سالانه آمریکا، موجب تعطیلی بخش‌ هایی از دولت فدرال و بیکار ماندن اجباری کارمندان دولت برای 35 روز شده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.